Gå til innhold
  • Bli medlem

Barents Fjellcamp 4, erfaringer?


Nubben

Anbefalte innlegg

Ser at Barents kommer med et nytt telt i mai, Fjellcamp 4. Det ser ut som en slags hybrid mellom lavvo og tunelltelt som absolutt virker interessant, spesielt med en totalvekt på 5,5 kg. Hvis noen hiver seg på og får testet det ut nå i vår/sommer hører jeg gjerne noen erfaringsrapporter.

(Og før noen får testet det ut hører jeg gjerne på litt synsing om konseptet også 😀)

A7R07401-Edit.thumb.jpg.7f6dddde11d62aafa8ddb9f98d1ae022.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Da dukket Fjellcamp opp på "brukte telt-sidene" til Barents, så det er bestilt. Jeg legger ut litt erfaringer her når jeg får testet det. Tanken er at det kanskje erstatter lavvoen siden ingen i familien er spesielt høye. Alle telt bli et kompromiss på den ene eller andre måten, så får vi se hvordan erfaringene med dette blir. Kombinasjonen av grei takhøyde og relativt lav vekt virker ihvertfall som et godt utgangspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Nubben skrev (På 16.5.2023 den 10.14):

Da dukket Fjellcamp opp på "brukte telt-sidene" til Barents, så det er bestilt. Jeg legger ut litt erfaringer her når jeg får testet det. Tanken er at det kanskje erstatter lavvoen siden ingen i familien er spesielt høye. Alle telt bli et kompromiss på den ene eller andre måten, så får vi se hvordan erfaringene med dette blir. Kombinasjonen av grei takhøyde og relativt lav vekt virker ihvertfall som et godt utgangspunkt.

Hvordan har det gått med teltet? Hilsen  veldig nysgjerrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bhh Godt spørsmål. Vi hadde første natt i teltet nå i helgen. En fin sommertur, så det er ikke testet under ekstreme forhold, men kan dele noen betraktninger.

Teltet var enkelt å sette opp, og trengte ikke mange pluggene for å stå greit. Med et par barduner på hver langside fikk det formen sin veldig greit, og det var enkelt å få strammet det opp til den geometrien man ser på bildene. 

Vi er to voksne og tre barn, og opplevde det som fin plass til alle sammen. Vi har et Trollheimen 4 også, og på tur i det har et av barna sovet i fotenden. Fjellcamp er 50cm bredere i åpningen av innerteltet, så nå sov alle fem i rett retning, og det fungerte fint. Vi kjøpte teltet for å få et telt med større takhøyde og volum, uten at det ble like tungt som en lavvo. Vi opplevde absolutt at teltet innfridde. Ingen av oss er spesielt høye, og ståhøyden i ytterteltet og den romslige takhøyden i innerteltet var helt super. En liten lur detalj var at bardunene var festet motsatt vei av det jeg var vant til. (se eventuelt bildene av teltet på hjemmesiden). Det innebærer at bevegelsen i bardunen bli på gummiringen på teltet og ikke rundt teltpluggen når man strammer de opp.

Ellers positivt at det er flere døråpningsmuligheter, fra åpen front til sidedør med myggnetting. Sammenlignet med lavvo synes vi også det er fint med et adskilt innertelt for soving, og et romslig yttertelt til utstyr/ matlaging.

Av ting som vi savnet var de små lommene i innerteltet hvor jeg har pleid å legge briller, mobil og hodelykt, og noen hemper i taket til å feste noen snorer eller et "loft".

Kort oppsummert veldig fornøyde så langt, og for vår del vil denne gjøre at vi dropper lavvo.

(Og selvfølgelig et lite forbehold på slutten om at dette er førsteinntrykkene etter en tur, og at inntrykkene er basert på våre behov og preferanser.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Legger med et par bilder til av teltet i bruk. Fikk nå også klipset på de to hempene midt på bakveggen mellom innertelt og yttertelt, det gav enda mer volum i innerteltet. (de strekkes ut av de to bardunene midt på bakenden av teltet. Fortsatt veldig godt fornøyd, og fungerer topp for to voksne og tre barn. Vi bruker det stort sett med fronten åpen som på bildet, noe som gir enkel tilgang. På denne turen våknet vi opp til et telt uten kondens på innsiden av ytterteltet. Det er nok summen av flere faktorer som gjorde det, men lufteventilen helt i toppen er nok medvirkende.

Av detaljer kan det nevnes at teltpluggene som fulgte med har "avrundede" kanter, og at teltet (med alt) veier inn på 5650g, noe som bare er 10 gram over det som er oppgitt på hjemmesidene.

Det var litt vind fra siden på bildene, så veggene buler litt, men ingen blafring, og teltet oppleves veldig solid og stabilt. Hører gjerne erfaringer hvis noen har testet teltet i litt mer ruskevær.

DSC_7444.thumb.JPG.ab7a21aa35ccf217d51e39510cc0f956.JPGDSC_7406.thumb.JPG.c4a03092676aa1ebf52245e3d6b19638.JPGDSC_7401.thumb.JPG.ccda599b16bb3aa5d4159fd9369b0140.JPG

Endret av Nubben
lagt til to setninger
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.