Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredfare: Finse-Haugastøl-Myrdal


johnpd

Anbefalte innlegg

Annonse

Skredfaren er nok ganske stor, også i området Finse-Myrdal. Avisa Hordaland på Voss meldte 31. januar at skredfaren i området var ekstrem, og refererte til Norsk Geoteknisk institutt som hadde vurdert skredfaren til fire på ein skala frå 1 til 5 i området rundt Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker med metrologisk institutt igår, ang rasfare Finse - Geilo. Ringte den telefontjenesten der du kan snakke med en metrolog personlig. Han mente det var "ett eller annet ord jeg ikke husker", og det betydde at det var fare for at vi kunne utløse ras selv, men det var ikke fare for at det gikk ras av seg selv.

klønette skrevet, men håper du skjønte :D

Setter meg snart i bilen for å reise til Geilo :wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på www.snoskred.no at faren for snøskred Finse-Upsete er redusert til 3, dvs. "Markert", i følge forklaringane til skalaen:

Faregrad 3: Markert

Snødekket har mange steder moderat til dårlig stabilitet. Skredutløsning er mulig allerede ved liten tilleggsbelasting spesielt i bratt terreng med ugunstige snøforhold. Brudd i snødekket forårsaket av skiløpere kan forplante seg til høyere områder. Snøflak kan enkeltvis utløses fra større distanse.

Faren for naturlig utløste skred kan variere mye fra område til område. Ved ustabilt snødekke og liten snødybde kan det forekomme små naturlige skred. Ved større mengder nysnø kan det også forekomme enkelte større naturlige skred. Forsøk på nedsprengning av skred kan foretas for å hindre ukontrollerte skred på veier og i skianlegg. I noen tilfeller må stengning vurderes i korte perioder. Skiturer og kjøring utenfor markerte løyper bør kun gjøres dersom av personer som har erfaring med skredfarevurdering. Bratt terreng som har ligget i le for vinden er særlig utsatt.

I Alpene forekommer ca. 45% av de dødsulykkene ved denne faregraden

http://www.snoskred.no/default.asp?action=skredfareskala_bakgrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker med metrologisk institutt igår, ang rasfare Finse - Geilo. Ringte den telefontjenesten der du kan snakke med en metrolog personlig. Han mente det var "ett eller annet ord jeg ikke husker", og det betydde at det var fare for at vi kunne utløse ras selv, men det var ikke fare for at det gikk ras av seg selv.

klønette skrevet, men håper du skjønte :D

Setter meg snart i bilen for å reise til Geilo :wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.