Gå til innhold
  • Bli medlem

Allsidig skalljakke


HåvHau

Anbefalte innlegg

Hei, tenker å gå til innkjøp av en skalljakke etter hvert, er jo en jungel av informasjon der ute, så hadde vært fint med litt tips😄

 

Har folk gode erfaringer med naturfiber, eller er det goretex som gjelder?

Anbefalinger på spesifikke modeller?

kommer til å brukes på alt fra dagsturer til månedsturer

 

Må være Slitesterk og av høy kvalitet

Bør kunne repareres i felt ved eventuelle hull osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt kan egentlig repareres i felt. Du bruker reparasjonstape på innsiden.

Selv så er jeg ikke noen fan av Gore Tex, Gore Tex krever rett og slett en del vedlikehold. Og vaskingen gir ofte delamingering.

Selv er jeg mye mer glad i Bergans sitt utstyr med Dermizax og Element Active membraner. Når jeg ser etter utstyr som skal brukes på langtur ser jeg også stort sett på jaktdresser. De er bra gjennomtenkte med gode løsninger tvers i gjennom og beregnet på vandring i skog og mark. Når man blender inn i terrenget får man gjerne også noen ekstra viltopplevelser samt at det er en fordel når man er ute for å fiske. :)

Jeg går selv i Bergans Hogna 3L, som jeg er svært fornøyd med. Den er også ufattelig enkel å vaske og vedlikeholde sammenlignet med Gore Tex. 30 minutter kaldvask med litt såpe etter at jeg har vert på tur og den er god som ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange velfungerande membranar der ute, og leverandørar som leverar produkt som varer og ikkje delaminerer. Goretex, eVent, dermizax som nevnt og fleire eg ikkje kjem på. Eg har motsett erfaring av @Gabs88 med element, har berre vore borti at det ikkje held tett.

Av jakker har eg mellom anna ei Arcteryx alpha som er på sitt ellevte år. Framleis i bruk og ikkje delaminert, dog degradert til dagstur då den rett og slett er så slitt at eg ikkje får den skikkelig tett lenger. 

Kva jakke du skal ha meiner eg avheng litt av i kva klima du nyttar den mest... Eg har brukt litt i overkant av 40 år av mitt liv på nordvestlandet, og ferdast ein del på bre. Då er ei god texmex-jakke uvurderleg om du spør meg. 

No er eg imidlertid situert på innlandet, med eit totalt anna klima, og ser at eg må gjere nokre tillegg i garderoben. Eg brukar goretexen veldig lite her samanlikna med i vest og når eg er på bre og i alpine områder.

Likevel ville det aldri falle meg inn å reise på tur om vinteren over lengre tid, utan noko med membran. Det er rett og slett mest praktisk når ein bur i telt og ikkje har tørkemoglegheiter. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.