Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltvalg


Nittennitti

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger innspill på teltvalg. Skal kjøpe telt primært til aleneturer, men også fint å kunne ha plass til to og å ligge ok komfortabelt/slippe å ligge oppå hverandre. Vi er 172 og 180 høye. Fordel med to innganger på teltet, så vi slipper å krype over hverandre for å komme ut. Også viktig at man kan sitte i teltet og ha ok takhøyde. Teltet skal brukes april-oktober, primært på fjellturer, trolig ikke i de aller verste værforholdene, men må funke i noe regn og vind. Det er fint med et lett telt, men 2-300 gram fra eller til ser jeg ikke på som viktig. Pris er heller ikke en begrensning. 

Spørsmålet mitt er; er Big Agnes Tiger Wall UL2 et godt valg? Noen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke teltet du nevner, men du har sikkert googlet litt og kommet fram til ett telt du synes virker bra.

Har du sett på Exped Orion UL? Veldig bra takhøyde og romfølelse. Jeg er kjenpefornøyd med Extreme 2 manns utgaven til kajakkturer. Jeg synes at med såpass bra takhøyde og gode fortelt går det bra om liggeunderlagene ligger helt inntil hverandre og man ikke har plass til ting imellom.

Sjekk målene på teltet du velger i forhold til bredden på liggeunderlagene du bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-helags-2-red-2 med rabattkode PÅSKE får du 10% til.

Har bestilt det samme selv. Max høyde er riktignok 100 cm og 86cm i sidene, men du har sittehøyde i hele teltet og ikke  bare en eller annen plass i midten.

Til gjengjeld får du et telt som tåler omtrent alt for 3 sesonger med den lavere profilen.

Jeg er 182cm selv og forventer ingen problemer med sittehøyden.

Dette er såpass billig  at om  det skulle vise seg å være et feilvalg så får du mesteparten av pengene tilbake etter 1 sesongs bruk.

 

Altenativ så kan du se på telt nummer 2 som er bestilt inn for sesongen https://durstongear.com/product/x-mid-2-solid

Faktisk mye av den samme plassen som i Helags 2, men dette er høyere.

X-mid tåler nok ikke like mye vær og er faktisk dyrere.

Om du bruker gåstaver så veier dette halvparten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Hilleberg Nallo GT 2 sammen med kona og alene på vinteren. Det er det beste teltet jeg har hatt. Ikke for tungt, men samtidig slitesterkt. Det har et romslig fortelt som er gull verdt når det regner eller snør. Man sitter akkurat greit oppe, men det er bare så vidt.

Det koster litt, men det kommer som regel på tilbud i løpet av året. Har over 200 netter i det teltet. Funker helet året og varer i hvert fall i 10 år.

PS: I tunelltelt trenger dere ikke å kryper over hverandre - dere kryper begge rett frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt telt med akkurat de samme ønskene som du etterspør og valgte Hilleberg Allak 3. Ekstremt god takhøyde og litt ekstra plass for komfor. Jeg synes personlig man må opp på 3 mannstelt hvis man skal ha det behagelig som 2 i et kuppeltelt. Du ofrer litt yttertelt for takhøyde, flyttbarhet og bedre gjennomtrekk som er en stor fordel når det er varmt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne S skrev (10 timer siden):

Jeg bruker Hilleberg Nallo GT 2 sammen med kona og alene på vinteren. Det er det beste teltet jeg har hatt. Ikke for tungt, men samtidig slitesterkt. Det har et romslig fortelt som er gull verdt når det regner eller snør. Man sitter akkurat greit oppe, men det er bare så vidt.

Det koster litt, men det kommer som regel på tilbud i løpet av året. Har over 200 netter i det teltet. Funker helet året og varer i hvert fall i 10 år.

PS: I tunelltelt trenger dere ikke å kryper over hverandre - dere kryper begge rett frem.

Hvordan opplever du fotenden på Nallo? Ser mange skriver at det blir kontakt mellom sovepose og teltduk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (14 minutter siden):

Hvordan opplever du fotenden på Nallo? Ser mange skriver at det blir kontakt mellom sovepose og teltduk?

Jeg har Nallo 3 GT, og når det er satt opp stramt og vi bare er to som sover i det så går det fint. Med tre pers vil jeg tro det kan touche borti (det smalner bakerst), eller for veldig lange personer (jeg er 165cm). Beste telt for å unngå problemet er vel telt med rette endevegger, ala Keron, Nammatj fra Hilleberg, Spitsbergen fra Helsport. For vinterbruk synes jeg nesten det er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (4 minutter siden):

Jeg har Nallo 3 GT, og når det er satt opp stramt og vi bare er to som sover i det så går det fint. Med tre pers vil jeg tro det kan touche borti (det smalner bakerst), eller for veldig lange personer (jeg er 165cm). Beste telt for å unngå problemet er vel telt med rette endevegger, ala Keron, Nammatj fra Hilleberg, Spitsbergen fra Helsport. For vinterbruk synes jeg nesten det er et must.

Det smalner litt i fotenden ja, men det har ikke vært noe problem. På vinteren har jeg noen ganger lagt sekken der hvis jeg ligger på et høyt liggeunderlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig slått fra meg Nallo, som var mitt "drømmetelt" for ti år siden, på grunn av dette. 

Nå ser jeg at Parabolflua selger Nallo 3GT (grønn) til 6599,-, og da var jeg plutselig i tenkeboksen igjen. 

Litt ironisk at jeg går i så mange år og venter til teltet kommet til fornuftig pris, på et egnet tidspunkt (økonomisk), og når det skjer så slår jeg det fra meg. 

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tomanns telt beregnet på sommerbruk har plass nok for to personer, men det som er en fordel er hvis du kan legge to ryggsekker i forteltet uten å måtte krabbe over sekkene når du skal inn og ut av teltet.  Det kan også være en fordel om forteltet kan åpnes på begge sider, men det er ikke avgjørende. 

Det er også bra hvis teltduken på ytterteltet går godt ned mot bakken. Ellers kan du risikere at det blåser inn under duken og det kan bli ganske kaldt å ligge i den trekken hele natten.

Et telt som skal bæres bør ikke veie mer enn ca. en kilo per person. Dvs. at et tomanns telt ikke bør veie mer enn 2 kilo. 

Det er også en fordel med god ventilasjon slik at det ikke blir fullt med kondens på innsiden av ytterduken som regner ned over deg og bagasjen hvis du kommer borti duken.

Jeg er litt svak for tunnel telt siden de ofte har god plass både i forteltet og i sovedelen av teltet. Et minus med disse teltene er at de enten har høy vekt eller høy pris.

 

Hvis du skal bruke teltet om vinteren så bør du beregne teltstørrelse med plass til en person mer enn de som skal sove i teltet. Da er det også en fordel om teltet har "stormmatter" slik at du får tettet godt langs teltets underside. Det er også en fordel om teltet har så stort fortelt at du kan grave en kuldegrop stor nok til at du kan stå i den og kle av og på deg. Men dette er ikke avgjørende, bare et pluss.

Men de fleste telt fungerer bra. Det kommer helt an på ambisjonsnivået ditt og hvor mye komfort du krever. 

Jeg har flere telt, men det er stort sett bare et av dem som fungerer bra under alle forhold, og det ble kjøpt fra Ellos for snart 30 år siden. 

Bilde:

1 - Hjemmesydd telt fra ca. 1950, tilpasset to voksne og et barn på sykkeltur i Danmark.

2 - Telt fra Ellos brukt på vinterkurs for ca. 20 år siden.

Telt1.thumb.jpg.e01a38838285c8e591f20946598d588b.jpg

Rolf_og_telt.jpg

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at fotenden på Nallo er eit stort problem, har mine netter både i Nallo 2 Nallo 3GT, inkl.vinterbruk når eg synes keron blir for mykje å dra på (typisk breskiturar når sekken likevel blir tung nok og mange høgdemeter skal forserast). 

Har det vore veldig fuktige tilhøve, har det hendt at eg har hive skalljakka over fotenden på soveposen. Men det høyrer etterkvart til sjeldanheitene og i stort sett i særdeles grisete vær.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs skrev (5 timer siden):

De fleste tomanns telt beregnet på sommerbruk har plass nok for to personer, men det som er en fordel er hvis du kan legge to ryggsekker i forteltet uten å måtte krabbe over sekkene når du skal inn og ut av teltet.  Det kan også være en fordel om forteltet kan åpnes på begge sider, men det er ikke avgjørende. 

Det er også bra hvis teltduken på ytterteltet går godt ned mot bakken. Ellers kan du risikere at det blåser inn under duken og det kan bli ganske kaldt å ligge i den trekken hele natten.

Et telt som skal bæres bør ikke veie mer enn ca. en kilo per person. Dvs. at et tomanns telt ikke bør veie mer enn 2 kilo. 

Det er også en fordel med god ventilasjon slik at det ikke blir fullt med kondens på innsiden av ytterduken som regner ned over deg og bagasjen hvis du kommer borti duken.

Jeg er litt svak for tunnel telt siden de ofte har god plass både i forteltet og i sovedelen av teltet. Et minus med disse teltene er at de enten har høy vekt eller høy pris.

 

Hvis du skal bruke teltet om vinteren så bør du beregne teltstørrelse med plass til en person mer enn de som skal sove i teltet. Da er det også en fordel om teltet har "stormmatter" slik at du får tettet godt langs teltets underside. Det er også en fordel om teltet har så stort fortelt at du kan grave en kuldegrop stor nok til at du kan stå i den og kle av og på deg. Men dette er ikke avgjørende, bare et pluss.

Men de fleste telt fungerer bra. Det kommer helt an på ambisjonsnivået ditt og hvor mye komfort du krever. 

Jeg har flere telt, men det er stort sett bare et av dem som fungerer bra under alle forhold, og det ble kjøpt fra Ellos for snart 30 år siden. 

Bilde:

1 - Hjemmesydd telt fra ca. 1950, tilpasset to voksne og et barn på sykkeltur i Danmark.

2 - Telt fra Ellos brukt på vinterkurs for ca. 20 år siden.

Telt1.thumb.jpg.e01a38838285c8e591f20946598d588b.jpg

Rolf_og_telt.jpg

God post. Hvilke 2-mannstelt anbefaler du under 2kg? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville valgt Copper Spur UL istedenfor Tiger Wall. Det fordi det har en mer selvstående konstruksjon, Tiger har kun en stangbue i ene enden. I tillegg er det duk i innerteltet et stykke opp på Copper mens det er mest mesh nesten ned på Tiger. I tillegg er Copper et par cm høyere og forteltene litt større.
Jeg bruker Copper i en eldre versjon som solotelt. Helt suverent til det. Hadde og husky noen år som var med. En ulempe med 2 pers er at det smalner ned mot beina. Evt 3 manns versjon hvis dere ofte er 2. Det veier ikke mer enn 1,76 kilo ferdig pakket. Mitt er fra 2009 og det har fungert veldig bra. Holder tett både opp og nede selv om bikkja tråkket rundt i det i flere år. Ingen sømmer elle rnoe som har gått. En rift i innertelt men det var min egen feil, sydde det.
Alternativ er MSR HUbba HUbba NX. Det smalner ikke mot fotende så mulig du greier deg med 2 manns. Men det er ikke mye vekt å spare kontra Copper i 3 manns.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte big agnes copper spur 2 av akkurat samme grunn som du beskriver for to årsiden, og jeg kunne sikkert like gjerne ha kjøpt tiger wall bortsett fra at det ikke er selvstående.

Og jeg vil slå et lite slag for det teltet og gi deg noe å tenke på - da jeg ikke er helt enig med hva de andre her har sagt.

 

1. Teltet er relativt høyt under taket, og det har mye å si. Komforten og romfølelsen er helt sinnsykt mye bedre jo høyere et telt er. Jeg vært mye i ringsting og andre større tunneltelt og det er ikke det samme. Jeg har brukt teltet i 3-sesonger uten noen problemer, i vind og regn. Kanskje det ikke tåler de verste stormene, men der har jeg ikke tenkt til å være uansett. Høyden og rette veggene gjør det også mye lettere å unngå i skumpe borti så innerduken og ytterduken kommer nær hverandre når det er er vått i dagesvis. Så etter min mening, ikke hør på de som anbefaler å gå for et lavere telt til det bruket du beskriver.

2. Ikke kjøp et telt som ikke er selvstående og/eller må settes opp med staver. Selvstående telt er så uendelig mye lettere å ha med å gjøre. Sett det opp, flytt det hvor du vil. Lettere å gjøre stramt, og på gode dager trenger du knapt å gjøre noe som helst. Veldig deilig! Jeg syns det har vært et mas. Det går, men jeg kommer aldri til å kjøpe det igjen. Og hvis du ikke bruker staver, så er det ikke verdt å ta det med kun fordi du trenger det til teltet, jeg har prøvd..

3. Størrelse. Big agnes teltene er faktisk 2 mannstelt. Litt knappe hvis man har store sekker, men funker helt fint til en ukestur for 2. Hvis du/dere skal lengre hadde jeg kjøpt et 3 manns, det er mer komfort for lite ekstra vekt. Ringstind feks syns jeg ikke er 2mannstelt. Ja, to stykker for fint plass i teltet, men kun til soving. Det er veldig lite komfort der, feks hvis det kommer en byge som varer et par timer, vil jeg mye heller slå opp og kose meg i ett litt romsligere telt. (her kommer også den selvstående biten inn)

4. Prisen er litt stiv. Jeg har big agnes og er fornøyd med det, men jeg har venner som har Hilleberg telt og kun drar på soldager. Da vil jeg heller kjøpt en kopi fra pakklett.no eller en annen aliekspress. Jeg har brukt et av dem i flere år og aldri hatt noe problem. De er litt tyngre, litt mindre av ditt, litt dårligere på alt, men hvis man ikke er en kjenner så merker man ikke det. Sjekk dem ut!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
lebilan skrev (På 11.4.2023 den 20.45):

Jeg kjøpte big agnes copper spur 2 av akkurat samme grunn som du beskriver for to årsiden, og jeg kunne sikkert like gjerne ha kjøpt tiger wall bortsett fra at det ikke er selvstående.

Og jeg vil slå et lite slag for det teltet og gi deg noe å tenke på - da jeg ikke er helt enig med hva de andre her har sagt.

 

1. Teltet er relativt høyt under taket, og det har mye å si. Komforten og romfølelsen er helt sinnsykt mye bedre jo høyere et telt er. Jeg vært mye i ringsting og andre større tunneltelt og det er ikke det samme. Jeg har brukt teltet i 3-sesonger uten noen problemer, i vind og regn. Kanskje det ikke tåler de verste stormene, men der har jeg ikke tenkt til å være uansett. Høyden og rette veggene gjør det også mye lettere å unngå i skumpe borti så innerduken og ytterduken kommer nær hverandre når det er er vått i dagesvis. Så etter min mening, ikke hør på de som anbefaler å gå for et lavere telt til det bruket du beskriver.

2. Ikke kjøp et telt som ikke er selvstående og/eller må settes opp med staver. Selvstående telt er så uendelig mye lettere å ha med å gjøre. Sett det opp, flytt det hvor du vil. Lettere å gjøre stramt, og på gode dager trenger du knapt å gjøre noe som helst. Veldig deilig! Jeg syns det har vært et mas. Det går, men jeg kommer aldri til å kjøpe det igjen. Og hvis du ikke bruker staver, så er det ikke verdt å ta det med kun fordi du trenger det til teltet, jeg har prøvd..

3. Størrelse. Big agnes teltene er faktisk 2 mannstelt. Litt knappe hvis man har store sekker, men funker helt fint til en ukestur for 2. Hvis du/dere skal lengre hadde jeg kjøpt et 3 manns, det er mer komfort for lite ekstra vekt. Ringstind feks syns jeg ikke er 2mannstelt. Ja, to stykker for fint plass i teltet, men kun til soving. Det er veldig lite komfort der, feks hvis det kommer en byge som varer et par timer, vil jeg mye heller slå opp og kose meg i ett litt romsligere telt. (her kommer også den selvstående biten inn)

4. Prisen er litt stiv. Jeg har big agnes og er fornøyd med det, men jeg har venner som har Hilleberg telt og kun drar på soldager. Da vil jeg heller kjøpt en kopi fra pakklett.no eller en annen aliekspress. Jeg har brukt et av dem i flere år og aldri hatt noe problem. De er litt tyngre, litt mindre av ditt, litt dårligere på alt, men hvis man ikke er en kjenner så merker man ikke det. Sjekk dem ut!

 

Har ikke kjøpt telt ennå, men heller aller mest til Copper Spur 2 av alle teltene nevnt i tråden. Lurer imidlertid på om man bør ha en matte til Copper Spur? Ser dette er anbefalt for å forlenge levetiden på Tiger Wall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chatmaster skrev (På 11.4.2023 den 16.29):

God post. Hvilke 2-mannstelt anbefaler du under 2kg? 

 

Det er ikke så enkelt å anbefale et telt foran et annet, det kommer helt an på hva du skal bruke teltet til. 

Noen foretrekker tunelltelt siden disse ofte har god plass i forteltet, men da blir de også ofte litt tynge. 

Jeg har en Hilleberg akto som jeg bruker hvis jeg er på tur alene, eller også som sikring på hytte til hytte turer hvis jeg ikke skulle nå frem til hytta. Det har skjedd og jeg har både overnattet ute uten telt og med telt i slike situasjoner.

Jeg har også en Helsport ringstind light 2 som brukes hvis jeg trenger litt mer plass eller at vi er to. Dette teltet er jeg veldig godt fornøyd med. Men i dag finnes det veldig mange gode telt og ofte er prisen omvendt proporsjonal med vekta. Jo lettere telt jo høyere pris.  Men det finnes også gode billige telt. Jeg har f.eks. et firemanns telt fra Jysk som ble kjøpt på en biltur i Danmark da det plutselig var umulig å oppdrive et hotellrom til en familie på 4. Da gikk vi en tur på Jysk og kjøpte telt, soveposer og liggeunderlag til ca. samme prisen som et hotellrom. Dette teltet har vert med meg både på kanotur og med mine to sønner på Tons of rock festival i Halden, og har også vert lånt ut til andre flere ganger. (Jeg låner vanlig vis ikke ut de dyre lette teltene.) Et praktisk og greit telt, men ikke til å ta på ryggen og dra på fjelltur. Da blir det nok litt for tungt.

Jeg har også et gammelt kuppeltelt som akkurat har plass til 4 om sommeren, men vinterstid har jeg aldri vert mer enn 3 i dette teltet. Det ble kjøpt hos Ellos for ca. 30 år siden, og har vert med på mange kjekke turer både sommer og vinter, men det er litt for tungt og brukes ikke hvis det må bæres på ryggen. 

Hvis du skal bruke teltet om vinteren så bør du beregne et telt med plass til en mer en de som skal sove i teltet. For to personer, et tremannstelt. 

Da jeg kjøpte min Hilleberg akto så surfet jeg rundt på nettet og endte opp med å kjøpe det brukt fra UK. Ferdig levert på døren kostet det kr. 1700,-  Du kan gjøre gode bruktkjøp hvis du vet hva du vil ha og er litt tålmodig.

20220414_134652.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.