Gå til innhold
  • Bli medlem

Satelittelefon/nødpeilsender som er vanskelig å utløse ved uhell...?


Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg opplevd noe så flaut som å greie å utløse sos-knappen på en lånt garmin inreach. Den lå i topplokket på sekken, og var avslått hele turen utenom et par værmeldinger jeg bestilte. Før avgang til siste etappe sjekket jeg fort værvarsel grunnet mye lyn og torden siste dagene. Må da ha glemt å skru den helt av da jeg la den til ake. Vandret lykkelig uvitende om at jeg på et eller annet tidspunkt hadde utløst sos-alarm! Falt meg ikke inn å sjekke dette selvsagt. Den lagde ingen lyd i det hele tatt, og det var ingen tegn på det inntrufne. Da jeg så et helikopter nærme seg i lav høyde fikk jeg bange anelser. Sjekka inreach og så at jeg for under en time siden hadde slått full alarm... Fikk avverget det hele,men sjokket satt i lenge etterpå. 

Mitt spørsmål er: hvilke satelittelefoner nå til dags er vanskelige å utløse ved en feil? Jeg tenker det burde være en lyd som går av, ev en kode man bør trykke.. Noen forslag? Denne var ikke min, men vurderer å ha en i bakhånd for lengre turer. PS nå var jo dette en tydelig tabbe av meg, og skylder ikke på inreachen. Men synes likevel at det var litt vel enkelt å sette himmel og hav i bevegelse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en PLB. Ocean Signal heter den. Den er litt større enn en fyrstikkeske, har 7 års batteritid, tåler mye og er 100% vanntett (neddykkbar) og festes fint på skulderstroppen på sekken eller på padlevesten.

Der må man løfte opp ett lokk, trekke ut antennen og holde inne knappen.

Jeg synes det er greit å ikke ha den inni sekken. Hvis jeg faller og får hoften ut av ledd, eller lignende, vil jeg ha den innenfor rekkevidde.

abonnementet (sektoravgift) koster kun 450kr i året, inteach og spot koster en formue i året i forhold.

Men denne kan kun sende nødmeldinger. Til alt det andre må du bruke telefonen.

 

Jeg vet ikke hva service koster enda (batteriskift, innnvendig inspeksjon, nye pakninger og trykktest). Det må gjøres hvert 7. år. 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det skal en del til for å utløse SOS på Inreach Mini i hvert fall, så det er den jeg kan anbefale 🤷‍♂️

Først åpne opp SOS-lokket, dermed hold SOS knappen inne til den reagerer. Denne kan kanselleres også.

Jeg har min festet på utsiden av sekken - skulderrem. Der skal det mye til for at ovenstående skjer med uhell.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (8 minutter siden):

Hmmm, det skal en del til for å utløse SOS på Inreach Mini i hvert fall, så det er den jeg kan anbefale 🤷‍♂️

Samme prosedyre på den nyeste utgaven, Inreach Mini II. Et. lokk må åpnes før du kommer til nødknappen.
Kan dette lokket ha manglet på den du hadde lånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (29 minutter siden):

Jeg bruker en PLB. Ocean Signal heter den. Den er litt større enn en fyrstikkeske, har 7 års batteritid, tåler mye og er 100% vanntett (neddykkbar) og festes fint på skulderstroppen på sekken eller på padlevesten.

Der må man løfte opp ett lokk, trekke ut antennen og holde inne knappen.

Jeg synes det er greit å ikke ha den inni sekken. Hvis jeg faller og får hoften ut av ledd, eller lignende, vil jeg ha den innenfor rekkevidde.

abonnementet (sektoravgift) koster kun 450kr i året, inteach og spot koster en formue i året i forhold.

Men denne kan kun sende nødmeldinger. Til alt det andre må du bruke telefonen.

 

Jeg vet ikke hva service koster enda (batteriskift, innnvendig inspeksjon, nye pakninger og trykktest). Det må gjøres hvert 7. år. 

Takk for tips! Høres ut som noe som både er lett tilgjengelig men vanskeligere å utløse ved uhell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (23 minutter siden):

Hmmm, det skal en del til for å utløse SOS på Inreach Mini i hvert fall, så det er den jeg kan anbefale 🤷‍♂️

Først åpne opp SOS-lokket, dermed hold SOS knappen inne til den reagerer. Denne kan kanselleres også.

Jeg har min festet på utsiden av sekken - skulderrem. Der skal det mye til for at ovenstående skjer med uhell.

 

sofasliter skrev (12 minutter siden):

Samme prosedyre på den nyeste utgaven, Inreach Mini II. Et. lokk må åpnes før du kommer til nødknappen.
Kan dette lokket ha manglet på den du hadde lånt?

Den jeg lånte var en eldre garmin inreach med sos-knappen på forsiden på lik linje med av/på knappen. Ingen lokk eller lignende.. Har sett litt på garmin mini inreach og det virker lovende at knappen er beskyttet på det viset! Takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelltrollet skrev (17 minutter siden):

 

Den jeg lånte var en eldre garmin inreach med sos-knappen på forsiden på lik linje med av/på knappen. Ingen lokk eller lignende.. Har sett litt på garmin mini inreach og det virker lovende at knappen er beskyttet på det viset! Takk :)

Den gamle modellen med SOS-knapp på forsiden som ble laget av Delorme er kjent for å kunne utløse seg selv. Er masse saker om det på nett. 

De nye modellen etter at Garmin tok over inreach er mye tryggere.

 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (1 time siden):

Den gamle modellen med SOS-knapp på forsiden som ble laget av Delorme er kjent for å kunne utløse seg selv. Er masse saker om det på nett. 

De nye modellen etter at Garmin tok over inreach er mye tryggere.

 

Se her ja! Det kan forklare at den til og med kan ha blitt utløst om jeg skrudde den helt av (som jeg mener jeg gjorde). Ergerlig. Blir ikke å kjøpe den modellen. Betryggende på et vis å vite at andre har opplevd det samme. Følte meg utrolig klønete! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.