Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrenner og adapter til stor flaske


kennkis

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en gassbrenner ala omnilite/optifuel/multifuel/whisperlite, å ha med på tur, men også bruke til overlanding og camping med større gassflaske som 2kg eller 5kg for eksempel. Maksimere bruken av brenneren der altså. 

Ute etter tips om hvor få tak i, evt nøyaktig hva slags slange, kobling og overganger for og få dette til. Er allerede klar over det generelle og helt overordnede.

Men om noen har spesifikt info om hvor og hva, så tar jeg imot. Forhandlere, delenavn/nr. Evt noen som selger noe de ikke lenger trenger. Eller må jeg bare rulle innom nærmeste gass forhandler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den der kan du risikere å bli lurt på hos en gassforhandler.  Det er store muligheter for misforståelser da dette er høyst uvanelig å gjøre.  Slik jeg oppfatter det  så har du behov for en trykkregulator som setter ned propanflaskens trykk til noe rundt 1,5-2 Bar, og som passer på den propanflaska du ønsker å bruke, deretter en overgang fra den regulatorens utgang til den typen kobling du får på den brenneren du kjøper deg.  Her er ens film fra en som har gjort noe slikt, men selvsakt ikke med standardkoblinger som er vanlige her: https://www.youtube.com/watch?v=a5I9ENOItlE
 

Du må bygge alt selv, og det blir fort et opp mot en kilo med deler til et par tusen kroner. Det kan være lurt å tenke litt på andre løsninger.  Skal se hva jeg finner av gamle deler. :-)

 

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du starter med ei gassflaske for industrikobling så kan du bruke en slik regulator: https://www.linde-gas.no/shop/no/no-ig/regulator-0-4-bar-for-propanline-4001-106
deretter en slange og en overgang til 7/16 UNEF kobling den kan du ta fra denne: https://www.amazon.co.uk/Extension-Adjustable-Standing-Butane-Adapter/dp/B0CBQT7G1P     Du får også overganger fra vanlig propanflaske til industrikobling.  Jeg fant en gammel regulator, og en hjemmelaget 7/16 kobling. Det veier bare en halvkilo slik. Fikk ikke lastet opp bilde.




 

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 10/22/2023 at 3:32 PM, dsk said:

Hvis du starter med ei gassflaske for industrikobling så kan du bruke en slik regulator: https://www.linde-gas.no/shop/no/no-ig/regulator-0-4-bar-for-propanline-4001-106
deretter en slange og en overgang til 7/16 UNEF kobling den kan du ta fra denne: https://www.amazon.co.uk/Extension-Adjustable-Standing-Butane-Adapter/dp/B0CBQT7G1P     Du får også overganger fra vanlig propanflaske til industrikobling.  Jeg fant en gammel regulator, og en hjemmelaget 7/16 kobling. Det veier bare en halvkilo slik. Fikk ikke lastet opp bilde.

 

 

On 10/22/2023 at 3:32 PM, dsk said:

Jeg forstår såpass at jeg ikke skal bli lurt eller noe slikt. Men så langt er det altså ingen som har gjort noe tilsvarende her på forumet forstår jeg. Har vært ute for at bekjente har gjort det på andre gass-varmere, andre type griller og annet. Så det skal nok ikke være noe stress. Men jeg ønsker et mer direkte svar og info fra noen som har erfaring fra en slik trix løsning. Du oppfatter forøvrig korrekt. og oppsettet presentert er også noe jeg har sett for meg.  Det enkleste ser da ut til å være at jeg må innom en gass forhandler og få det ordnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/10/2022 at 12:39 PM, Robinson said:

Jeg sliter med å se at denne skiller seg så mye ut fra de andre slangebrennerne som allerede er på markedet her. Når det gjelder vekten og effekten, så kunne jeg aldri tenkte med denne i sekken, i stedet for min Svea 123R. Og Sveaen trenger ingen reservepumpe heller, siden den ikke har noen pumpe i utgangspunktet. Sveaen kan ikke brukes med gass, det må være eneste ankepunktet mot den.

Nå fikk jeg opp bildet av min hjemmelagde løsning.   Industrikobling til vanlig butanbrenner.   Det finnes overgang til industrikobling ("Svenskekobling") fra de fleste andre  standarder.

Jeg vill gjette på at du kan få noe hjelp på hos alle som er litt store på slikt.  Tess er en jeg har i nærheten.  Koblinga til selve brenneren blir nok noe som det er lettere å få i en større sports eller friluftsliv butikk, evt på nett. 

Det hadde vært morsomt å høre hva det ender med og hvordan du opplever det.

IMG_20231022_151713.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hadde jeg vist om den hadde jeg spart mye tid, og det blir antagelig mye greiere og billigere enn mitt forslag :-).

Jeg håper at den gir mer enn 30 millibar trykk.  Mellom 1000 og 2000 vil gå bra.

 

Endret av dsk
Kommentar om trykk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.