Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällreven abisko dome - hvor vanskelig å slå opp i sterk vind?


varmtvann

Anbefalte innlegg

Mener å huske at det er flere med dette teltet her inne.

Hvor vanskelig er dette å slå opp alene i sterk vind over tregrensa, sånn på en skala fra 1-10?

Synes ellers dette er et fantastisk telt men har sett flere kommentere at det er litt kinkig å få opp i sterk vind. (Er klar over at Allak har de enkle klipsene men vil heller ha abisko dome). Kan godt bruke litt tid, vil bare ikke være nervøs for å få det satt opp i dårlig vær.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er enkelt om du er to. Er du én KAN det bli litt mer knot synes jeg. Kun én stang kan være ferdig "montert" før teltet reises. De andre må ligge 90% inni inntil teltet reises og teltet får formen det trenger for å tre inn de siste stengene. Vinden tar godt tak i teltduken når teltet reises opp, og da blir det fleks/tvist på stengene, som gjør det vanskeligere å forsikre seg om at de fremdeles er helt inne på andre siden av stangkanalen. Når man er to stk kan den som ikke trer inn teltstengene for å reise teltet holde det oppe for vinden uten at stengene tar all støyten. Når teltet først står etter denne manøveren blir konstruksjonen veldig stødig, og resten er null stress.

Jeg har enda til gode å sette opp noen av mine Abisko Dome (2 og 3) telt i veldig heftig vind når når jeg har vært alene (kun moderat, uten å ha noen måling). Jeg har troen på at jeg skulle fått det til greit, men ikke uten litt puls og dramatikk.

Om det er vind nok plugger jeg ned teltetduken i alle stang-hjørner før noen stenger tres inn. Jeg reiser som regel teltet med kun to kryssende stenger, og venter til teltet står før jeg trer inn den siste som skaper forteltene. Jeg synes det blir unødvendig styr å reise teltet når det er 3stk stenger som skal reises samtidig, spesielt om vinden tar tak i teltduken under reising.

Sånn her skal det i hvert fall ikke gjøres 😅 Om noe, så sier i hvert fall videoen hvor mye fleks stengene i Keb-teltet tåler (litt tykkere stenger enn Abisko).

 

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, sneakyowl said:

Sånn her skal det i hvert fall ikke gjøres 😅

😂 den var morsom, da.

Tusen takk for godt og detaljert svar. Det bekreftet jo litt det jeg trodde/fryktet. Jeg er aleine på tur 95% av tida så vil ha et telt jeg håndterer greit selv.

Det var interessant det du sa om den tredje stanga. Jeg trodde egentlig ikke det var mulig på sånne telt. Har hatt liknende konstruksjoner (Reinsfjell før, Exped Orion ul nå). Det hjelper jo litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (42 minutter siden):

Det var interessant det du sa om den tredje stanga. Jeg trodde egentlig ikke det var mulig på sånne telt. Har hatt liknende konstruksjoner (Reinsfjell før, Exped Orion ul nå). Det hjelper jo litt.

Ja og når jeg tenker over det så kan det gjøre saken noe lettere om man er bevisst på retningen teltet reises opp i forhold til vinden. Det er nok mest fornuftig å få hode/fotende opp mot vinden om teltet reises med de to kryssende stengene som jeg setter opp først for minst sideveis vind under oppsett.

Altså: (gule streker er stenger)

image.png.9d95ad57cbc9add935bc9488f3f86d41.png

Det er uansett fornuftig å sette teltet denne veien pga. de nedre luftelukene, men terrenget man setter opp teltet på kan jo tilsi at man ikke vil ligge den veien i forhold til vinden noen ganger.

EDIT: Forresten, en litt "artig" detalj som jeg kun har slitt med på Dome 2-teltet, men ikke på Dome 3.: Etter tørking av teltet (typ ett døgn hengende på badet), så hender det at duken/stangkanalene er så stramme at man vil slite med å tre inn siste stang. Noen minutters venting om det ikke regner, så går det greit. Regner det så "løsner" duken såppass fort at det går en del kjappere. Kjedelig om dette skjer og man står der i stiv kuling og må vente, så jeg har kappet 2cm av alle stengene på mitt telt for å gjøre det litt enklere. Det er uansett mye å gå på på stramming av remmene nede ved stangkoppene. Faktisk har jeg de alltid helt åpne uten å stramme de inn. Problemet er ikke-eksisterende på flerdagerstur og teltet allerede er litt fuktig.

Det kan hende det bare er noe med mitt telt spesifikt, siden jeg ikke har hørt/lest noen andre ha problem med dette.

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 timer siden):

Etter tørking av teltet (typ ett døgn hengende på badet), så hender det at duken/stangkanalene er så stramme at man vil slite med å tre inn siste stang.

Samme på mitt Abisko endurance 3.

Jeg har ett ekstra stangsett til vinterbruk, stangsettet til Keb Endurance. De er MYE sterkere. Jeg kappet de 4 cm for å unngå dette problemet vinterstid. Men ikke gjør det, stengene ble ubrukelige når teltet strekker seg. Fikk lappet de samme til oprinnelig lengde ved hjelp av reserveleddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, sneakyowl said:

EDIT: Forresten, en litt "artig" detalj som jeg kun har slitt med på Dome 2-teltet, men ikke på Dome 3.: Etter tørking av teltet (typ ett døgn hengende på badet), så hender det at duken/stangkanalene er så stramme at man vil slite med å tre inn siste stang. Noen minutters venting om det ikke regner, så går det greit. Regner det så "løsner" duken såppass fort at det går en del kjappere.

 

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Samme på mitt Abisko endurance 3.

Dette hadde jeg aldri hørt om før. Greit å vite at sånt kan skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Samme på mitt Abisko endurance 3.

Jeg har ett ekstra stangsett til vinterbruk, stangsettet til Keb Endurance. De er MYE sterkere. Jeg kappet de 4 cm for å unngå dette problemet vinterstid. Men ikke gjør det, stengene ble ubrukelige når teltet strekker seg. Fikk lappet de samme til oprinnelig lengde ved hjelp av reserveleddet.

Jeg hadde helt glemt at samme case gjaldt mitt Keb Endurance 3 også, men i en del mindre grad enn Dome. Jeg tok kun en halv cm på keb-stengene om jeg husker rett, og det gjorde susen uten å rote til noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sneakyowl bare et spørsmål til hvis det er greit: hva er den reelle vekta på dome 2? Har fått inntrykk av noen reviewer på nett at Fjällreven har vært litt konservative når de har oppgitt vekt, noen sier vekta ligger på 3500 og ikke 3160. Mitt abisko shape tunneltelt ligger nesten 300 gram over oppgitt vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (1 time siden):

@sneakyowl bare et spørsmål til hvis det er greit: hva er den reelle vekta på dome 2? Har fått inntrykk av noen reviewer på nett at Fjällreven har vært litt konservative når de har oppgitt vekt, noen sier vekta ligger på 3500 og ikke 3160. Mitt abisko shape tunneltelt ligger nesten 300 gram over oppgitt vekt.

Jeg skjønner ikke helt hva Fjällräven måler når de oppgir vekten på teltene sine, men det er feil det de oppgir på alle teltene jeg har i hvert fall.

Mitt Shape 2 har jeg veid til 2549gr vs oppgitte 2320gr.

Abisko Dome 2:

Inner- og ytterduk + pakkpose - 2300gr (målt med en koffertvekt, da minivekten min ikke går høyere enn 2000)

Teltstenger + reserve stangdeler - 845gr

Originale plugger + pakkpose - 209gr

Totalt: 3354gr (vs oppgitte 3160gr)

 

Abisko Dome 3:

Inner- og ytterduk + pakkpose - 2600gr (målt med en koffertvekt, da minivekten min ikke går høyere enn 2000)

Teltstenger + reserve stangdeler - 926gr

Originale plugger + pakkpose - 217gr

Totalt: 3743gr (vs oppgitte 3680gr)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, sneakyowl said:

Jeg skjønner ikke helt hva Fjällräven måler når de oppgir vekten på teltene sine, men det er feil det de oppgir på alle teltene jeg har i hvert fall.

Mitt Shape 2 har jeg veid til 2549gr vs oppgitte 2320gr.

Abisko Dome 2:

Inner- og ytterduk + pakkpose - 2300gr (målt med en koffertvekt, da minivekten min ikke går høyere enn 2000)

Teltstenger + reserve stangdeler - 845gr

Originale plugger + pakkpose - 209gr

Totalt: 3354gr (vs oppgitte 3160gr)

 

Abisko Dome 3:

Inner- og ytterduk + pakkpose - 2600gr (målt med en koffertvekt, da minivekten min ikke går høyere enn 2000)

Teltstenger + reserve stangdeler - 926gr

Originale plugger + pakkpose - 217gr

Totalt: 3743gr (vs oppgitte 3680gr)

TUSEN takk! 👍

Rart at produsenter holder på sånn, det er jo enkelt å sjekke om det stemmer. Men de fleste forbrukere tar kanskje bare tallene for gitt.

Endret av varmtvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, sneakyowl said:

Jeg skjønner ikke helt hva Fjällräven måler når de oppgir vekten på teltene sine, men det er feil det de oppgir på alle teltene jeg har i hvert fall.

Mitt Shape 2 har jeg veid til 2549gr vs oppgitte 2320gr.

Abisko Dome 2:

Inner- og ytterduk + pakkpose - 2300gr (målt med en koffertvekt, da minivekten min ikke går høyere enn 2000)

Teltstenger + reserve stangdeler - 845gr

Originale plugger + pakkpose - 209gr

Totalt: 3354gr (vs oppgitte 3160gr)

 

Abisko Dome 3:

Inner- og ytterduk + pakkpose - 2600gr (målt med en koffertvekt, da minivekten min ikke går høyere enn 2000)

Teltstenger + reserve stangdeler - 926gr

Originale plugger + pakkpose - 217gr

Totalt: 3743gr (vs oppgitte 3680gr)

Noen produsenter oppgir vekt uten plugger og barduner, gjerne også uten pakkposen og reprasjonssett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.