Jump to content

Padle Speka og Sølna fra Spekedalssetra

peik

Recommended Posts

Noen som vet hvordan det er med vann i disse elvene nå?  Har tenkt å padle fra Spekedalsseter til Sølensjøen i Rendalen kommune. 

Edited by peik

Annonse

Har ikke vært der oppe i år, men bare en generell betraktning. Jeg har selv padlet kano fra Skjelåvollen og ned, og vært inne ved Spekedalssetra et par ganger til fots. Jeg tviler på at det er så mye padlebart ovenfor veien inn til Storlægda ved normalvannstand, så hvordan det er i år aner jeg ikke. Det kommer vel an på nedbøren i dagene før du drar.. Det er fin natur med mye villmarksfølelse, men jeg vil tro det blir mer banning enn padling i den øverste delen.

• 2 weeks later...

Da er turen unnagjort fra Spekedalsseter til Fiskevollen i Sølensjøen. De første 8 km var ganske strabasiøse med lemping over steiner og trær. Brukte to dager, 8.t første dag og 7 t andre dag. Flott natur. 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid05uvdW3Dsgs9nigPVrsLQdkrxwvWsyeLwNdYYC3P9gcCk1LGJEFyTmURzhXitKuwSl&id=610520473

Edited by peik
  • Like 1

Like fint som i Femundsmarka. Rart det ikke er mer folk der. Traff kun én i mann på fisketur i gummibåt og to karer i kano mellom Spekedalsseter og Sølensjøen.

Edited by peik
  • Like 2

peik skrev (19 timer siden):

Like fint som i Femundsmarka. Rart det ikke er mer folk der. Traff kun én i mann på fisketur i gummibåt og to karer i kano mellom Spekedalsseter og Sølensjøen.

Enig, bemerkelsesverdig lite folk i de øvre delene av både Sølna og Mistra. Aldri truffet noen der.

• Like 1

• 2 years later...
peik skrev (På 12.8.2022 den 11.33):

Da er turen unnagjort fra Spekedalsseter til Fiskevollen i Sølensjøen. De første 8 km var ganske strabasiøse med lemping over steiner og trær. Brukte to dager, 8.t første dag og 7 t andre dag. Flott natur. 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid05uvdW3Dsgs9nigPVrsLQdkrxwvWsyeLwNdYYC3P9gcCk1LGJEFyTmURzhXitKuwSl&id=610520473

Hei, jeg vurderer samme tur om et par uker. Hvordan løste du logistikken med transport til/fra?

jaknudsen skrev (2 timer siden):

Hei, jeg vurderer samme tur om et par uker. Hvordan løste du logistikken med transport til/fra?

Man bør nok ha to biler, og først sette fra seg en på Fiskvollen, og kjøre den andre inn til Spekedalen. -Og så kjøre opp og hente den første igjen. Mulig man kan gjøre en deal med taxi fra Bergset i Rendalen, men det blir en dyr tur. Det er lange avstander inn på fjellet i begge ender.

• Thanks 1

Posted (edited)

Vi parkerte ved Spekedalsseter, padlet til Sølensjøen, gikk til fots tilbake med én overnatting i telt og kjørte deretter tilbake til båthavnen i Sølensjøen (Fiskevollen) hvor vi hadde låst fast kajakkene. Det ble en fin firedagers tur, to dager padling og to dager på fottur

Edited by peik
  • Thanks 1

Som du sikkert har lagt merke til på kartet er den enkleste løsningen logistikkmessig å låse fast en sykkel i Sølenkroken før du kjører opp til Spekedalsseter. Da selvfølgelig gitt at det ikke har begynt å snø. Jepp, kortere tur enn du spurte om.