Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellreven Keb Endurance 2 og Exped Duo LW


Måsan

Anbefalte innlegg

Vurderer et Keb Endurance 2. Min bedre halvdel og jeg har blitt veldig glad i vårt Exped Synmat Duo LW. Dette er jo 130cm/115cm, mens innerteltet på Endurance er oppgitt til 125cm/105cm. Ut i fra tallene, så er jo dette enkel matematikk, men er det noen som har praktisk erfaring her?

Halvparten av turene ligger nok an til å bli soloturer, så skulle veldig gjerne spart meg den ekstra halvkiloen opp til Endurance 3. 

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den enkle matten stemmer nok. I Shape 2 som har noenlunde samme indre dimensjoner som Endurance 2 vil det være "umulig" med så bredt underlag.

I et Endurance 3 er det ikke veldig mye brukbar plass til overs om man har to stk 65cm brede matter inni.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @sneakyowl og @Marius Engelsen. På «papiret» synes jeg jo Keb-utgaven ser forlokkende ut med sine to dører, mygg-/snønetting (yttertelt) og litt mer heavy duty, sammenlignet med Abisko. Selv om vi ikke er spesielt storvokste, så sitter det nok langt inne å avvenne oss luksusen med LW duo’en.

Har dere (eller andre) erfaring med Keb-utgavene og punktene jeg nevner over (eller flere ting)? Har planer om vinterturer, men blir ikke ekspedisjoner akkurat. Sånn sett, så er nok Abisko Endurance 3 etter veldig godt tips her @Marius Engelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert på vintertur med Abisko Endurance 3. Jeg forventet kuling, så jeg hadde stangsettet til Keb Endurance 3 med meg. Jeg fikk faktisk liten storm, og teltet stod bra.

Abisko stengene tåler mye, men Keb stengene er en god del kraftigere og man får mindre bevegelse i stengene når det er skikkelig møkkavær.

Jeg tenker Abisko Stengene er gode nok til alt utenom vinterstorm over tregrensen. Da kan man kjøpe ett ekstra stangsett, eller om vekten og volumet ikke har betydning: da går man for keb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Keb Endurance 3 til tross for vekta.

Highlights:

  • Mulighet for bedre ventilasjon siden du kan dra nytte av myggnetting i dørene både vinter og sommer 
  • Plass til pulk ytterst i forteltet når man har kuldegrop
  • Med 2 personer er det fortsatt plass til sekk og annet stæsj man ønsker å ha inne i teltet
  • Mulig å sitte i ytterteltet med f.eks Ground Chair

Er så glad i det teltet at jeg også har valgt det på enkelte soloturer på sommeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (22 minutter siden):

har valgt det på enkelte soloturer på sommeren.

Jeg har brukt mitt Abisko Endurance på sommeren, èn gang.

Trodde jeg skulle daue, det ble så varmt. Med kun lufting i en ende, selv om jeg prøvde så godt jeg kunne å åpne i fotenden også, blir dette ett varmt telt i solsteken. Kuppeltelt med to innganger er mye mer luftig.

Men alt det andre er jeg enig i :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg har brukt mitt Abisko Endurance på sommeren, èn gang.

Trodde jeg skulle daue, det ble så varmt. Med kun lufting i en ende, selv om jeg prøvde så godt jeg kunne å åpne i fotenden også, blir dette ett varmt telt i solsteken. Kuppeltelt med to innganger er mye mer luftig.

Men alt det andre er jeg enig i :) 

Er da ikke SÅ varmt om natta? Hadde ingen problemer med varmen i Fjellheimen SL 3 sommern 2018 (rett før alt tok fyr rundt om). Da var det 30+ på dagtid. Fortsatt nattefrost ene natta 😂 men Abisko/Keb 3 til 2 personer er nok rette valg av størrelse ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 minutt siden):

Er da ikke SÅ varmt om natta? 

Kanskje ikke midt på natten. Men på kvelden, og tidlig morgen, blir det fort hett. Får sovet litt lengre om man kan få full gjennomtrekk.

Abisko Shape var sånn sett ett ganske bra telt på sommeren, for da kunne jeg rulle opp fotenden. Men det var trangt sammenlignet med Endurance.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hmm, litt vinglepetter her. Har jo egentlig allerede en sommerløsning, så tenker da mer et supplement til litt tøffere forhold/vinter og pulk. Det heller jo mer i retning Keb 3. Uansett, så virker det som 3 personer-versjonen er «riktig» størrelse etter behovet som beskrevet. Ble inspirert av Keb-erfaringene dine også @northern_fov.

Teltsjuka er ikke noe spøk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsan skrev (8 timer siden):

Takk for svar!

Hmm, litt vinglepetter her. Har jo egentlig allerede en sommerløsning, så tenker da mer et supplement til litt tøffere forhold/vinter og pulk. Det heller jo mer i retning Keb 3. Uansett, så virker det som 3 personer-versjonen er «riktig» størrelse etter behovet som beskrevet. Ble inspirert av Keb-erfaringene dine også @northern_fov.

Teltsjuka er ikke noe spøk!

Kan støtte opp under Keb Endurance 3-fordelene som northern_fov nevner. 29 netter i mitt så langt, primært på vinterstid. Kjører dobbelt stangsett i fotende-kanalen som får mest trøkk opp mot vinden. Tåler litt uvær (kun enkelt stangsett i video under)😎

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Kan støtte opp under Keb Endurance 3-fordelene som northern_fov nevner. 29 netter i mitt så langt, primært på vinterstid. Kjører dobbelt stangsett i fotende-kanalen som får mest trøkk opp mot vinden. Tåler litt uvær (kun enkelt stangsett i video under)😎

 

 

Står fjellstøtt det der 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.