Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplasser i østlige del av Reinheimen?


Kent Rino

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her inne som er godt kjent i området på ved vedlagte bildet? Vi snakker østlige delen av Reinheimen. Jeg har sett litt på bilder på nettet men vil få litt bedre oversikt;
hvordan er det med teltplasser om jeg er interessert i å gå fra Lordalen og improvisere en rute til Pyttbya? Er det steinete i store deler av dette området eller ligner det på landskapet rundt Rundvassbu og Skarvedalshytta?

Screenshot 2022-10-05 at 14.53.04.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært fint lite i den delen av Reinheimen så kan egentlig ikke svare godt på det du spør om, men vil likevel tipse om alternativ overnatting underveis. Finnes en del hytter på inatur som kan leies hvis det er langt mellom teltplassene. Ligger som regel en del bilder fra området hvis du klikker deg inn på de forskjellige hyttene (bruk kartsøket for best oversikt) og som regel litt info om ruter inn dit. Har planer om å besøke området mer selv neste år, så følger tråden!

368358693_Screenshot2022-10-05220240.jpg.2afb232b2978082f41e5c78d0fbbbe42.jpg

Endret av Jaahan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på 3-4 teltturer i Reinheimen, det er noen år siden, så jeg husker ikke alle detaljer om hvor mye eller lite stein det er hvor.    

Om jeg var deg, tror jeg at jeg ville gått gjennom Skarvedalen og så mot Dørtjønn og langs Spongi mot Torsbu.  Teltet en gang litt nord for vann 1442 helt øst i Skarvedalen, det var en god teltplass der, mener det var på gress.    Regner med at du finner brukbare teltplasser på strekningen Skarvedalen-Dørtjønn-Spongi-Torsbu, men jeg ville tatt med ekstra og gode teltplugger, Y-plugger, og ekstra tau/barduner sånn at du har flere festemuligheter.

Den ene gangen jeg brukte en del tid før jeg fant teltplass var på bildet nedenfor, mellom Benkehøa og Trollkyrkja.   Slet med å få festet teltpluggene, men da hadde jeg telt med stormmatter, som jeg la stein på, det hjalp.   (Dagen etter fant jeg en bedre teltplass noen hundre meter unna..)

P7240061.thumb.jpeg.90c5e40bf562ab288e9e191c88140712.jpeg

Ellers tror jeg @Anders Eriksen er lokalkjent i området.  Han har noen fine turrapporter fra Reinheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/5/2022 at 10:33 PM, Luesveis said:

Jeg har vært på 3-4 teltturer i Reinheimen, det er noen år siden, så jeg husker ikke alle detaljer om hvor mye eller lite stein det er hvor.    

Om jeg var deg, tror jeg at jeg ville gått gjennom Skarvedalen og så mot Dørtjønn og langs Spongi mot Torsbu.  Teltet en gang litt nord for vann 1442 helt øst i Skarvedalen, det var en god teltplass der, mener det var på gress.    Regner med at du finner brukbare teltplasser på strekningen Skarvedalen-Dørtjønn-Spongi-Torsbu, men jeg ville tatt med ekstra og gode teltplugger, Y-plugger, og ekstra tau/barduner sånn at du har flere festemuligheter.

Den ene gangen jeg brukte en del tid før jeg fant teltplass var på bildet nedenfor, mellom Benkehøa og Trollkyrkja.   Slet med å få festet teltpluggene, men da hadde jeg telt med stormmatter, som jeg la stein på, det hjalp.   (Dagen etter fant jeg en bedre teltplass noen hundre meter unna..)

P7240061.thumb.jpeg.90c5e40bf562ab288e9e191c88140712.jpeg

Ellers tror jeg @Anders Eriksen er lokalkjent i området.  Han har noen fine turrapporter fra Reinheimen.

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei! Jeg er oppvokst i Rånå og ganske godt kjent i området, hovedsakelig mellom Grøndalen og kommunegrensene. 

Nå har ikke jeg særlig erfaring med telting, men ser ikke for meg at det skal være problem å finne plass til telt i denne delen av området, hvis det er underlaget det er snakk om. Bildet over fra Nørdre Glupen er slik sett ikke representativt for området.

Med start fra Lordalen vil jeg anbefale turiststien opp fra Nysetre, ta av vestover mot Krokuttjønn og til Dordiholet. Videre derfra er det flere muligheter. Se vedlagte bilder og naviger i kart på egenhånd.

- Storvatnet på bildet er det som ligger i Lesja og Skjåk.

- Bildet fra Rånåflye er tatt omtrent på fylkesgrensa

Ellers er det ei gruppe på Facebook som heter Friluftsliv i Breheimen og Reinheimen som kan være nyttig.

Bilde 1: Dordiholet   2: Buabergvatnet   3: Digerkampvatnet   4: Kjelkehøtjønnet   5: Krokuttjønn   6: Rånåflye   7: Storvatnet, mot sørvest 

Dordiholet.jpg

Buabergvatnet.JPG

Digerkampvatnet.JPG

Kjelkehøtjønnet.JPG

Krokuttjønn.jpg

Rånåflye.jpg

Storvatnet, mot sørvest.JPG

Endret av OddbjørnB
Tilleggsopplysninger
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.