Gå til innhold
  • Bli medlem

Går i mot kraftlinjer


Svein

Anbefalte innlegg

En annen ting: Hvordan legger man jordkabel rent praktisk i fra vestlandsfjellene og ned til fjordene? Det er jo for det meste stupbratte fjellsider...

Hvis en bruker jordkabel så blir det vel bare tull å legge de opp i fjellet, da følger man dalene og evt fjordene ved sjøkabel.

Jeg var forresten på en skitur forrige helg, der var noen digre høyspentmaster. De som er lokalkjent kjenner nok til spennet fra nord for Nonsfjellet i Tresfjord og over mot nord for Geitemjølktinden i retning Måndalen. Noen som vet hvor mange KV som går gjennom disse? 420KV er rundt 18m brede? Jeg målte ikke disse mastene akkurat :wink: men de var stooore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ut i fra første innlegg så var det vel her snakk om enten sjøkabel eller luftspenn? Sjøkabel kan ikke gjør så store skadevirkninger. Norge har sjøkabler strekt alle vegne, ut til offshoreplattformer, til England og Danmark.

OK, jeg gir meg på den. Sjøkabler gjør mindre skade enn luftlinjer og jordkabler. Men sjøkabler er enda dyrere enn jordkabler. Verdens lengste sjøkabel blir den som nå er under legging mellom Norge og Nederland til svimlende 4,6 milliarder kroner. Jeg fatter ikke at det kan være økonomi i å utveksle kraft over kabelen. Derimot tror jeg en del kraftprodusenter i Norge er glad for kabelen. Den kan være med på å "importere" et høyere stabilt prisnivå på strøm til Norge.

En annen ting: Hvordan legger man jordkabel rent praktisk i fra vestlandsfjellene og ned til fjordene? Det er jo for det meste stupbratte fjellsider...

Man gjør det ikke :wink: Eventuelt legger man kabel i eksisterende tunneller, sjakter, veier eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forresten på en skitur forrige helg, der var noen digre høyspentmaster. De som er lokalkjent kjenner nok til spennet fra nord for Nonsfjellet i Tresfjord og over mot nord for Geitemjølktinden i retning Måndalen. Noen som vet hvor mange KV som går gjennom disse? 420KV er rundt 18m brede? Jeg målte ikke disse mastene akkurat :) men de var stooore.

Det var sikkert forbindelsen til Sunnmøre fra Nordmøre du så. Det er en 420 kV linje (muligens drevet på 300 kV) - større linjer finnes ikke i Norge.

Fra Ørskog ønsker Statnett å bygge linje videre nedover i Sogn og Fjordane og det blir det bråk av. Det er vel derfor du startet dette innlegget :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ørskog ønsker Statnett å bygge linje videre nedover i Sogn og Fjordane og det blir det bråk av. Det er vel derfor du startet dette innlegget :wink:

Jepp, det var derfor. Der er diverse spenn rundt omkring, men slike svære master som dette ser man ikke ofte. Jeg husker jeg bl. a la merke til at et forslag var å la linjene gå langs fjellryggen sørover fra Ramstadvarden i Sykkylven, den blir i tilfelle godt synlig... I skog vil de ofte forsvinne, man ser de bare når man er i umiddelbar nærhet. Så er jeg selvfølgelig bekymret for hvordan dette vil ta seg ut dersom det kommer ei linje mellom Follestaddalen - Standaleidet - Standal - Ytre Standal - fjordkryssing til Sykkylven.

Linjen vil tvinge seg fram, men ikke uten motstand. Derfor tror jeg det kommer til å bli inngått komprimisser der enkelte områder blir "skånet" og får jord-/sjøkabel, mens andre får luftspenn. De som roper høyest og engasjerer seg mest kommer til å vinne fram, det er vel slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert forbindelsen til Sunnmøre fra Nordmøre du så. Det er en 420 kV linje (muligens drevet på 300 kV) - større linjer finnes ikke i Norge.

Kom til å tenke på at Arnt for ei stund siden var på Sandfjellet like ved der de samme linjene går nord for Geitemjølktinden, se langt til høyre på bildet.

http://www.westcoastpeaks.com/pics06/tsand_28sviewH.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnadene med transport av strøm er det vel tradisjonelt bransjen selv som pleier å ta. Tviler på at kraftbransjen vil protestere noe særlig på å betale for en omlegging til mer miljøvennlige transportmåter. De har tross alt råd til det.

Ettersom det er konkurranse i markedet er det ingen grunn til å tro at kraftselskapene vil belaste forbruker for sine egne utgifter. Tvert imot tror jeg bransjen vil ta dette tapet selv. Det vil være billigere enn å miste kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjene på bildet til Arnt ser jo helt for jævlig ut i dette terrenget. Det er utrolig hvordan det kan foringe opplevelsen av et område. Men slikt blir det vel mer av :roll: For det er vel ikke verdt å bruke ekstra med penger på å legge sjøkabel rundt fjellet istedet for å ta den billigere snarveien over fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjen vil tvinge seg fram, men ikke uten motstand. Derfor tror jeg det kommer til å bli inngått komprimisser der enkelte områder blir "skånet" og får jord-/sjøkabel, mens andre får luftspenn. De som roper høyest og engasjerer seg mest kommer til å vinne fram, det er vel slik det fungerer.

Jeg tror NVE er svært interesserte i konstruktive innspill mhp ledningstraseer for slike prosjekter. De er opptate av kostnader, men også av løsninger som minimaliserer inngrepene. Så det er bare å rope. Kan ikke akkurat si jeg liker at en så stor linje skal gå midt i hjertet av Sunnmørsalpene. Det hadde vært bedre synes jeg om den gikk lenger øst, nærmere Sunnylvsfjorden.

Pga det høye speningsnivået (420 kV) og kostnadene det medfører tror jeg NVE vil være svært restriktive med å pålegge Statnett å legge jord- eller sjøkabel. Det eneste tilfelle jeg kjenner til i Norge er en 300 kV jordkabel i Øygarden utenfor Bergen hvor Olje- og Energidepartementet i en ankesak i 1994 (tror jeg det var), vedtok at det skulle legges jordkabel fordi luftledning her vil virke svært visuelt dominerende. Du kan jo håpe på at NVE eller en ankesak til departementet medfører det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnadene med transport av strøm er det vel tradisjonelt bransjen selv som pleier å ta. Tviler på at kraftbransjen vil protestere noe særlig på å betale for en omlegging til mer miljøvennlige transportmåter. De har tross alt råd til det.

Ettersom det er konkurranse i markedet er det ingen grunn til å tro at kraftselskapene vil belaste forbruker for sine egne utgifter. Tvert imot tror jeg bransjen vil ta dette tapet selv. Det vil være billigere enn å miste kunder.

Med en viss risiko for å virke arrogant og belærende, men du tåler vel det - mener jeg har hørt du er lærer:

Det meste du skriver her er feil. Det er strømforbrukerne som betaler nettleie som betaler for luftlinjer og jordkabler. Dette er monopoldelen av bransjen og prisene er faste over året og ganske stabile på lang sikt.

Selve strømmen og produksjonen av den i kraftverkene er gjenstand for konkurranse og det er derfor prisene på selve strømmen svinger så mye alt ettersom etterspørselen og tilgangen varierer.

Så bransjen tar nok ikke kostnadene ved jordkabler: Det må alle forbrukerne i Norge gjøre gjennom avgiften for nettleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så lenge kraftbransjen selv hevder de tenker miljø så er det ingen grunn til å tvile på dem. Jeg føler meg trygg på at de skjønner at miljø faktisk koster penger.

Å velte regningene for egne miljøsynder over på kunden er dårlig business. Da tror jeg heller kraftselskapene vil se litt nærmere på egne kostnader. Det er jo kundene man lever av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så lenge kraftbransjen selv hevder de tenker miljø så er det ingen grunn til å tvile på dem. Jeg føler meg trygg på at de skjønner at miljø faktisk koster penger.

Kraftbransjen (og folk flest ellers også) velger de mest lønnsomme langsiktige løsningene og det er ikke noen grunn til å anta at de kommer til å velge miljø av idealistiske grunner. Hvis luftlinje er billigere i lengden enn jord- og sjøkabler blir det laget luftspenn hvis det går gjennom den politiske kverna.

Å velte regningene for egne miljøsynder over på kunden er dårlig business. Da tror jeg heller kraftselskapene vil se litt nærmere på egne kostnader. Det er jo kundene man lever av.

Det er Statnett og ikke kraftselskapene som tar utgiftene med utvidelse av el-nettet, og det gjør de på grunnlag av politiske vedtak. Disse utgiftene øker deretter tariffene for nettleie som kraftprodusenter og -konsumenter betaler. Det vil si kundene betaler til slutt. Elmarkedet er utrolig godt designet sånn sett :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som medfører størst totalkostnad er ikke klart, Urørt natur er ikke gratis det heller.

Hva som er bakgrunnen for at Statkraft til stadighet presiserer at de "tenker miljø" vet jeg ikke, men jeg ser ingen grunn til å ikke ta dem på ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er bakgrunnen for at Statkraft til stadighet presiserer at de "tenker miljø" vet jeg ikke, men jeg ser ingen grunn til å ikke ta dem på ordet.

Statkraft har vi ikke diskutert tidligere i denne linken; det er Statnett som har vært tema. Førstnavnte har kraftstasjoner og sistnevnte har ledninger og transformatorstasjoner. De to selskapene lever under svært forskjellige betingelser.

Og så støtter jeg helhjertet alle hampelmann sine utsagn :D Men han har tydeligvis også litt vanskelig for å få Panda til å forstå hvordan tingene henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som har vanskeligheter med å forstå tror jeg går frem av sammenhengen Erling..

Det er tross alt viktigere ting denne saken handler om enn hvordan en avgift blir beregnet rent teknisk, det tror jeg de fleste forstår.

Kraftbransjen må nok pent finne seg i å bli underlagt strengere miljøkrav i fremtiden. Deler av bransjen har forstått det og tatt høyde for det, men det er tydelig at ikke alle har fulgt like godt med i timen...

De aller fleste skjønner også at man ikke kan ødelegge store mengder flott natur for at en bransje som tjener godt nok som de gjør skal få enda noen få øre i kassa. I slike sammenhenger er hensynet til samfunnet viktigere enn hensynet til aksjonærene. Verdifallet på naturen er uansett større enn kostnadene ved å legge linjene annerledes.

Jeg trodde de fleste som jobbet i kraftbransjen forstod det, men det finnes alltid noen som henger litt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, kraftutbyggere og miljøforkjempere går dårlig i sammen og klarer ikke å overbevise hverandre. Jeg var en gang på omvisning på Øvre Otta utbyggingen, og han som sto for snakkingen dissa de som ville bevare natur, og alle tilhørerene (uten meg) lo godt av det han sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig, får en vel si, er Panda ute og padler i landskap han ikke har kompetanse i. Jeg tror nok Erling har litt mer å fare med her enn hva Panda gir uttrykk for...

Hva Statnett driver med kan en lese om her

http://statnett.no/default.aspx?ChannelID=1032&DocumentID=12173

"Bransjen som tjener godt nok som det er" vil være uanfektet av om det blir luftspenn eller ikke - ifht inntjening. De "dytter" uansett kostnadene over på forbruksleddet, altså alt og alle som bruker strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftbransjen må nok pent finne seg i å bli underlagt strengere miljøkrav i fremtiden. Deler av bransjen har forstått det og tatt høyde for det, men det er tydelig at ikke alle har fulgt like godt med i timen...
Helt enig!

Jeg var på en fjelltur for et års tid siden og oppdaget et kraftselskap som hadde forsøplet noe så inn i h.... med store søppelbål, oljekanner, malingspann. De hadde kjørt i gjennom en skog med gravemaskin uten å sage ned småskogen først - sår som vil ta mange år for å gro.

Jeg varslet fylkesmannens miljøvernavdeling, kommunens miljøvernavdeling, NVE , Naturvernforbundet osv.

I den forbindelse tok jeg kontakt med kraftselskapet for å få greie på selskapets miljøprofil. De hadde ingen!!

Det var helt klart at dette vanstyret og miljøforsøplingen kom helt fra toppen av, og saken endte med tilsyn fra NVE og mye papir...

Men det nytter å si i fra, for de er alt for vante med å gjøre akkurat hva f.. de vil uten at bleike bygdefolk tør si i fra "mot øvrigheita".. (Jeg blir så provosert bare ved tanken av hvordan det så ut!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg bl. a la merke til at et forslag var å la linjene gå langs fjellryggen sørover fra Ramstadvarden i Sykkylven, den blir i tilfelle godt synlig... I skog vil de ofte forsvinne, man ser de bare når man er i umiddelbar nærhet. Så er jeg selvfølgelig bekymret for hvordan dette vil ta seg ut dersom det kommer ei linje mellom Follestaddalen - Standaleidet - Standal - Ytre Standal - fjordkryssing til Sykkylven.

Linjen vil tvinge seg fram, men ikke uten motstand. Derfor tror jeg det kommer til å bli inngått komprimisser der enkelte områder blir "skånet" og får jord-/sjøkabel, mens andre får luftspenn. De som roper høyest og engasjerer seg mest kommer til å vinne fram, det er vel slik det fungerer.

Jeg fant frem hele Statnett SF sin søknad for en ny 420 kV kraftledning fra Fardal transformatorstasjon i Sogndal til Ørskog transformatorstasjon på Sunnmøre her: http://www.nve.no/modules/module_109/publisher_view_product.asp?ientityID=9794

Konsekvensutredningen for delstrekningen med luftlinje gjennom Sunnmøre er et 160 siders dokument som også omhandler alternativene med jordkabel og sjøkabler på hele eller deler av strekningen. Der står det at kabelløsningen for Sunnmøre koster 3467 millioner kroner mens luftledningen koster 342 millioner kroner. De skriver også at moderat teknologiutvikling må til for å kunne realisere kabelalternativet pga de store fjorddypene.

Det jeg skrev tidligere om å legge linjen lenger øst er akkurat hva FrP ordføreren (i Stranda tror jeg) reagerte så sterkt på: Han vil ikke ha linjen i randsonen til verdensarvområdet Geiranger. Jeg synes det er værre om den går midt gjennom Sunnmørsalpene.

Hva ville du valgt om du skulle ha bestemt Svein :?: - luftlinje i øst eller luftlinje gjennom sentrale deler av Sunnmørsalpene :?: Mulig det blir en sak hvor man vil velte velte ulempene over på naboen etter prinsippet NIMBY (Not In My BackYard).

Forslag til linjetraseer på delstrekningen Ørskog - Leivdal for Statnett sin konsesjonssøknad 420kV Ørskog-Fardal har jeg lagt ved i et eget bilde. Så nå er det bare å sette seg ned å skrive høringsuttalelser Svein :?: Fristen til NVE er 22.juni.

post-95-133474462457_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det koster så mye mer med sjøkabel spiller vel ingen rolle når man tenker på hvilken storslagen natur man kan ødelegge. Det skulle vel ikke være værre å bruke noen milliarder på dette når de har råd til å bygge tuneller i flere milliarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt på disse dokumentene - synes slikt er interessant, selv om det ikke direkte angår meg. Vi har samme problemstilling hjemme, der de skal bygge kraftlinje kloss inntil en kommende NP.

Et par praktiske opplysninger i fra denne rapporten: Sitat

For jordkabelanlegg på land er det nødvendig med kjørbar adkomst langs

kabeltraséen. På grunn av anleggsarbeidet vil en normalt ha behov for en trasébredde

på ca. 10-20 meter. Traséen kan ikke bebygges og må holdes fri for trær. Kablene må

skjøtes hver ca 500 m. .

Sitat slutt

Ut i fra denne forutsetningen vil jeg faktisk foretrekke luftspenn fremfor bakkeanlegg (om det var alternativet).

En annen og mye bedre løsning, hadde vært gasskraftverk i Midt-Norge, der CO2 hadde blitt tilbakeført offshore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel ikke være værre å bruke noen milliarder på dette når de har råd til å bygge tuneller i flere milliarder.

Hvilke tunneller i Norge har kostet flere milliarder kroner :?: Norges lengste veitunnel Aurland - Lærdal kostet 1050 millioner kroner. Kan du komme med noen konkrete eksempler :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tunneller i Norge har kostet flere milliarder kroner :lol: Norges lengste veitunnel Aurland - Lærdal kostet 1050 millioner kroner. Kan du komme med noen konkrete eksempler :D

Tulling! sa jeg èn tunell? Ta med alle tunellene som har blitt bygd ut til nesten folketomme øyer osv, så blir det fort dyrt. Men det er ikke det som er hovedpoenget. Jeg ser ikke problemet med at en miljøbesparende løsning koster 3467 millioner. Såpass og mer burde man kunne betale for å bevare et av Norges vakreste naturområder. Synes det er langt mer fornuftig å bruke skattepenger på det enn den forømte opraen i Oslo. Men natur er vel ikke like viktig??? Nei legg sjøkabel rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du valgt om du skulle ha bestemt Svein :lol: - luftlinje i øst eller luftlinje gjennom sentrale deler av Sunnmørsalpene :D

Det går egentlig for det samme slik jeg ser det, lenger øst vil berøre flotte fjellområder også. Pr i dag er der en del luftspenn på forskjellige steder i Sunnmørsalpane, men ikke så veldig høyt til fjells. Og heller ikke med så store/brede master.

Jeg tok en "test" på meg selv i dag, jeg tok en skitur til Geitemjølktinden (+ et par til), der denne voldsomme ledningen mellom Sunnmøre/Romsdal går over snaufjellet mellom Måndalen og Tresfjorden som er så godt synlig. Mastene var godt synlig og preget hele turen mens jeg var over skoggrensa, men egentlig så brydde jeg meg lite om de. Det var så mye annet å se at jeg nesten ikke merket at de var der. Nede fra lavlandet merker en knapt at de krysser dalføret heller. Og nede fra lavlandet ser en de ikke når de går over fjellet, men man ser de selvfølgelig når en går opp i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.