Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund og moskus


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg driver og planlegger sommerens turer. Vi har ikke bil, og hund er vel stort sett ikke velkommen på buss. Dermed er vi begrenset til steder vi kan reise med tog, og Dovre blir da et bra alternativ. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tenke rundt moskus. Hunden er en 30kg blandingshund med veldig god kapasitet til å lage lyd, og jeg aner ikke hvordan han kommer til å regagere på et evt moskusmøte. Jeg kommer selvsagt til å ha ham i bånd. Noen som vet om moskusen bryr seg om bjeffing? Noe annet jeg bør tenke på?

Eller noen som har noen andre gode ideer til turer vi kan nå med tog fra Oslo? Vi har vært mye på Hardangervidda nord, så ikke så veldig fristet av tur fra finse/hallingskeid/haugastøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I påvente av ekspertise så innbiller jeg meg at moskusen reagerer mest hvis du kommer innenfor "komfortsonen" deres? Noe man kanskje må ta ekstra høyde for når man kommer over bakketopper med hund. Kanskje SNO/NPstyre har en formening om hvor moskusen er sånn ca om sommeren og kan tipse om områder man kan unngå? Ellers er området vest for Aursjøen i Lesja fint for vandring og fisking, og så kan man lett hekte på Dovrefjell hvis man vil ha en lengre tur. Stien opp fra Lesjaverk stasjon er ålreit. Og så tror jeg det er fint å gå inn i Reinheimen fra den siden, men så langt har jeg ikke kommet enda. Vil tippe Bjorli er likast hvis man kommer med tog. Hvordan gikk det med Forollhogna NP forresten? Fikk dere tatt turen innover der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus ser du stort sett på lang avstand, så hold god avstand til moskus, hunden i kort bånd og gjør det du kan for å forhindre bjeffing.

 

Moskusen kommer ikke til å bry seg om hunden med mindre den får lov til å provosere frem en reaksjon. Hvis hunden er langt unna så vil den ikke oppfattes som en trussel av moskusen, det er først hvis det feks er en flokk med unger innenfor 50 meters hold at du risikerer at moskusen vil bli provosert.

 

Vi hadde med oss en stor hundeflokk rundt moskus for en 20 års tid siden (tror det var 9 stk på den tiden). Og de er ikke så langt unna kuer, og på samme måte som en ku ikke vil bry seg om en hund som står utenfor et gjerde så vil heller ikke moskusen bry seg om en hund på god avstand. Men du bør alltid gi plass til moskusen, og det er mye bedre å gå rundt eller bort i fra den enn å gå direkte mot den. Hvis du går direkte mot en flokk risikerer du å bli oppfattet som en trussel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for moskustips, og vi skal gjøre vårt aller beste for å holde avstand

12 hours ago, graham said:

Hvordan gikk det med Forollhogna NP forresten? Fikk dere tatt turen innover der?

Forolhogna ble en kjempefin tur, så tusen takk for tipset!  Vi besøkte våre felles kjente på hytta i noen dager, og deretter hadde vi en super tur innover fjellet . Kom bl a veldig nært på en stor reinflokk, noe som gjorde stort inntrykk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har noe erfaring fra near-miss med moskus! Vi har både vinter og sommer gått fra Kongsvoll stasjon inn via Stropsjødalen til Reinheim, en grei tur gjennom denne elvedal Et stykke inne kommer en mindre sideelv nordfra Kaldvelldalen. Der er sommerstid en bro. Det er ofte mosku i Kaldvelldalen og det er vel der Kongsvoll fjellstue tar turister på moskus safari.

Akkurat der ved broen havde en moskusflokk lagt sig for å tygge drøv - det tar vesådan ca. 3 timer. Vi hadde goe gamle buhunden med. De bytter på å ha en stor moskus stående vakt mens de andre tygger. Vi holdt selvfølgelig respektfull avstand for de er jo ganske store. Det er ingen tvil om at vakten og de andre var ekstra oppmerksom på hunden. Hadde vært kuer hadde jeg jaget dem fra brua, men det virket ikke innbydende. Så vi planla en omgående manøver som inkluderte vading etter å ha ventet et par timer. Vi ville gjerne frem til Reiheimen innen midnatt. Vadingen varforholdsvis tett på flokken, som dog omsider var ved å være ferdig med drøvtyggingen, så flokken kom noe i bevegelse opp mot Kallvelldalen, MEN ikke mer enn den største "Vaktokse" ble stående en stund med full oppmerksomhet på hunden. Så kom de i drift, men en jypling av en ung moskus virret rundt. Til slutt fortrak de og vi kom til Reinheimen ca 02 om natten og snek oss inn i nødbua. Vi så dog flere store skremmende steinblokker underveis i sommernatten. Har steinblokkene hår er det moskus!!

Konklusjon: Moskussen er helt klart meget klar over og oppmerksom på hunde" Uten hund kunne vi sikkert ha gått nærmere, men det er ikke anbefalelsesverdigt. Så sikkerhetsavstand med hund bør være større. Og moskus kan være hissige krabater. Men det skjer fobausende få uhell med moskus på Dovre. Jeg har fx aldri hørt at de har rennt et telt ned. Men på skogstien første stykke fra Kongsvoll er det fullt muligt å gå direkte på en moskus i et sving!

En moskusokse på Sdr Strømfjord flyplassen, Grønland, angrep alltid den lille røde traktor, som dro flyene frem. Den ble så innfanget og bragt inn i bunnen av dalen. Der gikk så en liten uke, så var den tilbake og klar for nye angrep!

 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.