Gå til innhold
  • Bli medlem

Varighet fjellstøvler


Sander57

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et par fjellstøvler som jeg antar er over ti år gamle. Jeg opplever at de har blitt mindre elastiske å gå med, litt mer som om man går med planker under bena. Har gummien i fjellstøvler en varighet på samme måte som gummien i bildekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HEI

uten å være gummiteknolog kan det gjerne være en foreldelse - også i Vibramsåler. En del av disse er formentlig ikke gjort av gummi, men av ulike blandinger fx med poyuretan, som ihvertfall har innbygget foreldelse. En del støvler fx Ecco har ren PU såler, som har innbygget autolyse. Endelig har de fleste støvler demping i mellomsåler, som sikker er PU - igjen med innbygget foreldelse. Så ja!

Man kunne ønske goe gamle beksømstøvler med lærmellomsåler tilbake, så ny såling var grej for en skomaker. Demping var ikke noe tema den gang.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informative svar. Mine sko har Vibram-såle, og slik jeg kan søke meg frem til så virker det som om slike såler har en lang levetid (tiår er det noen som skriver). Dette i motsetning til PU-såler som taper fleksibilitet fordi de lange kjedene i stoffet brytes ned. Mine støvler er av merket Aku, og jeg har sendt dem et spørsmål så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Sander57 skrev (På 3.7.2023 den 11.42):

Takk for informative svar. Mine sko har Vibram-såle, og slik jeg kan søke meg frem til så virker det som om slike såler har en lang levetid (tiår er det noen som skriver). Dette i motsetning til PU-såler som taper fleksibilitet fordi de lange kjedene i stoffet brytes ned. Mine støvler er av merket Aku, og jeg har sendt dem et spørsmål så får vi se.

Jeg har kansje misforstått, men jeg trodde PU-sålen var mellomsålen. Og da hjelper det lite at hovedsålen har levetid på 10+ år, hvis den faller av fordi PU mellomsålen som hovedsålen er limt fast til råtner bort. 
Tråden som @TørreSokker linket til var ekstremt informativ iallefall. 

Jeg var på nippet til å kjøpe crispi skarven som også har vibram-såle, men har PU melllomsåle. Så nå ble jeg litt usikker selv iallefall. 

Endret av Tor-Inge K.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, oftest er det mellomsålen som er PU, MEN yttersålen kan også være PU eller evt blandinger av det ene og annet. Vibram fremstiller såler til mange ulike skofabrikker i mange ulike kvaliteter Harde mjue mv. Så Vibram er ikke bare Vibram av samme materiale. (det var noe med at Vittorio Bramese? og Pirelli gummi fannt sammen).

Ecco sko/støvler har fx yttersåle av PU som før var beryktet for å gå i oppløsning. Elgkalven opplevde det på Norefjell en gang. Gaffatape var løsningen.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

Vet ikke om Hoka Kaha faller inn under denne kategorien, men det tok ett års tid med skogsvandring.. så var helen på ene siden utslitt. Kombinert med hull i siden gikk de i søpla. 

Kjenner ikke merket, men høres ut som det begynner å få et dårlig renommé:
https://www.nrk.no/rogaland/forbrukerradet-far-flere-henvendelser-om-hoka-sko-_-bransjen-uenig-i-hvor-lenge-joggesko-skal-vare-1.16490818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.