Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til pinglete kvinne


Dalvi

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ny 3- eller 4-sesongs sovepose, da min Urberg Sydvang G5 ble fryktelig kald allerede i +7 grader på tur nå i helga. Sover med superundertøy/ullsokker og dobbelt sett liggeunderlag med en total R-verdi på rundt 6. Soveposen skal hovedsakelig brukes på dags- og helgeturer i Nord-Norge i telt og hengekøye, men fint om den holder til litt lengre turer dersom jeg finner ut at jeg skal dra på det. Har vurdert Warmpeace Viking sine modeller, men er litt engstelig for dunposer da jeg har hørt de klapper sammen om det blir mye fukt i lufta. Er også åpen for modulsystemer hvis det betyr at jeg kan bruke posen hele året. 

Hjemme sover jeg med dobbel vinterdyne året rundt, da jeg er en skikkelig frostpinn som ikke får sove om det er antydning til kulde. Har vurdert å forsøke Nalgene-i-genser trikset neste gang jeg skal ut på tur, men ser jo helst at soveposen klarer å holde meg varm på egen hånd. Ellers er det fint om den ikke koster fletta og tar liten plass i sekken.

Noen som har tips til sovesystem som kan fungere til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dalvi skrev (4 minutter siden):

Jeg er på utkikk etter ny 3- eller 4-sesongs sovepose, da min Urberg Sydvang G5 ble fryktelig kald allerede i +7 grader på tur nå i helga. Sover med superundertøy/ullsokker og dobbelt sett liggeunderlag med en total R-verdi på rundt 6. Soveposen skal hovedsakelig brukes på dags- og helgeturer i Nord-Norge i telt og hengekøye, men fint om den holder til litt lengre turer dersom jeg finner ut at jeg skal dra på det. Har vurdert Warmpeace Viking sine modeller, men er litt engstelig for dunposer da jeg har hørt de klapper sammen om det blir mye fukt i lufta. Er også åpen for modulsystemer hvis det betyr at jeg kan bruke posen hele året. 

Hjemme sover jeg med dobbel vinterdyne året rundt, da jeg er en skikkelig frostpinn som ikke får sove om det er antydning til kulde. Har vurdert å forsøke Nalgene-i-genser trikset neste gang jeg skal ut på tur, men ser jo helst at soveposen klarer å holde meg varm på egen hånd. Ellers er det fint om den ikke koster fletta og tar liten plass i sekken.

Noen som har tips til sovesystem som kan fungere til mitt bruk?

Hvor luftige og fuktige var forholdene når du fraus ved 7+? Trekk kan fort kjøle deg ned om det blåste gjennom posen. G5 3 sesongs posene til Urberg er bra tykke/varme. Mulig det er du som ikke klarer å varme opp posen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du varm når du la deg?

Gått på toalettet først?

Var soveposen åpnet opp å ligget å luftet seg før bruk?

Her er flere feller å gå i, selv de erfarne.

Jeg padder inn ekstra i fotenden med klær for jeg fryser fort via beina.

Så litt på posen, og etter specs «skulle» den jo i teorien fungere. Men folk er forskjellig, så det kan bare være at du trenger en annen pose.

Kan du låne en heftigere pose, har du en i reserve å sove i, om det ikke lar seg gjøre med posen du har.

Har en jeg kunne anbefale, men den er dyrere, tyngre og større i volum. Så da faller den bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er skikkelig frossenpinne og en syntetpose på bortimot 2kg ikke gjør jobben, så tenker jeg at du nesten må over på dunpose om det skal være noe du greier å bære med deg. Warmpeace viking 900 f.eks. Hvis du fryser i den før det blir kuldegrader så blir jeg overrasket. Bruker du varmekrage og hette ordentlig? Hvis du ikke får det tett så blir det naturligvis kaldt. Ellers er jeg enig i det som blir sagt ovenfor. Kokende vann i nalgene flasken booster også en sovepose betydelig. 

Eneste tilfeller jeg ville valgt syntet var mangedsgers tur langt på fjellet hvor det er risiko for å få våt pose. Så lenge den er beskyttet mot direkte fukt/vann, enten at du sover i telt eller dekket av tarp, så bruker det ikke være noe problem at det er rått i luften. Må i så fall være veldig høy fuktighet. Mesteparten av fukten kommer fra kroppen er det jeg erfarer. 

Edit: til enda billigere penge er Rago winter mye pose for pengene. 4 sesongs. Jeg bruker min ned til - 10.

 

Endret av Oksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den som går ned til 2,3 kuldegrader, så  er det ikke veldig usannsynlig at man kan fryse i denne ved 7 varmegrader, og kanskje litt trekk i tillegg også. Hvis den har vært mye brukt kan det hende den trenger en vask og en runde i tørketrommel (lav varme). Hvis den har vært lagret sammenrullet eller sammenpresset/komprimert vil også noe av "luftigheten" kunne være borte. Jeg tipper en vask + tørketrommel kan rette på det også. Det er også viktig at man tetter ordentlig til rundt halsen og drar hette ordentlig til. Den oppgitte temperaturgrensen er målt under denne forutsetningen.

Du sier ikke noe om hvor på kroppen du fryser. Jeg vet ikke hvordan fibrene er fordelt i posen din. Mange poser sparer på isolasjon i ryggen for å få ned vekta. Isolasjon i ryggen har jo også liten virkning siden den blir presset sammen av vekta di, men er det spart på isolasjon der forutsetter det at posen blir liggende med ryggen ned hele tiden. Så hvis man snur seg på siden eller magen må man i så fall snu seg inni posen. Men dette gjelder slett ikke alle poser da. Mange poser har lik isolasjon hele veien rundt og noen har også ekstra isolasjon på utsatte steder.

Noen fryser også lettere enn andre (jeg bruker tynn sommerdyne vår, sommer og høst, så tydeligvis fryser du lettere enn meg hvis du bruker 2 vinterdyner hele året). De må derfor velge en pose med lavere T-comfort. Var jeg deg ville jeg kanskje valgt en med T-comfort på -10 eller til og med lavere. Jeg tror ikke du skal være redd for at dunposen kollapser på vanlige turer, men det er helt riktig at kunstfiberposer tåler bedre å bli våt enn dunposer. Men man fryser nok lett i en våt fiberpose også, om ikke like mye, så tipset er uansett å unngå at posen blir våt. Ligger man i telt/hengekøye noen netter i Norske skoger og fjell blir den jo vanligvis ikke det da. Jeg har i hvert fall ikke opplevd at dunposen min kollapser.

Et triks som jeg ofte bruker er å legge noe over posen igjen. Veldig ofte skal det ikke rare greiene til. Selv et håndkle kan hjelpe. Eller en poncho, en fjellduk eller hva man måtte ha tilgjengelig. Underlag har du i hvert fall bra nok hvis de samlet har en R-verdi på 6. Det er nok til å ligge på snø det.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.