Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet på skitur om vinteren hytte til hytte.


CHLOFK

Anbefalte innlegg

Wille skrev (1 time siden):

Jeg tok min første vinterturn over hardangervidda in midten av januar. Det var gromsevær. Jeg vet ikke hvor mye vind, men til tider så måtte jeg krabbe for å ikke fyke over og jeg kunne knapt se skituppene. Garmin gps på armen var gull den situasjonen, for uten det var jeg blind eller relegert til å bli i teltet. Selv med den på armen så var det svært vanskelig å følge målet, fordi brillene ble ubrukelige, anorakken og hanskene frøs. Det var lite snø, og mye av snøen minnet mer om is, med løs pudder under. En kar omkom desverre ikke så langt unna fordi han ikke kunne grave seg ned. Å grave hule var ikke noe jeg kunne gjøre hvorsomhelst, men bare opp mot en hyttevegg hvor snøen hadde hopet seg opp. Da brukte jeg pulken for å transportere enorme mengder snø ut av hula. Jeg hadde med meg en 2-manns vindsekk fra Rab. Den var bedre enn ingenting å ha lunsj i, men ikke noe jeg vil anbefale å sove i når vinder går for fult. Du har kanskje en bedre plan her enn hva jeg ser for meg? Jeg er nysgjerrig på å høre hva du har tenkt ut. Jeg vet ikke hvor du har tenkt til å gå heller, men jeg har vokst opp med vinter på Ustaoset og rundt Møsvatn siden jeg var liten fjatt, og gått over vidda utenom vinter, men uvær på vidda med snø var ganske spicy. Teknologi, skiutstyr, og kær jeg hadde med som jeg antok ville fungere greit, brøyt sammen over tid. Jeg var glad jeg hadde med meg backupløsninger. https://www.youtube.com/watch?v=nyRIoWgtIrw

 

Hvis det vår så dårlig vær at du tidvis måtte krabbe avgårde, hvorfor var du på tur da?

Kom du deg over Hardangervidda?

Ser du brukte bomullsanorakk. Den frøys til is av svette/fukt etterhvert, men fungerte det allikevel greit?

Jeg gikk selv med tynn vindtett microfiberjakke når jeg gikk Høgruta i jotunheimen. Som mellomlag når set var kaldt brukte jeg en arcterryx Atom LT i stedet for fleecegenser siden syntetjakken også stopper vinden som kryper gjennom stoffet. Det fungerte jo der i kraftig vind, men da fikk vi tørket på hyttene om natten. Usikker på om jeg ville valgt den samme løsningen på hardangervidda, eller heller gått for 100% vindtett goretex med fleecejakke som mellomlag 🤔🤔🤔

Hva mer brøt sammen over tid?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Marius Engelsen said:

Hvis det vår så dårlig vær at du tidvis måtte krabbe avgårde, hvorfor var du på tur da?

Kom du deg over Hardangervidda?

Ser du brukte bomullsanorakk. Den frøys til is av svette/fukt etterhvert, men fungerte det allikevel greit?

Nei jeg snudde, desverre. Jeg mener å huske jeg ikke så noe spesielt antydning til det været da jeg dro opp og dagen derpå, men at situasjon endret seg underveis i løpet av noen timer. Jeg hadde trent i å sette opp det teltet hjemme i 5 mnd før dette, men ironisk nok så var "krabbe-vind" det ekleste forholdet jeg har satt opp det teltet. Rart, men det gikk som en drøm. Med 2x 10mm stenger så stod teltet som en bauta. Det var helt greit. Dog hadde jeg avtaler med folk ved Møsvatn. Hvis jeg skulle ha rukket det så måtte jeg ha gått i et tempo jeg ikke var komfortabel med i det uværet, så jeg bestemte meg for å snu istedet. Han som omkom var visst på en dagstur da værgudene var milde, men desverre så var det tynt utrystet for det uværet som dukket opp mot solnedgang. 

Ja den fungerte i å blokkere vind. Den vanlig rød typen. Dyp hette med "pels" var fint, men å effektivt opperere med den var til tider kjelkete. Det var praktisk at den sto opprest når jeg tok den av, men å få den på i stiv tilstand var ikke spesielt enkelt, men den gjorde nytten sin. Hvis det er det du har, så går det nok. Noe av det kjipeste var at glidlåsen til halsen frøs fast og jeg hadde glemt å feste en lang snor som jeg kunne gripe med votter, slik at jeg kunne bryte isen som bygde seg opp. I ettertid, med frie økonomiske tøyler, så ville jeg prøvd en annen skall-løsning når jeg skal være i så mye aktivitet over flere dager. På dags-turer, med base i en varm hytte så er den nok helt kurant. 

Endret av Wille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Marius Engelsen said:

Jeg gikk selv med tynn vindtett microfiberjakke når jeg gikk Høgruta i jotunheimen. Som mellomlag når set var kaldt brukte jeg en arcterryx Atom LT i stedet for fleecegenser siden syntetjakken også stopper vinden som kryper gjennom stoffet. Det fungerte jo der i kraftig vind, men da fikk vi tørket på hyttene om natten. Usikker på om jeg ville valgt den samme løsningen på hardangervidda, eller heller gått for 100% vindtett goretex med fleecejakke som mellomlag 🤔🤔🤔

Hva mer brøt sammen over tid?

Ja du har nok rett i mye der. Jeg er ganske analfabet når det kommer til klær generelt, men vindtett goretex med fleece hørest bra ut. 

Hva mer brøt sammen? Jeg har prøvd å nevne det meste i utstyrslisten. Votte-skall av bomull frøs fast, som gjorde det traurig å bøye fingrene rundt stavene. Det var som å bøye aluminium. https://i.imgur.com/Rrt7Fmm.jpg Forsøk på å tørke det over kjøkkenet tok selvfølgelig én og en halv evighet. Her vile jeg ikke anbefalt bomull i dele hele tatt, men lengden på vottene var gull. Bedre med litt for lang enn litt for kort. Rimeligere elektronikk som var reklamert for "utfordrende forhold", bare ga opp på livet, som Protrek ABC klokka fra Casio jeg hadde på armen. Derimot Garmin 6 klokka sviktet aldri, så der får man det man betaler for. Skibindingene fikk is inni seg(?), så jeg brukte 30-45min for å få skiene av skoene den ene dagen. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor mekanismen låste seg, da de er standard og relativt nye. Billige snøbriller var ubrukelige etter litt bruk, så jeg gikk mesteparten av turen uten de. Da var det bare å bøye seg i respekt for motvinden. Småting her og der, for eksempel billig plastikk på enkelte ting knakk under bruk i kulda, spesielt bøyelige ting. Låsemekanismer av tilsynelatende robust plast sluttet å klemme ting i spenn, som på den ene drybaggen til bensinflaskene. Plastikk-delen på toppen av den ene staven, som holder løkka rundt hånden, bestemte seg for å gi opp en dag. Mistet nesten staven under høy vind der. Knuter på tau som ikke var smidd sammen med lighter hadde en tendens til å løsne seg under friksjon i kulda over tid. Samme knuter holdt fint og fast under litt kortere/mildere omstendigheter. Nybegynner feil, så jeg er glad jeg hadde tenkt ut reparasjon/backup løsninger.

Endret av Wille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wille skrev (21 timer siden):

Ja du har nok rett i mye der. Jeg er ganske analfabet når det kommer til klær generelt, men vindtett goretex med fleece hørest bra ut. 

Hva mer brøt sammen? Jeg har prøvd å nevne det meste i utstyrslisten. Votte-skall av bomull frøs fast, som gjorde det traurig å bøye fingrene rundt stavene. Det var som å bøye aluminium. https://i.imgur.com/Rrt7Fmm.jpg Forsøk på å tørke det over kjøkkenet tok selvfølgelig én og en halv evighet. Her vile jeg ikke anbefalt bomull i dele hele tatt, men lengden på vottene var gull. Bedre med litt for lang enn litt for kort. Rimeligere elektronikk som var reklamert for "utfordrende forhold", bare ga opp på livet, som Protrek ABC klokka fra Casio jeg hadde på armen. Derimot Garmin 6 klokka sviktet aldri, så der får man det man betaler for. Skibindingene fikk is inni seg(?), så jeg brukte 30-45min for å få skiene av skoene den ene dagen. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor mekanismen låste seg, da de er standard og relativt nye. Billige snøbriller var ubrukelige etter litt bruk, så jeg gikk mesteparten av turen uten de. Da var det bare å bøye seg i respekt for motvinden. Småting her og der, for eksempel billig plastikk på enkelte ting knakk under bruk i kulda, spesielt bøyelige ting. Låsemekanismer av tilsynelatende robust plast sluttet å klemme ting i spenn, som på den ene drybaggen til bensinflaskene. Plastikk-delen på toppen av den ene staven, som holder løkka rundt hånden, bestemte seg for å gi opp en dag. Mistet nesten staven under høy vind der. Knuter på tau som ikke var smidd sammen med lighter hadde en tendens til å løsne seg under friksjon i kulda over tid. Samme knuter holdt fint og fast under litt kortere/mildere omstendigheter. Nybegynner feil, så jeg er glad jeg hadde tenkt ut reparasjon/backup løsninger.

Digger bildet av votten på staven 🤣

Dette er jo meget nyttige erfaringer du deler 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wille skrev (På 11.12.2022 den 12.32):

Ja du har nok rett i mye der. Jeg er ganske analfabet når det kommer til klær generelt, men vindtett goretex med fleece hørest bra ut. 

Hva mer brøt sammen? Jeg har prøvd å nevne det meste i utstyrslisten. Votte-skall av bomull frøs fast, som gjorde det traurig å bøye fingrene rundt stavene. Det var som å bøye aluminium. https://i.imgur.com/Rrt7Fmm.jpg Forsøk på å tørke det over kjøkkenet tok selvfølgelig én og en halv evighet. Her vile jeg ikke anbefalt bomull i dele hele tatt, men lengden på vottene var gull. Bedre med litt for lang enn litt for kort. Rimeligere elektronikk som var reklamert for "utfordrende forhold", bare ga opp på livet, som Protrek ABC klokka fra Casio jeg hadde på armen. Derimot Garmin 6 klokka sviktet aldri, så der får man det man betaler for. Skibindingene fikk is inni seg(?), så jeg brukte 30-45min for å få skiene av skoene den ene dagen. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor mekanismen låste seg, da de er standard og relativt nye. Billige snøbriller var ubrukelige etter litt bruk, så jeg gikk mesteparten av turen uten de. Da var det bare å bøye seg i respekt for motvinden. Småting her og der, for eksempel billig plastikk på enkelte ting knakk under bruk i kulda, spesielt bøyelige ting. Låsemekanismer av tilsynelatende robust plast sluttet å klemme ting i spenn, som på den ene drybaggen til bensinflaskene. Plastikk-delen på toppen av den ene staven, som holder løkka rundt hånden, bestemte seg for å gi opp en dag. Mistet nesten staven under høy vind der. Knuter på tau som ikke var smidd sammen med lighter hadde en tendens til å løsne seg under friksjon i kulda over tid. Samme knuter holdt fint og fast under litt kortere/mildere omstendigheter. Nybegynner feil, så jeg er glad jeg hadde tenkt ut reparasjon/backup løsninger.

Dette var veldig interessant å lese om turen og erfaringen din. Jeg har sikret meg omtrent alt som er nevnt i DNT videoen over om tur fra hytte til hytte på vinteren. I stedet for vindsekk så har jeg skaffet en Jervenduk Hunter med 60g primaloft vattering. Garmin mini 2 som SOS. 

Planen ville da vært å grave hvis det lar seg gjøre. 3 sesongs sovepose + Thermarest skumgummi underlag + jervenduken + tøyet man har på seg. 

 

Men du får meg til å tenke her. Det skal nok bli ganske vanskelig å smelte vann i slikt vær som du beskriver hvis jeg ikke får gravd snøhule. Poenget med tråden er er jo å pakke så forsvarlig men samtidig lettest mulig. En pulk med et godt telt ++ er såklart det aller lureste. Hvis jeg går på ekstreme steder som vidda så er kanskje pulk en must uansett. Jeg ser for meg at med mitt utstyr på den turen du beskriver så måtte jeg nok ha trykket på SOS på Garmin, forsøkt å skaffe ly og plantet meg godt i jervenduken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CHLOFK skrev (1 time siden):

Men du får meg til å tenke her. Det skal nok bli ganske vanskelig å smelte vann i slikt vær som du beskriver hvis jeg ikke får gravd snøhule. Poenget med tråden er er jo å pakke så forsvarlig men samtidig lettest mulig. En pulk med et godt telt ++ er såklart det aller lureste. Hvis jeg går på ekstreme steder som vidda så er kanskje pulk en must uansett. Jeg ser for meg at med mitt utstyr på den turen du beskriver så måtte jeg nok ha trykket på SOS på Garmin, forsøkt å skaffe ly og plantet meg godt i jervenduken. 

Man klarer seg en dag uten vann. Faktisk 3 dager sånn fysiologisk sett, avhengig av altivitet. Så spørs hvor lenge uværet varer, og hvor varm man er. Er man varm nok kan man smelte snø mot kroppen i en pose/flaske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en følger med på værmelding og avstand mellom hyttene ikke blir for lang, så går det jo helst greit.

Om dere er flere som går sammen, så kan dere evt. dele på vekten av ett passe stort 4-sesongstelt. Hvis dere har tilgang på ett. Jeg har aldri brukt vindsekk / jervenduk som noe annet enn pause-ly, men i skikkelig (vedvarende) nødly-vær trur jeg komfort-fordelen med telt er i en helt annen liga.

Finnes sikkert mange filmer/historier om folk som blir mer eller mindre overrasket av uvær, bl.a. denne https://youtu.be/zXVBK38-650 fra Fjäll-Anders, som viser hvor raskt været kan skifte, og hvor lenge det kan holde seg dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 timer siden):

Hvis en følger med på værmelding og avstand mellom hyttene ikke blir for lang, så går det jo helst greit.

Om dere er flere som går sammen, så kan dere evt. dele på vekten av ett passe stort 4-sesongstelt. Hvis dere har tilgang på ett. Jeg har aldri brukt vindsekk / jervenduk som noe annet enn pause-ly, men i skikkelig (vedvarende) nødly-vær trur jeg komfort-fordelen med telt er i en helt annen liga.

Finnes sikkert mange filmer/historier om folk som blir mer eller mindre overrasket av uvær, bl.a. denne https://youtu.be/zXVBK38-650 fra Fjäll-Anders, som viser hvor raskt været kan skifte, og hvor lenge det kan holde seg dårlig.

Jeg har et HMG Ultamid 2 telt som er veldig godt egnet i vind og storm samtidig som det ikke veier mye. Kan eventuelt ta det med på ekstra, eller bytte det ut med jervenduken. Får nok høre fra følget at det ikke er populært med telt når man skal på "hytte til hytte" unødvendig vekt osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2022 at 12:32 PM, Wille said:

Skibindingene fikk is inni seg(?), så jeg brukte 30-45min for å få skiene av skoene den ene dagen. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor mekanismen låste seg, da de er standard og relativt nye.

Det høres kjent ut.

WD-40 i bindingene FØR avreise. Noen vil kanskje være uenige med WD-40, og i så fall er en annen løsning de svært små beholderne med frostvæske som bilistene spruter inn i bildørlåsene - små og lette nok (18g) til å ta med deg på tur, (og billig):

https://www.menards.com/main/tools/automotive/automotive-maintenance/automotive-fluids-chemicals/subzero-reg-lock-de-icer-625-oz/v500/p-1454046308235-c-10098.htm

On 12/11/2022 at 12:32 PM, Wille said:

Billige snøbriller var ubrukelige etter litt bruk, så jeg gikk mesteparten av turen uten de.

Ikke billig, men de fungerer. Snøbriller med batteridrevet vifte (bruk litium AAA-batterier). Jeg har en veldig gammel (ca. 20 år) versjon av disse, og de fungerer fortsatt:

https://www.smithoptics.com/en_US/p/goggle/otw-turbo-fan-elite-goggles/OTWTBT49914-2R.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.