Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske med fluestang.


fjellræv

Anbefalte innlegg

Vurderer og ta meg 2-3 dager der jeg fisker med fluestang i trøndelagsområdet og har tenkt litt på Nea. Noen som vet om det er en fin plass og om det er muligheter for fisk i heletatt?

Bor i gangavstand til nidelva ikke langt unna der den møtes selbusjøen men her har jeg fått 1-2 fisk på kanskje 3 år og har gitt opp. Dette med haspel. Vil uansett litt bort fra der jeg bor så det blir en liten tur, men noen forslag? 

Kan legge til at jeg er rimelig uerfaren med fluestang og fisker med 5er stang med flytesnøre å tørrfluer.

Endret av fjellræv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
Gabs88 skrev (På 6.8.2023 den 22.06):

Flue fungerer stort sett best i elv så Nea er nok et godt alternativ ja. :) Er jo også tilknyttet Selbusjøen så nå utover høsten er det uten tvil storfisk å få der. 

Nja, tørrflue kan være veldig effektivt på vann når det er klekkinger. Forskjellen er at fisken gjerne står stasjonært i elva, og man drifter flua over. I vann er fisken på vandring for å lete etter maten. Man ser gjerne serier av vak som flytter seg. Legger man flua i banen til fisken har man god sjanse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Lompa said:

Nja, tørrflue kan være veldig effektivt på vann når det er klekkinger. Forskjellen er at fisken gjerne står stasjonært i elva, og man drifter flua over. I vann er fisken på vandring for å lete etter maten. Man ser gjerne serier av vak som flytter seg. Legger man flua i banen til fisken har man god sjanse. 

Nå er det det spesifikt snakk om fluefiske med fluestang her så det største problemet er rekkevidde og muligheten til å dekke store områder. Samt at det tar en del tid å kaste sammenlignet med haspel.

 

Og sett i det perspektivet så er fluefiske lite effektivt i vann.

 

Men hvis man bare fokuserer på fluen i seg selv så er jeg enig. Det kan være veldig effektivt med flue og dupp eller oter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 17.8.2023 den 6.10):

Nå er det det spesifikt snakk om fluefiske med fluestang her så det største problemet er rekkevidde og muligheten til å dekke store områder. Samt at det tar en del tid å kaste sammenlignet med haspel.

 

Og sett i det perspektivet så er fluefiske lite effektivt i vann.

 

Men hvis man bare fokuserer på fluen i seg selv så er jeg enig. Det kan være veldig effektivt med flue og dupp eller oter.

 

Hvis du snakker om Selbusjøen og lignende innsjøer så hadde ikke jeg heller brukt fluestanga, men vann er så mye. (Og også i disse største vannene fins det områder der tørrflua fungerer godt.) I løpet av de siste par ukene har jeg tatt 7-8 ørreter på tørrflue på vann (en kveld og en dag med fiske). Det minste vannet er ikke større enn 100x100 meter, det største et to kilometer langt og et par hundre meter bredt.. Har meitet og kastet med spinner også, men under disse forholdene vi nå har hatt her er tørrflua mest effektiv. 

Jeg mener selvsagt ikke at det er mest effektivt alltid, men det er etter min mening dumt å bare velge bort fluestanga når det ikke er rennende vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lompa said:

Hvis du snakker om Selbusjøen og lignende innsjøer så hadde ikke jeg heller brukt fluestanga, men vann er så mye. (Og også i disse største vannene fins det områder der tørrflua fungerer godt.) I løpet av de siste par ukene har jeg tatt 7-8 ørreter på tørrflue på vann (en kveld og en dag med fiske). Det minste vannet er ikke større enn 100x100 meter, det største et to kilometer langt og et par hundre meter bredt.. Har meitet og kastet med spinner også, men under disse forholdene vi nå har hatt her er tørrflua mest effektiv. 

Jeg mener selvsagt ikke at det er mest effektivt alltid, men det er etter min mening dumt å bare velge bort fluestanga når det ikke er rennende vann. 

 

Jo, men som jeg sa tidligere, dette er snakk om fluefiske med fluestang. Da er det elv som er best. Og jeg har heller aldri sagt at det ikke fungerer i vann.

 

Jeg har selv en slukboks som jeg alltid har med meg hvor halvparten av boksen består av fluer, for noen ganger så er det kun det fisken vil ha. Men når jeg fisker i vann så fisker jeg med haspelstang og benytter meg av fluene sammen med dupp eller stangparavan, eller så lager jeg til en rigg med flue forran og sluk, spinner eller wobbler bak.

 

På den måten får jeg en rekkevidde og fleksibilitet som en fluestang ikke kan måle seg med. Samt at fluene tilbringer med tid i vannet når man får kastet dem raskt ut igjen.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (På 6.8.2023 den 20.49):

Vurderer og ta meg 2-3 dager der jeg fisker med fluestang i trøndelagsområdet og har tenkt litt på Nea. Noen som vet om det er en fin plass og om det er muligheter for fisk i heletatt?

Se Tørrfluelandet 3 med Lars Lenth. Der fisker de i Nea :) Så ja, der er fisk, til dels meget stor ørret. Hvor lett de er å få utenom klekkingene skal jeg ikke uttale meg om, men det er fin tid for litt store fluer som stryker i vannet - streaking caddis (o.l). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 20.8.2023 den 2.04):

 

Jo, men som jeg sa tidligere, dette er snakk om fluefiske med fluestang. Da er det elv som er best. Og jeg har heller aldri sagt at det ikke fungerer i vann.

 

Jeg har selv en slukboks som jeg alltid har med meg hvor halvparten av boksen består av fluer, for noen ganger så er det kun det fisken vil ha. Men når jeg fisker i vann så fisker jeg med haspelstang og benytter meg av fluene sammen med dupp eller stangparavan, eller så lager jeg til en rigg med flue forran og sluk, spinner eller wobbler bak.

 

På den måten får jeg en rekkevidde og fleksibilitet som en fluestang ikke kan måle seg med. Samt at fluene tilbringer med tid i vannet når man får kastet dem raskt ut igjen.

Jeg snakker om fluefiske med fluestang. Visst kaster man lenger med slukstang og dupp, men det blir ikke det samme for meg.  Mye artigere å få en ørret på fluestanga. 
Man kan nå mye fisk med 10-20 meter kastelengde. Det handler gjerne om å fiske rett utenfor marbakken, og det varierer jo hvor langt ute den er. Ofte, og særlig på kvelden, kan man fiske nesten helt inn til land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 20.8.2023 den 15.42):

Se Tørrfluelandet 3 med Lars Lenth. Der fisker de i Nea :) Så ja, der er fisk, til dels meget stor ørret. Hvor lett de er å få utenom klekkingene skal jeg ikke uttale meg om, men det er fin tid for litt store fluer som stryker i vannet - streaking caddis (o.l). 

Ørreten spiser jo det meste av maten sin under overflaten, så det kan være greit å ha et utvalg nymfer også når det ikke er vak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nea er bra, sjekk lokale kjelder, masse elv men sjekk vasstand ettersom dette er ei regulert elv. Nedover Nidelva er det veldig bra fiske med flue, spesielt store hjortehårsfluer som streaking caddis. Problemet er å kome seg ned til elva pga masse vegetasjon. Evt så finn du mindre vatn og tjødner, evt småelver, då er det lettere å finne fisk enn i eit kjempevatn som Selbusjøen.

Eg fisker med fluestang fordi det er veldig morro, ikkje fordi det er effektivt (men eg har garn...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.