Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Trollveggen Goretex Pro Light vs Falktind skalljakke


GeezerB

Anbefalte innlegg

Har i noen år nå brukt skalljakker fra OR (Outdoor Research), senest nå en Foray. Min erfaring er at de ikke holder tett når det høljer ned, spesielt ikke Foray (muligens fordi denne har Goretex Paclite). Tenkte at jeg skulle oppgradere litt og prøve noe dyrere "magi" som kanskje holder meg tørr. Kjøpte en brukt Norrøna Falketind i "min" størrelse. Hadde testet årets modell i butikk først, og fant at den skulle passe ganske greit, også med et lag fleece under. Jakka jeg kjøpte brukt var av forrige modell elns, og det ser ut til at denne er litt mindre i størrelsene. Ihvertfall blir jakka litt knapp, selv om den KAN brukes. Synes også at den blir litt kort, spesielt foran, det man har på under blir gjerne stikkende ut under kanten av jakka. OR Foray-jakka er forøvrig i samme størrelse og er mye mer generøs i størrelse og lengde, en helt annen formfaktor (Falketind skal vel være mer egnet til klatring etc, er vel derfor)

Åkkesom: har kastet mitt blikk på Norrøna Trollveggen Goretex Pro Light som et mulig alternativ. Har ikke vært og kikket/prøvd enda, bare sett online, men denne ser da ut til å være veldig lik Falketind? Ligger forskjellen kun i materialet (Gortex vs Goretex Pro etc)? Har inntrykk av at Trollveggen kanskje er hakket lenger og noe mer romslig, basert på bilder og beskrivelse, men vet ikke om det stemmer? Blir i tilfelle evt kjøp av forrige modell av Trollveggen også.

Noen som har erfaring med de to?

 

EDIT: korrigerte skriveleif

Endret av GeezerB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt flere jakker av begge modellene.

De begynte med den første Falketind for ca 15 år siden. Den fikk en rift da den var 4 år gammel, og de oppdaget at membranet tok inn vann da den var på service, så jeg fikk en ny. Ca 4 år etter tok den også inn vann, jeg fikk pengene igjen. Gikk derfor over til trollveggen pro Light, etter noen år tok den også inn vann så jeg fikk pengene igjen igjen. Nå har jeg en trollveggen Pro Light igjen, jeg tror den og har begynt å ta inn litt vann.

Jeg lever fortsatt på investeringen i første jakken som jeg kjøpte for 15 år siden, jeg måtte spytte inn litt ekstra når jeg oppgraderte fra Falketing til Trollveggen.

Jeg «sparer» på skalljakkene mine, jeg bruker de så og si bare når det regner, og på vinteren bruker jeg hovedsakelig membranfrie jakker for å spare de dyre skallklærne for slitasje.

Så erfaringen med kvaliteten er ikke bra, erfaringen med garanti er veldig bra. I utgangspunktet skal alle Goretex plagg i samme klasse være like bra/tett uansett merke, så om andre merker er bedre/dårligere vet jeg ikke.

 

Så til det du lurer på: Modellene jeg har hatt har forandret seg, Trollveggen har vert mer romslig. Men jeg ville ikke kjøpt brukt uten kvittering og garanti tid igjen…

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for verdifull input.

Garanti forutsetter altså kvittering? Det er vel mulig i mange tilfeller å se hvor gammel jakka er ut i fra farge og diverse detaljer som varierer fra år til år, men det er mulig de vil sikre seg at plagget ikke er stjålet, kanskje.

Kjipt at så dyre plagg ikke er mer "skuddsikre". Men hva med "oppfrisking" av DWR og lignende vedlikehold, kan det være med på å gi bedre egenskaper over tid?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeezerB skrev (47 minutter siden):

Supert, takk for verdifull input.

Garanti forutsetter altså kvittering? Det er vel mulig i mange tilfeller å se hvor gammel jakka er ut i fra farge og diverse detaljer som varierer fra år til år, men det er mulig de vil sikre seg at plagget ikke er stjålet, kanskje.

Kjipt at så dyre plagg ikke er mer "skuddsikre". Men hva med "oppfrisking" av DWR og lignende vedlikehold, kan det være med på å gi bedre egenskaper over tid?

 

Man kan skrive inn prod. nr. om man mangler kvittering. Men det kan forkorte garantiperioden, eks. hvis den er produsert i 2018 og kjøpt i 2020, så er det 2018 som gjelder uten kvittering.

Skallplagg bør vaskes og reimpregneres ved behov. Selv har jeg brukt Nikwax tech-wash og Nikwax Tx direct spray on på plaggene når se fortsatt er fuktig. Det fungerer jo helt ok, men ytterstoffet blir vått etter en stud i regn allikevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeezerB skrev (2 timer siden):

Åkkesom: har kastet mitt blikk på Norrøna Trollveggen Goretex Pro Light som et mulig alternativ. Har ikke vært og kikket/prøvd enda, bare sett online, men denne ser da ut til å være veldig lik Falketind? Ligger forskjellen kun i materialet (Gortex vs Goretex Pro etc)? Har inntrykk av at Trollveggen kanskje er hakket lenger og noe mer romslig, basert på bilder og beskrivelse, men vet ikke om det stemmer? Blir i tilfelle evt kjøp av forrige modell av Trollveggen også.

Noen som har erfaring med de to?

Jeg kjøpte ny jakke i 2020, etter å ha slitt ut en Falketind-jakke på rundt 10 år.   Endte med å kjøpe Trollveggen GTX pro líght, og ikke Falketind GTX, siden Trollveggen-jakka er lengre i livet, slik at stopperne til strikken nederst på jakka kom nedenfor hoftebeltet, istedenfor under hoftebeltet.  Jeg har ikke Falketind-jakka lenger, men mener Trollveggen har lengre ermer enn Falketind.   Det er også forskjellig lommeløsning på de to,

Endret av Luesveis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (2 timer siden):

Sjekk ut whiteout. Dette er norrønas direktesalg. Kjøpte jakken i grønn utgave i goretex pro. Virker veldig solid og til en helt annen pris. 

https://www.whiteout.com/products/men/all/?size=12

 

Tore

Ja, har hørt om Whiteout. Ser stoffet i den Goretex Pro-jakka er 80D, oppleves ikke det som veldig stivt? Har du fått brukt jakka noe enda og gjort deg noen erfaringer vedrørende pusteevne, tetthet for vind og regn etc? Synes det er rart det ikke står hvor mange mm vannsøyle den tåler, forøvrig. Vil jo tro det er rundt 28000, som feks. Trollveggen, men så lenge det ikke er oppgitt kan man vel ikke vite sikkert. En annen ting er at man ikke får prøvd jakka før den kommer i posten (antar det er returrett, men allikevel, litt pes :-) )

Ser ellers interessant ut da. Ser litt lengre ut, og har lommene lengre nede, noe som passer meg bedre enn de store brystlommene som feks Falketind har.

 

EDIT: Ser ut som den har *både* brystlommer og lommer nede, gitt

Endret av GeezerB
La til kommentar om brystlommer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex pro er goretex pro og det beste de kan levere. Ikke mye stivere i stoffet enn arcteryx alpha SV som jeg også har. Var 40 prosent av på whiteout før jul når jeg bestilte. Brystlommer er helt lik arcteryx sine. Lommene under har ikke jeg brukt men ser at de er der. Størrelsene er ganske normale og lik andre. Bruker xl i arcteryx og må ha xl i whiteout. Holdbarhet kan jeg ikke uttale meg om enda. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.