Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurtigtelt?


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg har et velbrukt Helsport Rondane 3 (i praksis et lavt enmannstelt, med ekstra plass som nødly for barn som syns hengekøye ble kaldt) som jeg tenker kan være tjue år gammelt. På siste tur slo det meg at det egentlig tar rimelig lang tid å sette opp disse tunnelvariasjonene med tre bøyler osv.

Uavhengig av type telt, vekt og leverandør, hvilke to-tre manns telt syns dere er raskest å sette opp og ta ned på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten tvil dette 

https://www.fjellsport.no/merker/coleman/coleman-galiano-2-blue-blue-grey-2-personer-179-9074

https://www.fjellsport.no/merker/coleman/coleman-galiano-4-blue-blue-grey-4-personer-179-9075

Har vert på en god del tilbud også så tror det er 999/1299 man bør betale.

 

Men det egner seg best til bil camping. Ikke til fjelltur. Det er veldig stort å bære.

 

Når det kommer til telt jeg vil bære med meg så er jeg veldig fornøyd med Hilleberg Niak, inner og yttertelt henger sammen så det er 2 stenger og 6 plugger så er det ferdig. Kan også bruke 10 plugger men det er skjelden nødvendig, kun i sterk vind.

 

Eventuelt fikk jeg nettopp et xmid solid telt dette var veldig kjapt å sette opp. Men krever Vandrestaver.

 

 

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, ost said:

Men et nesten hvilket som helst telt med to buer i kryss og fire plugger vol være blant de enkleste. 

 

Det kan være stor forskjell på dem allikevel, det hjelper feks veldig at inner og yttertelt henger i sammen, samt at det er mye raskere å sette opp et telt der teltstengene går gjennom ytterteltet enn et hvor det går gjennom innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Gabs88 said:

dette

Som man spør får man svar 😆 Jeg tenker popup-teltene typiskt pakker stort (ok, tillegskrav!) og tar lang tid å pakke ned… 

25 minutes ago, ost said:

Xmid

Så xmid referert i annen tråd. Ser spennende ut, og klart raskt å sette opp.  I så fall, x-mid 2 (plasskrav.)

Hilleberg Unna?

Har sett mange liker MSR - men jeg forstår meg ikke på telt hvor regn-trekket settes på etterpå. Virker håpløst når det regner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke heeelt den at tunnel tar lang tid? Ankre fotende, tre inn stenger og dra ut teltet i andre enden og ankre det ferdig utstrekt. Allerede da kan teltet "møbleres", mens barduner osv settes ned.

Men så har jeg også sett hvordan mange velger å sette opp tunnelteltene sine, og når det gjøres "feil" tar det jo fort lenger tid 🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, RolvS said:

Så xmid referert i annen tråd. Ser spennende ut, og klart raskt å sette opp.  I så fall, x-mid 2 (plasskrav.)

Hilleberg Unna?

X-Mid 2 Solid ja, eventuelt til den bruken du forespeiler hadde jeg vurdert X-Mid Pro. Som er et ettlags telt, men da veier enda mindre men ettlags er hakket raskere enn 2 lags.

 

Og Unna er i praksis nøyaktig samme teltet som Niak som jeg allerede anbefalte, forskjellen er at det er mer solid, 4 sesongs (går helt ned til bakken) og veier vel 500g mer? Niak er basert på Unna, og de to teltene bruker feks samme teltstenger. Niak er også 10 cm bredere enn Unna er, litt bedre plass.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (11 minutter siden):

Unna er et knalltips ser det ut som :) 

Unna er mitt favoritt telt. Lister opp den del gode grunner for valget av Unna spesielt og kuppel telt generelt her: hilleberg-unna-eiere-fargevalg-og-erfaringer

Men du spurte om "to-tre manns telt" - og da blir Unna nok litt lite. Er ett 1 manns telt som det går i sove 2 i om man ligger svært tett. Hilleberg Niak er litt større, men et typisk sommertelt. Brukte det i sommer, deilig når det var varmt, men ble fort litt for luftig når det ble kjølig vind og regn og temperaturen datt ned i 5-6 grader et par netter. Ditto tenker jeg om Hilleberg Rogen (to dørs variant), uten at jeg har prøvd det.  Andre alternativ fra Hilleberg når vi snakker to-persons og kuppeltelt er Allak (finnes i både 2 og 3 pers) og det mer solide/tyngre Staika.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 timer siden):

Niak er basert på Unna, og de to teltene bruker feks samme teltstenger.

Ikke helt riktig det siste der. Niak stenger er 370 cm, Unna sine er 387 cm.
(Unna teltet er 230cm på lengden, Niak er "bare" 220cm, men til gjengjeld bredere enn Unna)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror teknikker for oppsett av telt har like mye å si som teltet. Og hvor ofte man gjør det. 

Jeg bruker nok gjerne litt mer tid før jeg setter opp teltet når jeg bruker tunnel enn selvstående kuppel hvor jeg ofte gjør endelig plassering etter det står. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, zimwalker said:

Ikke helt riktig det siste der. Niak stenger er 370 cm, Unna sine er 387 cm.
(Unna teltet er 230cm på lengden, Niak er "bare" 220cm, men til gjengjeld bredere enn Unna)

Ser det stemmer, da har jeg husket feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste telt tar vel bare noen minutter å sette opp, med mindre man har noe med ørten stenger (type Bergans expedition dome) eller noe veldig sært som et MLD Trailstar i DCF. Eller om du skal knappe sammen et knappetelt tar jo det og litt tid 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fiskepadde said:

De fleste telt tar vel bare noen minutter å sette opp, med mindre man har noe med ørten stenger (type Bergans expedition dome) eller noe veldig sært som et MLD Trailstar i DCF. Eller om du skal knappe sammen et knappetelt tar jo det og litt tid 😂 

Det er faktisk veldig stor forskjell på hvor lang tid det tar å sette i sammen telt, jeg har et Sydvang Utoset ( https://www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/telt/sydvang-utoset-2-person-ul-tent-olivine-335-5107 ) samt et Hilleberg Niak ( https://www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-niak-rod ), begge er 2 personers telt i relativt lik størrelse og konstruksjon, men jeg setter opp Hilleberg teltet på under 1/3 del av tiden det tar meg å sette opp Sydvang teltet.

 

Og det er minst like stor forskjell når teltene skal pakkes sammen igjen, Hilleberg teltet pakkes sammen på under 1/3 del av tiden av Sydvang teltet.

 

Jeg hadde vert ferdig med å sette opp Niak i sin helhet før jeg var ferdig med bare innerteltet til Sydvang.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Hammer said:

Tror teknikker for oppsett av telt har like mye å si som teltet. Og hvor ofte man gjør det. 

Det er ofte mye å hente på å trene litt selvsagt, men det er og åpenbart at et telt med to stenger, fire plugger og fire barduner er raskere å sette opp enn et telt med tre stenger, tjue plugger og minimum seks barduner for å stå noenlunde stabilt og værtett… Og når man skal rigge opp og ned to hengekøyer, telt, tarp (for matlaging og felles spising i regnet) mange ganger over flere dager, utgjør den lille forskjellen ganske mye i form av energi og tid :)

De raskeste soveløsningene jeg bruker alene, er en tarp pluss bivybag (med sovepose og liggeunderlag i bivybagen) eller amok draumur. Men dette var altså ikke for soloturene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.