Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på en 2-3 ukers tur for en som skal ned i vekt


Martin95

Anbefalte innlegg

rk skrev (43 minutter siden):

Finnes mye om kalorier på nett. Her er en lettfattelig artikkel. Selvfølgelig er ikke hele «nettet» enig😊

https://iform.no/derfor-er-ikke-alle-kalorier-like/

Dette var ikke akkurat en veldig god artikkel sånn rent akademisk/faglig sett, heller det stikk motsatte. Blogginnlegg er vel riktigere å kalle dette.

  • Det er ikke vist til kildereferanser for noen av påstandene i artikkelen, kun en samlet kildeliste nederst. Hva er tatt fra hvor, og hvor i disse bøkene/artiklene finner man det artikkelforfatteren har lagt til grunn? For alt jeg vet kan det artikkelforfatteren skriver være i direkte motstrid med det som er å finne i de oppgitte kildene, men jeg kan ikke forventes å skulle lese alle kildene i sin helhet for å kunne ettergå artikkelen. For å sette det på spissen, så kan jo jeg også skrive akkurat hva jeg vil om et fag jeg ikke kan noe som helst om, oppgi noen godt kjente kilder uten nærmere henvisninger, og satse på at mine lesere lar seg lure. Jeg har i alle fall lært at en viktig tommelfingerregel er at dersom du ikke har henvist direkte til kilden i løpet av teksten, så bør ikke kilden være med (eller den kan legges under "annen relevant litteratur" eller lignende). Ellers er det skrevet en del om kildebruk og -henvisninger ifm. oppgaveskriving på NTNU her.
  • Hvem i all verden er "Dr. Stanford"? Vedkommende er ikke presentert, og er heller ikke oppgitt i kildelista... Ikke akkurat tillitsvekkende dersom dette skal være en faglig basert artikkel. Er han/hun mer kvalifisert enn for eksempel Dr. Dre?
  • Hva er bakgrunnen til artikkelforfatter? Hvem er artikkelforfatter? Det er kunn oppgitt "iform.no" som forfatter, noe som er intetsigende i og med at artikkelen er publisert på, nettopp, iform.no. Om alle forskningsartikler som NTNU publiserer hadde blitt oppgitt med "NTNU" som forfatter hadde nok disse blitt sett bort fra høvelig kjapt, og mistet sin troverdighet fordi man ikke kan sjekke opp koblinger/interessekonflikter som artikkelforfatter kan ha innen temaet det skrives om.
  • "Sannheten er ..." og videre "Dr. Stanford sier ..." blir en rar oppbygning. Om man presenterer noe som "sannheten" (altså ikke en mening lenger da?) bør man i det minste klare å vise til uavhengige kilder som støtter opp under dette, noe artikkelen ikke gjør. Å fremme en påstand uten noen backing i form av bevis gir meg en vond smak i munnen fra første avsnitt. Er det slik å forstå at sannheten er akkurat det denne mystiske Dr. Stanford sier, eller er det basert på bredere forskning (fagfellevurdert sådan)? Hvis så er tilfelle, hvorfor er det ikke vist til konkrete kilder for påstanden?
  • "Forskere har funnet ut at mennesker som er naturlig tynne har forskjellige typer organismer som lever i dem enn de som er overvektige." Hvilke forskere? Hvilke studier? Igjen må jeg ta forfatteren på ordet, eller lese gjennom alle kildene for å finne svaret på det... (hvis det i det hele tatt er å finne der)

Og sist, men ikke minst; "nettet" og forskning er ikke det samme. På "nettet" kan hvem som helst ha en mening, men forskning må basere seg på beviser, studier og fagfellevurdering. Å velge ut én "artikkel" fra iform for å vise at "en kalori ikke er en kalori" blir veldig tynt, særlig kvaliteten tatt i betraktning. Det er viktig å være kildekritisk når man innhenter informasjon fra nett (og andre steder), og jeg er rimelig skeptisk til å ta kilden du oppgir som noe mer enn et innlegg fra en eller annen matblogger uten videre utdanning innenfor faget.

Nå er ikke jeg noen fagperson innenfor temaet, så jeg har ikke forutsetninger for å si om det som står der er direkte feil eller ikke, men iform feiler ganske spektakulært med å overbevise meg i alle fall.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenke at det kan være bra for kropp og sjela med et par ukers hard tur i fjellet. Så lenge man ikke får noe slitasje skader. Pleier å gå ned noen kilo selv på ukes tur, selv om jeg spiser mye. Kommer selvfølgelig ann på hvor hard turen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk forskning som er publisert i ett medisinsk tidsskrift (det finnes tusenvis), som viser at sukker er slankende.

Forsøket ble gjort ved å gi detagerne sukkerpiller. Alle gikk ned i vekt. Dette ble publisert.

Det som ikke ble publisert var matloggen, den viser at kaloriinntaket gikk ned hos alle. Det er en ubevisst effekt av at man skriver matlogg og vet at noen følger med ;) 

Det er laget en episode i NRKs newton om dette «forsøket».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens lunsj: Småfesk og flatbrød. Funka like godt på kontoret som på fjellet. Lite ultraprosessert mat her (flatbrødene kunne sikkert vært hjemmelaget).

Spiser man dette på tur, skal det godt gjøres å legge på seg :)

20230714_120051.thumb.jpg.a852ff62d82c34878472054f8846975b.jpg

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen var ikke et godt eksempel, enig i det🙈 Var et forsøk på en lettfattelig eksempel på norsk på forskningen som gjøres på området. Bakgrunnen er Dr. Stanford (fra Harvard). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rk skrev (3 timer siden):

Artikkelen var ikke et godt eksempel, enig i det🙈 Var et forsøk på en lettfattelig eksempel på norsk på forskningen som gjøres på området. Bakgrunnen er Dr. Stanford (fra Harvard). 

Ser ut som det delvis er en direkteoversettelse av dette fra Harvard Medical School som ironisk nok ikke er med i den etterhvert skandaløse kildelista til blogginnlegget... Om det var én kilde de burde inkludere, er det jo den de har kopiert nærmest ord for ord (dog oversatt til norsk).

Og ikke nok med det, de gjengir komplett feil "konklusjon".

Fra iform:

Sitat

Dr. Stanford sier at forsøk har vist at “folk som spiser bearbeidet ferdig- mat går mer opp i vekt” – og det til tross for at de spiser samme mengde kalorier som de som spiser mer ubearbeidet mat.

Fra Harvard Medical School (min utheving):

Sitat

 

"People who ate the ultra-processed food gained weight," says Dr. Stanford. Each group was given meals with the same number of calories and instructed to eat as much as they wanted, but when participants ate the processed foods, they ate 500 calories more each day on average. The same people's calorie intake decreased when they ate the unprocessed foods.

What's the lesson? Not all food is created equal. "The brain likes foods that are healthy, that are in their natural form," says Dr. Stanford.

 

Tilgjengelig måltid inneholdt samme mengde kalorier, men de som spiste ultraprossesert mat spiste 500 kalorier mer (og går dermed opp i vekt sammenlignet med den andre gruppa, antar jeg). Den utheva delen i sitatet fra Harvard har iform fått med, men de har hoppa glatt over den understrekede delen. De to avsnittene har altså diametralt ulik beskrivelse av (konklusjonen fra) studien. Her har iform.no virkelig bomma, og hoppa over den viktigste delen av avsnittet, som sier noe om hvorfor de går opp i vekt. Og det er nettopp fordi de inntar fler kalorier på grunn av maten slik jeg leser det (ut fra det som er beskrevet om studien her).

Jeg gir blogginnlegget til iform terningkast 1 (terningen min har ikke noen sider med færre øyne enn dette).

Så dette endte jo i grunn opp med å illustrere mitt poeng med å være kildekritisk enda bedre enn jeg hadde tenkt.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er komplisert også for den som kan. Vi har heldigvis overskudd av mat og sulter ikke som tidligere generasjoner i Norge opplevde. Det er ganske morro å lese Helge Ingstad sine bøker. Han overlevde som fangstmann i Canada og på Grønland og forteller flere ganger om maten han spiser og hva han observerer blant innfødte og hos andre fangstmenn. Om fangstmennene ikke greide å spise nok fett i løpet av høsten ble de gale og tok livet av seg selv. Dette var kjent og Helge Ingstad arbeider hardt for å få nok fett men han var på Grønland. Det andre han observerer i Canada er at indianerne han bor sammen med kaster kjøttet til hundene og spiser alt det andre selv, altså innvoller, hjerne og alt det andre man i dag kaster. Med dagens kunnskap om ernæring vet vi at dette var lurt. Hundrevis om ikke tusenvis av år med erfaring med konsekvensene av feilernæring og mangelsykdommer i praksis. Om de norske ekspedisjonene på Sydpolen kan vi lese om multer og syltetøy. De hadde ikke navn på vitaminene men skjønte konsekvensene og kjente til skjørbuk veldig godt.

Hvordan er det med kalorier? Ett eneste kakestykke og du må løpe 2 maraton for å brenne det av for å sette det på spissen. Ikke lett for friske velfødde  som ønsker å gå ned noen kilo. 
 

Tur skal være tur og turgleden må være i fokus mener jeg. Ikke sikkert det blir så mange flere turer om du skal tvinge deg gjennom en slankekur samtidig. Blir sjelden to fluer i en smekk her. Å være sulten på tur gir ikke verken energi eller motivasjon. Man blir tror jeg bare sur og grinete. I En av monsens episoder fra Canada får de ikke fisk. Da blir monsen svært bekymret for han vet hva som skjer om det blir lite mat. Husker ikke hvilken episode men frykten for å gå tom er stor hos monsen.

 

kos deg på tur er mitt råd. Skal du forbrenne noen ekstra kalorier så legg en six pack med favoritt ølet i toppen på sekken og bær den med deg hele turen… da får du testet viljestyrken samt bært noen ekstra kilo som igjen gir høyere forbrenning.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 14.7.2023 den 20.28):

Tur skal være tur og turgleden må være i fokus mener jeg. Ikke sikkert det blir så mange flere turer om du skal tvinge deg gjennom en slankekur samtidig. Blir sjelden to fluer i en smekk her. Å være sulten på tur gir ikke verken energi eller motivasjon. Man blir tror jeg bare sur og grinete. I En av monsens episoder fra Canada får de ikke fisk. Da blir monsen svært bekymret for han vet hva som skjer om det blir lite mat. Husker ikke hvilken episode men frykten for å gå tom er stor hos monsen.

Jeg tenker at tur er en fin måte å få to fluer i et smekk. Er du på tur med høyt aktivitetsnivå og holder det gående fra 9 om morgen til 9 på kvelden, med feks sykling, gåing, kano eller ski på bena. Skal det nokså mye til å for å spise mer kalorier enn det kroppen trenger. Jeg kan fint miste 3-4 kilo i løpet av uka med høy aktivitet med 3 måltider til dagen. På tur må jeg ha mål og mening, avslapping gjøres i teltet om kvelden. Slappe av og se humla suse midt på dagen er ikke aktuelt for meg på tur :-) Er enig at det blir feil å gå "sulten" til på tur, da blir du iallefall sittende å se humla suse. Pakk sekken full i mat og holde deg i bevegelse, og et mat når du er sulten :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.