Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel II vs Omnilite Ti (Hvilken er best?)


Fuglstad

Anbefalte innlegg

11 hours ago, elgen said:

Det samme var også for Optimus Nova, da produksjonen flyttet til Kina. Og det er egentlig for dårlig og dårlig kvalitetskontroll!!

Elgen

Det positive er jo at du får trening i å vedlikeholde den før du begynner å bruke den, kan være nyttig erfaring å ta med seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fuglstad skrev (På 3.11.2022 den 11.36):

Rigget opp kamera og gjorde meg klar til å spille inn. Skrudde på den samme gassboksen som jeg brukte på fjellet og vridde på regulatoren. Og da kom det plutselig masse gass. Tente på den og lot den brenne i et minutt, tok så å slukket den for å skru den på igjen. INGEN PROBLEMER.


Altså hva er dette for noe? Er den nå i orden, eller vil jeg få de samme problemene på nytt igjen utendørs?

Hvilken gassboks brukte du? ( Merke og størrelse)

Hva var temperaturen når du først opplevde problemer med å brenneren?

Hva var temperaturen når du skulle dokumentere problemet med brenneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (På 4.11.2022 den 13.36):

Det positive er jo at du får trening i å vedlikeholde den før du begynner å bruke den, kan være nyttig erfaring å ta med seg

Jo da, man kan også starte med å hovedreparer bilen for å blir kjent med den😉

I øvrig har flere slangebrennere et filter i slange/innløpet til brenneren. Det kan ofte være synderen, hvis det er tilstoppet over tid eller med prod-rester. Det går an å fjrne en stund på tur med en ellers innkjørt brenner.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Selv om Ti utgaven veier mindre så anbefaler jeg fortsatt omnifuel utgaven da denne er bedre egnet hvis man nå skal lave mat for for flere eller bare bruke litt større kjele for å smelte snø på vinteren. Jeg pakker ofte så lett som mulig grunnet turer i fjellene men syns alikevel at den ekstra vekten på omnifuel er forsvarligSelv om Ti utgaven veier mindre så anbefaler jeg fortsatt omnifuel utgaven da denne er bedre egnet hvis man nå skal lave mat for for flere eller bare bruke litt større kjele for å smelte snø på vinteren.

Jeg pakker ofte så lett som mulig grunnet turer i fjellene men syns alikevel at den ekstra vekten på omnifuel er forsvarlig.

Jeg har forresten en omnifuel 1 og har ikke stt noen grunn å oppgradere da denne fungerer bra samt at Primus yter veldig bra service der dem blant annet sendte meg en helt ny pumpe gratis ettersom røret løsnet fra toppen.

 

Ser at MSR også blir nevnt her og da syns jeg at det er riktig å legge til at de nye MSR multifuel brennerne leveres med plastumpe der det er montert gummiring i selve pumpehuset.

Disse egner seg ikke for ekstremt klaldt vær og i den forbindelse så har dem også produsert en actic versjon av pumpen med blå O-ring som skal bernyttes under frysepunkt.

Jeg mener at dette er unødvendig når en enkel løsning er å produsere pumper i aluminium med lærpakkning som faktisk egner seg til alle sorts klimat.

En annen sak med MSR er at man må skifte kobling ved overgang fra gass til flytende brensel (skifte adapter på slangen) så her er det enda en sak å styre med som man slipper ved å heller gå for en Primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Eide skrev (16 minutter siden):

Disse egner seg ikke for ekstremt klaldt vær og i den forbindelse så har dem også produsert en actic versjon av pumpen med blå O-ring som skal bernyttes under frysepunkt.

 

Mer presist: Arctic pumpen skal kun brukes under 0C, ikke over.

Det er samtidig slik at originalpumpen kan brukes godt under 0C. 

https://www.msrgear.com/ie/stoves/stove-accessories/arctic-fuel-pump/09962.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, SnorreL said:

Mer presist: Arctic pumpen skal kun brukes under 0C, ikke over.

Det er samtidig slik at originalpumpen kan brukes godt under 0C. 

https://www.msrgear.com/ie/stoves/stove-accessories/arctic-fuel-pump/09962.html

Ja det er helt korrekt og bra punkter å tillegge her.

Poenget mitt er om man skal en tur til svalbard på vinteren eller marka på sommeren så slipper man å tenke på dette hvis man går for en vel prøvd og fungerende løsning med lær-pakkning. Amundsen benyttet også primus til sydpolen sammen med paraffin.

Vet at MSR tidligere leverte pumper med lær men av en eller annen grunn så har dem gått bort fra dette. (muig at det fungerer dårlig i kombinasjon med plastrør)

Plastdeler er vel rimeligere og lettere så det er vel også verdt å tillegge men i flere amerikanske forum der jeg har lest så påpekes det at de nyere typene må skiftes ut oftere.

 

Smak og behag dette da en MSR brennere i grunn fungerer bra for mange. Alt har sine fordeler og ulemper :)

26 minutes ago, SnorreL said:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.