Jump to content

Teltplass, Besstrondfjellet eller Tjønnholet

thomas christensen

Recommended Posts

Hei! Kanskje noen fjellfanter her som kan hjelpe meg?

Tenkte å gå fra Gjendesheim til Glitterheim via Tjønnholet og evt. sove med telt ved Tjønnholtjønne. Skal visst være en fonne her som kan være vanskelig å forsere, uten at jeg helt vet hva som er selve utfordringen med den, pluss at det kan være vanskelig å gå ruta ved dårlig sikt siden det ikke er merket. Det er markert som umerket sti på kartet. Tenkte også sove ved Tjønnholtjønne, vet noen her om det er mulig å slå opp telt her eller om mye ur og ulendt terreng gjør det ganske umulig?

Tenkte også som et alternativ å sove oppå Beesstrondfjellet, er det som har noe kjennskap til hvordan det er å slå opp teltplass her? 

Takker og bukker for all hjelp jeg kan få! :-) 

Annonse

Jeg er ikke kjent i området, så jeg må basere meg på kartverktøy her.

Om jeg ønsker å se terrenget litt bedre enn fra topografisk kart er jo flyfoto/ortofoto et fint verktøy. Norge i Bilder (NiB) har et veldig kjekt verktøy til slik grov oversikt, nemlig 3D-view hvor ortofotoet blir drapert på en terrengmodell. Fra Tjønnholtjønne:

image.thumb.png.254b22f9a3e5477ee522a5a72a143f58.png

image.thumb.png.154f04e0a099650abe31edf9bf08ca7f.png

På samme måte kan man også se litt på terrenget på Besstrondfjellet :)

Jeg bruker dette aktivt i planlegging av turer, synes man får et bedre inntrykk av terrenget enn et rent ortofoto uten høydekoter osv.

• Thanks 1

Se her ja. Jeg kjente ikke til NiB, har savnet en sånn side for å planlegge. (Jeg hadde egentlig tenkt å ligge et par dager på Tjønnholtjønne, ser jo et potensiale som du har zoomet inn på, men ut i fra det jeg kan se heller det for mye.) 

Dette var et gull verktøy, tusen takk @Måssåbjønn :-) 

Edited by thomas christensen