thomas christensen Skrevet 12. juli 2022 Skrevet 12. juli 2022 Hei! Kanskje noen fjellfanter her som kan hjelpe meg? Tenkte å gå fra Gjendesheim til Glitterheim via Tjønnholet og evt. sove med telt ved Tjønnholtjønne. Skal visst være en fonne her som kan være vanskelig å forsere, uten at jeg helt vet hva som er selve utfordringen med den, pluss at det kan være vanskelig å gå ruta ved dårlig sikt siden det ikke er merket. Det er markert som umerket sti på kartet. Tenkte også sove ved Tjønnholtjønne, vet noen her om det er mulig å slå opp telt her eller om mye ur og ulendt terreng gjør det ganske umulig? Tenkte også som et alternativ å sove oppå Beesstrondfjellet, er det som har noe kjennskap til hvordan det er å slå opp teltplass her? Takker og bukker for all hjelp jeg kan få! Siter
Måssåbjønn Skrevet 12. juli 2022 Skrevet 12. juli 2022 Jeg er ikke kjent i området, så jeg må basere meg på kartverktøy her. Om jeg ønsker å se terrenget litt bedre enn fra topografisk kart er jo flyfoto/ortofoto et fint verktøy. Norge i Bilder (NiB) har et veldig kjekt verktøy til slik grov oversikt, nemlig 3D-view hvor ortofotoet blir drapert på en terrengmodell. Fra Tjønnholtjønne: På samme måte kan man også se litt på terrenget på Besstrondfjellet Jeg bruker dette aktivt i planlegging av turer, synes man får et bedre inntrykk av terrenget enn et rent ortofoto uten høydekoter osv. 1 Siter
thomas christensen Skrevet 12. juli 2022 Forfatter Skrevet 12. juli 2022 (endret) Se her ja. Jeg kjente ikke til NiB, har savnet en sånn side for å planlegge. (Jeg hadde egentlig tenkt å ligge et par dager på Tjønnholtjønne, ser jo et potensiale som du har zoomet inn på, men ut i fra det jeg kan se heller det for mye.) Dette var et gull verktøy, tusen takk @Måssåbjønn Endret 12. juli 2022 av thomas christensen Siter
Måssåbjønn Skrevet 12. juli 2022 Skrevet 12. juli 2022 Bare hyggelig @thomas christensen En annen fin funksjonalitet med NiB er at man kan se på gamle flybilder også. Det kan jo være at skygge, oppløsning, vannføring i elver osv. varierer litt mellom de ulike datasettene de har Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.