Gå til innhold
  • Bli medlem

Post bilde av din brenner i bruk


Anbefalte innlegg

Annonse

Har blitt for mye thermos på tur i det siste… kjenner veldig på det når jeg nyter meg igjennom bildene deres her inne 😍

Ble bare så altfor lett å ha med to thermoser på tur, én med wienerpølser og én med kakao. Enklere på den måten enn med Whisperlite i kuldegrader. Enklere er imidlertid sjeldent det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (32 minutter siden):

Har blitt for mye thermos på tur i det siste… kjenner veldig på det når jeg nyter meg igjennom bildene deres her inne 😍

Ble bare så altfor lett å ha med to thermoser på tur, én med wienerpølser og én med kakao. Enklere på den måten enn med Whisperlite i kuldegrader. Enklere er imidlertid sjeldent det beste. 

Thermos er fint det, kjapt og enkelt. Men brenner eller bål har sin sjarm som er vanskelig å konkurrerer mot.

Thermos er alltid med på vintertur som varmtvannsbank. Men enklere enn Whisperlite I kuldegrader? Min fungere no likedan om det er plussgrader eller -20. Dog aldri prøvd den med orginal veke da jeg benytter karbonfiberfilt som veke/forvarmings pad i mine brennere :)

oppe å nikker etter 2.5-3ml rødsprit til forvarming, rundt -20 

20230403_053518.thumb.jpg.673b3fcf4a521da7e15bfbb7f501fe00.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Thermos er fint det, kjapt og enkelt. Men brenner eller bål har sin sjarm som er vanskelig å konkurrerer mot.

Thermos er alltid med på vintertur som varmtvannsbank. Men enklere enn Whisperlite I kuldegrader? Min fungere no likedan om det er plussgrader eller -20. Dog aldri prøvd den med orginal veke da jeg benytter karbonfiberfilt som veke/forvarmings pad i mine brennere :)

oppe å nikker etter 2.5-3ml rødsprit til forvarming, rundt -20 

20230403_053518.thumb.jpg.673b3fcf4a521da7e15bfbb7f501fe00.jpg

Mente det var enklere å fiske ut ei pølse eller to når kulden biter i skjegget. Whisperlite er, som du sier, veldig driftssikker uavhengig av temperatur. Jeg antar at det gjelder med parafin på lik linje med bensin (antar det er det du bruker på din jf veke…). Har aldri prøvd parafin da folk hevder det lukter dø bestemor dersom man søler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 minutter siden):

Det var en rar påstand :lol: 

Har du luktet på tennvæske? Det er samme lukt. Bensin lukter ikke noe bedre akkurat.

Som jeg skriver : «-andre hevder…», selv har jeg aldri brukt parafin til noe som helst så er fullstendig blank på bruksfunksjonalitet og odør. Prøver det kanskje ut en vakker dag. Synes bensin lukter mer godt enn vondt, og min begrensede erfaring med det på brenner har vært utelukkende positiv. Misliker dog at dampen er eksplosiv, ikke ekstremt bekymret for dette, men det forblir en aldri så liten sommerfugl i magen når jeg fyrer opp. 

Føler det er essensielt å påpeke at det ikke er mitt utsagn, men ryktebørsen jeg henviser til i innlegget mitt. La meg tilføye: ryktebørsen jeg har kommet over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (21 minutter siden):

Det var en rar påstand :lol: 

Har du luktet på tennvæske? Det er samme lukt. Bensin lukter ikke noe bedre akkurat.

Har ellers ikke for vane å bruke tennvæske i særlig grad, men rødsprit både lukter og smaker vemmelig. Bensin har jeg heldigvis unngått å søle i maten, men lukta er litt god synes jeg faktisk. Så det er da noe :) 

Kunne lett ha prøvd ut parafin, men er av typen som synes det er litt stress å måtte skifte dyse for å forsøke nytt drivstoff. 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Det var en rar påstand :lol: 

.....

Den må i så fall ha gått på folkemunne for dette har ikke Google kjennskap til: 


https://www.google.com/search?q=død+bestemor+parafin&rlz=1C1GCEU_noNO974NO974&oq=død+bestemor+parafin&aqs=chrome..69i57j33i160.12906j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

ChatGPT har forslag til forklaring: 

image.png.bfe3caeb46c7971f95b4c485683d80ce.png

  • Takk 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Den må i så fall ha gått på folkemunne for dette har ikke Google kjennskap til: 


https://www.google.com/search?q=død+bestemor+parafin&rlz=1C1GCEU_noNO974NO974&oq=død+bestemor+parafin&aqs=chrome..69i57j33i160.12906j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

ChatGPT har forslag til forklaring: 

image.png.bfe3caeb46c7971f95b4c485683d80ce.png

Hehe, DERFOR digger jeg fjellforum :D 

Da kom du altså rekende med en form for etymologisk forklaring på en setning som bare falt ned i hodet på meg da jeg skrev nevnte innlegg. Hehe, morsomt at det faktisk har vært fremsatt tidligere 👍

Hvorvidt parafin faktisk lukter avdød bestemor har jeg liten greie på. Takk for gøyalt innlegg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjøring av nye Soto Stormbreakeren, pluss nye Evernew 1.3l titaniumskjelen og Evernew Pasta Pot (93gr!)!

Plutselig føltes Primus Omnilite'n ut som en gammel dinosaur!

Sotoen bråker veldig lite, kan fint småkoke og er superenkel å håndtere. Tanken var først å bygge den inn i Trangia Triangle, men jeg ser kanskje ikke helt poenget med det likevel.

Kokte opp 1l kaldt vann på 3:40 ca, med 1.3l kjelen og litt vind på balkongen.

Meget godt førsteinntrykk. 

EC7C223D-52AF-4319-9B49-5DE5EA5BC0E5.thumb.jpeg.53e1ba5adeefaf2aec0b78ac9e2f8ed3.jpeg

714697EA-2156-4E97-B1BA-900339AE7BDA.thumb.jpeg.f3ebb04e6e856af4eda3b20f4500958e.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (14 timer siden):

Prøvekjøring av nye Soto Stormbreakeren, pluss nye Evernew 1.3l titaniumskjelen og Evernew Pasta Pot (93gr!)!

Plutselig føltes Primus Omnilite'n ut som en gammel dinosaur!

Sotoen bråker veldig lite, kan fint småkoke og er superenkel å håndtere. Tanken var først å bygge den inn i Trangia Triangle, men jeg ser kanskje ikke helt poenget med det likevel.

Kokte opp 1l kaldt vann på 3:40 ca, med 1.3l kjelen og litt vind på balkongen.

Meget godt førsteinntrykk. 

EC7C223D-52AF-4319-9B49-5DE5EA5BC0E5.thumb.jpeg.53e1ba5adeefaf2aec0b78ac9e2f8ed3.jpeg

714697EA-2156-4E97-B1BA-900339AE7BDA.thumb.jpeg.f3ebb04e6e856af4eda3b20f4500958e.jpeg

Har även provat på balkongen men viss risk med klagomål samt frågor om var du förvarar bränslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (18 minutter siden):

Har även provat på balkongen men viss risk med klagomål samt frågor om var du förvarar bränslet.

Hehe, ja spesielt når jeg fyrte opp på nytt senere på kvelden når det var mørkt for å kunne se flammen bedre. Forvarmingsflammen fikk sikkert noen til å undre litt hva som skjedde på balkongen 😅

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke ny brenner kun for å fyre litt på balkongen. Denne helgen fikk Soto StormBreakeren prøve seg litt på faktisk tur også.

Noen take-aways:

- Fullt mulig, og like greit å fyre den opp med mindre trykk (antall pump) enn beskrevet i manualen. Manualen går nok ut i fra at du er ute etter bånn gass max effekt.

- Stekte noen ostepølser i en Trangia-panne over brenneren uten nevneverdige problemer. Må lære litt og kjenne med tanke på regulering på minimumsnivå, spesielt i forhold til trykk  mengde på flaska. I starten følte jeg at jeg måtte holde pannen litt høyere opp, men etter å ha sluppet ut litt luft (mindre trykk) ble det mulig å la panna ligge på konstant med pølser i.

- Etter å ha fyrt den opp ~10-15 ganger i trygge omgivelser utendørs var det på tide å prøve innendørs i forteltet. Forvarmingsflammen er definitivt høyere enn hva jeg er vant med fra Omnilite Ti, men den er også forholdsvis forutsigbar. Forteltet i Abisko Shape 2 er ikke kjempehøyt, men det var utenfor fare.

Noe jeg umiddelbart satt pris på var at jeg kunne fortsette å høre på podcast fra høyttaleren på telefonen mens brenneren gikk. Det samme er bare er å gi opp med Omnilite'n om man vil få med seg noe av innholdet.

For turer hvor det ikke virkelig skal spares på gram blir nok dette en "go-to" istedenfor gass.

06B6D075-A13E-486C-BB42-61F0C128459A.thumb.jpeg.fea98ea71993106811f72ac057b8a41c.jpeg

BFE6785F-4628-4A82-B769-23D5706CCC1A.thumb.jpeg.49d17306cfd3667cda71dc0480b976a1.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 timer siden):

Det ble ikke ny brenner kun for å fyre litt på balkongen. Denne helgen fikk Soto StormBreakeren prøve seg litt på faktisk tur også.

Noen take-aways:

- Fullt mulig, og like greit å fyre den opp med mindre trykk (antall pump) enn beskrevet i manualen. Manualen går nok ut i fra at du er ute etter bånn gass max effekt.

- Stekte noen ostepølser i en Trangia-panne over brenneren uten nevneverdige problemer. Må lære litt og kjenne med tanke på regulering på minimumsnivå, spesielt i forhold til trykk  mengde på flaska. I starten følte jeg at jeg måtte holde pannen litt høyere opp, men etter å ha sluppet ut litt luft (mindre trykk) ble det mulig å la panna ligge på konstant med pølser i.

- Etter å ha fyrt den opp ~10-15 ganger i trygge omgivelser utendørs var det på tide å prøve innendørs i forteltet. Forvarmingsflammen er definitivt høyere enn hva jeg er vant med fra Omnilite Ti, men den er også forholdsvis forutsigbar. Forteltet i Abisko Shape 2 er ikke kjempehøyt, men det var utenfor fare.

Noe jeg umiddelbart satt pris på var at jeg kunne fortsette å høre på podcast fra høyttaleren på telefonen mens brenneren gikk. Det samme er bare er å gi opp med Omnilite'n om man vil få med seg noe av innholdet.

For turer hvor det ikke virkelig skal spares på gram blir nok dette en "go-to" istedenfor gass.

06B6D075-A13E-486C-BB42-61F0C128459A.thumb.jpeg.fea98ea71993106811f72ac057b8a41c.jpeg

BFE6785F-4628-4A82-B769-23D5706CCC1A.thumb.jpeg.49d17306cfd3667cda71dc0480b976a1.jpeg

Hvis jeg er i små telt med lite plass, eller man er flere i teltet hender det jeg fyrer opp Soto-brennerne med gass først, som en slag forvarming, og skifter til bensin etter et minutt, når røret er varmt. Med hutigkoblingene går det kjapt å skifte mellom brennstoff. Du kan da kjøre direkte i "normal" modus, uten å gå via startmodus først. Ingen høye flammer i det hele tatt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas S Hansen skrev (2 timer siden):

Hei

ser flammen her riktig ut? Får den ikke til å brenne helt isblå slik flere andre får.

Burner cappen blir også veldig fort rødglødende.

her fyres det med blåtind fritidsparafin

D769811F-FAAA-411C-B138-DA38442BDFBE.jpeg

0DD4A6AC-3538-4AAF-9D74-771C5A97E40F.jpeg

Fin brenner! Er dysen ny eller gammel? 

En slitt dyse vil gi for fet blanding som vil resultere i gule flammer. Feil dyse vil også gi gule flammer evt lav effekt.

Om man bruker bensindyse på parafin vil den brenne gult feks.

Sot/urenheter på eller inni brenner vil også gi til dels gule flammer. Prøv en god rengjøring før du bytter noe :)

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (2 timer siden):

Fin brenner! Er dysen ny eller gammel? 

En slitt dyse vil gi for fet blanding som vil resultere i gule flammer. Feil dyse vil også gi gule flammer evt lav effekt.

Om man bruker bensindyse på parafin vil den brenne gult feks.

Sot/urenheter på eller inni brenner vil også gi til dels gule flammer. Prøv en god rengjøring før du bytter noe :)

Byttet akkurat til ny dyse(repkit fra olav teigen) umerket dyse.

invendig rengjøring? 
isåfall tåler grafitt pakningen en runde med varmtvann og citrus rens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas S Hansen skrev (4 minutter siden):

Byttet akkurat til ny dyse(repkit fra olav teigen) umerket dyse.

invendig rengjøring? 
isåfall tåler grafitt pakningen en runde med varmtvann og citrus rens?

Jeg har prøvd forskjellige dyser som er umerket og noen som er merket "M". Noen av disse brenner gulere enn de som sitter originalt i brenneren. Kan det være at noen av dysene i repkit'ene er litt for store for parafin? Evt en "multifuel-dyse" som kan brenne både bensin å parafin, kun synsing fra min side da jeg ikke har noe verktøy for å måle diameter på dysehullet.

Min 111 bråker brant knall blått på sin gamle dyse, men den var utett mot brennerhodet så satte en ny dyse i den. Den er greit blå men ikke så blå som med den gamle dysa.

Jeg renset en 111 utvendig i primusbad med grafittpakning værende i brenner. Den fungere no fortsatt, men skal en gjøre en slike operasjon er det kanskje greit å ta den ut å sette i en ny.

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas S Hansen skrev (6 timer siden):

Hei

ser flammen her riktig ut? Får den ikke til å brenne helt isblå slik flere andre får.

Burner cappen blir også veldig fort rødglødende.

her fyres det med blåtind fritidsparafin

D769811F-FAAA-411C-B138-DA38442BDFBE.jpeg

0DD4A6AC-3538-4AAF-9D74-771C5A97E40F.jpeg

Brenner helt fint den der etter min mening. Ingen grunn til noen store feilsøk og dele bytter. Har fyrt opp helt nye 111T som har hatt slik flamme. Ville kanskje vurdert å bytte drivstoff til feks Blåtind tennveske som er merket C10- 13. En annen ting er å flytte litt rundt på flammesprederene, spesielt den indre, kan påvike hvordan flammen framstår har jeg erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.