Gå til innhold
  • Bli medlem

Warmpeace viking 1200 eller Helsport svalbard sovepose?


Turentusiast

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en vintersovepose og står nå mellom to stykker, men klarer ikke å velge. Noen som har erfaringer med de to posene og kan hjelpe meg? Skal brukes til både hengekøye, telt og under åpen himmel. Skal nå et halvt år til midtnorge på folkehøskole hvor temperaturene kan gå ned i -20 eller kanskje mer jeg er usikker Ellers skal den brukes på vinterstid (evt flere årstider med åpen glidelås) i alt fra 0 til maks -20. Er veldig frysepinne av meg, sov ute i -15 med rago winterlight og frøys(grunnen til at jeg ser etter ny sovepose).

Liggeunderlagene jeg bruker er exped synmat 3D 7 og thermarest zlite

Svalbard helsport:

Pluss: høy comfor (-29) lite pakkvolum (26x35)

Minus: litt tyngre enn den andre(1900), litt høyere pris

Viking 1200: 

Pluss: veldig mange virker fornøgde med den (mange bra reviews), lav vekt (1720), folk hevder den er varmere enn comfortempen (-18 herrer, -10 damer) og veldig komfortabel å sove i, rimelige 

Minus: større pakkvolum (26x54), usikker på om jeg vil fryse, har hørt den er veldig romslig (folk er fornøgd med det) men er usikker på om det vil gjøre at jeg vil fryse mer siden det er for mye plass?

Hilsen en som er veldig  usikker og har har brukt altfor lang tid på å vurdere dette😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Svalbard og ulike Warmpeace Viking i hus. Svalbard oppleves som utrolig mye bedre i kvalitet og comfort. Dunspenst er bare ett av stikkordene.  Viking er rimelige innstegsposer med fillpower 600. De som skryter av disse har ofte lite å sammenlikne med. Dessuten, som du vel har lagt merke til,  anbefaler 9 av 10 det de har selv. 😉
Ungene mine hadde Viking da de var små fordi de var billige. 

Sinje her på forumet sammenlikner faktisk Helsport Svalbard med Western Mountaineering i et av sine innlegg. Les deg opp på WM.  Han har flere av dem også. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (22 minutter siden):

Har selv Svalbard og ulike Warmpeace Viking i hus. Svalbard oppleves som utrolig mye bedre i kvalitet og comfort. Dunspenst er bare ett av stikkordene.  Viking er rimelige innstegsposer med fillpower 600. De som skryter av disse har ofte lite å sammenlikne med. Dessuten, som du vel har lagt merke til,  anbefaler 9 av 10 det de har selv. 😉
Ungene mine hadde Viking da de var små fordi de var billige. 

Sinje her på forumet sammenlikner faktisk Helsport Svalbard med Western Mountaineering i et av sine innlegg. Les deg opp på WM.  Han har flere av dem også. 

Har sett litt på WM, men ser ut som alt er utsolgt😅 I tillegg koster det del mer penger enn for Svalbard sin. Hva med WM er bedre enn Svalbard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis valget står mellom en pose med -18 og -29C i t-comf er sistnevnte ett myyye bedre valg i mine øyne.

Etter 1-2 netter er det noe fukt i posen, den taper noe grader. Etter noen års bruk taper den enda flere grader. Når den er skitten taper den også flere grader.

Den -18 posen vil fort bli for kald i mage tilfeller, og vil kreve hyppigere vask for å holde deg varm. (Skitten pose isolerer dårligere).

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vesentlig forskjell på -10 og -29 i t-comf. Selv ville jeg aldri hatt en vinterpose med t-comf på -10. er det kaldt og klart vær, så dropper temperaturen fort. Her er det selvsagt mange preferanser og komfortgrenser på margin osv. 

har selv hatt helsport Rago xtrem og Svalbard. Rago extrem er en mye bedre pose enn warmpiece. Svalbard vil jeg påstå er en helt annen liga 😅 

Og hekta på tur sin påstand om at «Bedre dunpose for pengene får du ikke», er i mine øyne ren humbug. 
Har kjøpt Marmot dunposer til kona og guttungen til langt lavere pris og mye bedre spesifikasjoner. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å nerden enda mer på spesifikasjonene.. 😅 fyllvekten er så og si lik på warmpiece og Svalbard, så vil tro den totale vekten også er ganske lik. Vet ikke hvilken variant HPT har oppgitt vekten på 1700g.
så er det dunspensten på Svalbard posen som er myyye bedre. Du får betydelig bedre isolasjon og mindre komprimert volum. I tillegg bruker warmpiece andedun, mens Svalbard har gåsedun. Den generelle «regelen» er at gåsedun har bedre spenst og bedre holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil absolutt skryte av Warmpeace, (med samanlikningsgrunnlag...). 

Det sagt er Warmpeace viking som @snorre skriv ein innstegsmodell. I høve pris står han seg veldig godt samanlikna med mange posar, også dyrare. Det betyr likevel ikkje at den er jamngod med dei dyraste i marknaden, det vil også vere ei noko urettvis samanlikning. 

Det er også angitt ulik komforttemperatur på dei to posane du lurer på, altså skal helsportposen vere varmare. 

Dersom du kombinerer viking 1200 med ein anna pose du har, kan du oppnå endå høgare comfort. Men då får du meir å bere, og evt blir det nokså dyrt om du ikkje har ein du kan kombinere med frå før. Men om du har det, er to posar saman ei rimeleg og funksjonell løysing, som mange synes fungerer. 

Nesten lommebok og ambisjonar som må avgjere, du skal kunne få gode vinternetter med båe løysingar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg skjønner alle vurderingen i testen, og er personlig skeptisk til en del slike tester. 
For å trekke ut en sammenligning. Rago Xtrem får kommentar og trekk for "En svært god vinterpose til oppgitt temperaturgrense, men faller igjennom når det kommer til isolasjonsegenskaper opp mot volum, vekt og pris." 
Ser man på oppgitte spesifikasjoner fra testen:
Rago Xtrem den posen som har lavest komprimert volum i testen (15,3l) , mot warmpiece på 2. plass med 15,7l. 
Rago Xtrem har den laveste vekten i testen (1718g), mot warmpiece på 3. plass med 1775g. 
Rago har bedre isolasjonegenskaper enn Warmpiece fordi den har bedre dun.. 
Denne posen koster nå 4499 på XXL som er 600kr mer enn warmpiece sin. 
Jeg er enig i at Rago posen og helsport har fått veldig høye veiledende priser den siste tiden, men sjelden man trenger å handle til fullpris. 
Personlig ville jeg aldri hatt en vinterpose med t-comf under -15 selv, men det er ut i fra mitt bruk og mine preferanser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (3 timer siden):

Personlig ville jeg aldri hatt en vinterpose med t-comf under -15 selv, men det er ut i fra mitt bruk og mine preferanser. 

Du har jo allered to skriver du: Rago x-trem og Svalbard. De har t-comf -17 og -29 som begge er under -15.  😊

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (8 minutter siden):

Du har jo allered to skriver du: Rago x-trem og Svalbard. De har t-comf -17 og -29 som begge er under -15.  😊

under som i dårligere isolasjonsevne enn 😜
Har forsåvidt nå kun Svalbard og ikke Rago. Begrenset hvor mange poser jeg kan forsvare 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den og er selv skyldig i å ha for mange. Hadde Svalbard før og solgte den, men soveposeentusiasten i meg savnet den så den er på plass i hylla igjen. Konemor klagde forleden over de mange posene vi har i huset fordelt på fire familiemedlemmer og all plassen de tar opp (ikke så stort hus). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (5 minutter siden):

Ser den og er selv skyldig i å ha for mange. Hadde Svalbard før og solgte den, men soveposeentusiasten i meg savnet den så den er på plass i hylla igjen. Konemor klagde forleden over de mange posene vi har i huset fordelt på fire familiemedlemmer og all plassen de tar opp (ikke så stort hus). 

Samme her. Det er utfordringen med gode dunposer og spesielt vinterposer. De tar enormt med plass i oppbevaringsnettet 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toposesystem er jo også en mulighet som mange benytter seg av. Selv bruker jeg en "sommerpose" med t-comfort null inne i en "tresesongspose" som har t-comfort -12. Det gir mer fleksibilitet enn å ha en dedikert vinterpose i mine øyne. Å bruke en ytterpose i fiber som er mer fuktbestandig er også en mulighet. Ytterposen i et slikt system bør være romsligere enn innerposen. 

Bransjen ønsker å selge oss vårposer, sommerposer, høst og tresesongsposer og vinterposer! Her er det mulig å bruke litt sunn fornuft og spare noen kroner :-) 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.