Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
 

Jeg bruker Optimus 111 som turprimus, men tenker den er litt tung. Den kassa veier rundt 700 gram alene. 
Er det noen som har noe lure løsninger for vektreduksjon? Tenker kanskje en kasse av aluminium eller plast med en primusplate eller noe sånt. Man må jo også ha en kjelestøtte av noe slag.  
 

Noen som har gjort noe liknende?

 

Selvfølgelig er sikkert løsningen å kjøpe en moderne brenner, men internett forteller meg at det er nesten umulig å finne gode moderne parafinbrennere. 

Annonse
Skrevet

Noen har satt den inn i ett stormkjøkken. Underdelen må klippes til, og man bretter ut to vinger som man skrur tanken i.

Da får man vindskjerming og kjelestøtte med på kjøpet :)

Men jeg synes at 111 er en grei brenner på tur, fordi om man pakker lighter/tennstål, og en biltema-vinskjerm i kassen, så får man ett ganske kompakt system med mye drivstoff. Men vekten er dryg.

  • Takk 1
Skrevet (endret)

Det finnes jo alternativer med lignende brennertyper blant gamle brukte apparater på finn.no Radius-variantene ser lette og fine ut på bilder. Om de veier mindre aner jeg ikke, men jeg vil anta at noen av dem gjør det. De har i hvert fall ikke kasse. Disse gamle typene (inklusive 111-en) er solide. Det er jo den store fordelen. Man står ikke uten apparat bare fordi man tilfeldigvis snublet og plantet pailabben midt oppå brenneren, Akkurat det har jeg testet med 111 med det resultat at jeg fikk noen små karroseriskader som jeg måtte bøye og bende litt på for å få lukket igjen kassa ordentlig etterpå.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Skrevet
Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Noen har satt den inn i ett stormkjøkken. Underdelen må klippes til, og man bretter ut to vinger som man skrur tanken i.

Da får man vindskjerming og kjelestøtte med på kjøpet :)

Men jeg synes at 111 er en grei brenner på tur, fordi om man pakker lighter/tennstål, og en biltema-vinskjerm i kassen, så får man ett ganske kompakt system med mye drivstoff. Men vekten er dryg.

Jeg testet dette noen turer med et Biltema-stormkjøkken, og det fungerte helt fantastisk, men å pakke det i en ryggsekk ble klumpete og uhensiktsmessig.  Min 25 år gamle Optimus Nova er mye greiere, og fungerer supert på parafin, slett ikke sikker på at de som selges i dag er like greie på parafin.  Nova'n kan lett tilpasses trangia med adapter, og var en stund Trangias multifuel. Da får man alle fordeler på en gang.

Skrevet
dsk skrev (1 time siden):

Jeg testet dette noen turer med et Biltema-stormkjøkken, og det fungerte helt fantastisk, men å pakke det i en ryggsekk ble klumpete og uhensiktsmessig.  Min 25 år gamle Optimus Nova er mye greiere, og fungerer supert på parafin, slett ikke sikker på at de som selges i dag er like greie på parafin.  Nova'n kan lett tilpasses trangia med adapter, og var en stund Trangias multifuel. Da får man alle fordeler på en gang.

Kanskje det er ditt bilde jeg har sett en gang i «gamle dager» på forumet da? :)

Ja, jeg tenker meg nok at det blir lite pakkvennlig. Kanskje man kunne brukt vingemuttere på tankskruene, så kunne man fått brette det mer sammen under transport, selv om brenneren er mindre beskyttet på den måten.

Skrevet

Jeg har nå ihvertfall tatt av lokket på kassa og tenker å bruke en isboks som lokk isteden. Det hjelper jo litt, også på pakkevolum.

Jeg leste om en her inne som hadde brenneren sin i en isboks og bare satte den opp på en stein eller noe når han skulle bruke den.

Kanskje om man har brenneren og tanken festet på en enkel plate av aluminium så kan man sette trangia'en oppå. Trangia er jo en god vindskjerm og det trengs ofte på fjellet. Men litt av poenget må jo være å få pakket brenner og tankt inne i trangiasettet på et vis.

Jeg leser også litt om det systemet der man også setter på ny tank med slange på 111, men jeg liker den gamle tanken og pumpa. Det er tyngre og mer metall, men også mer driftsikkert.

Jeg sjekka den der Radius'en, men det har vel ikke reguleringsratt. Det kan bli litt tungvint når man skal lage mat. Jeg har det inntrykket av at moderne lette brennere ofte er designet for å koke opp vann raskest mulig og det går på bekostning av muligheten for finregulering.

Jeg har også fire 111 primuser så jeg må jo få brukt de:) . Jeg har vel en slags primusdilla:) for hadde jeg skulle spare vekt så kunne jeg bare brukt en gassboks og det er mye enklere. Men lyden av en bråkebrenner og frokost i skogen har sin egen charme.

Denne uka fikk jeg en splitter ny militærprimus av en kollega også. Han hadde fått den av et overskuddslager og hatt den i kjelleren i 30 år. Trengte bare å smøre opp pumpelæret så startet den. Den hostet og harket litt i oppstarten, men så begynte den å brumme fint.

Skrevet

Jeg mistenker at noe av årsaken til soliditeten og driftssikkerheten er nettopp måten den ligger beskyttet i sin egen, solide, kasse på. Plukker man den ut av den, så blir den plutselig veldig mye mer eksponert for ytre påvirkning. 

Jeg er også skeptisk til transport av parafinbrenner inne i et stormkjøkken. I tillegg gjør jo plassering av brenner/tank/rør at den uansett blir ganske volumiøs.

Skrevet

Det opplagte alternativet er modellar som Primus 210/Optimus 00/ Radius 21/Svea 121. Ved å bytte ut den medfølgande blikkboksen med ein passeleg plastboks (2l isboks), er vekta omlag som Optimus Nova. Dette er i alle fall mine favorittar dersom eg skal ha parafinbrennar i sekken.

Øystein_ skrev (På 4.6.2022 den 11.17):

Jeg sjekka den der Radius'en, men det har vel ikke reguleringsratt. Det kan bli litt tungvint når man skal lage mat. Jeg har det inntrykket av at moderne lette brennere ofte er designet for å koke opp vann raskest mulig og det går på bekostning av muligheten for finregulering.

Ikkje ver redd for manglande reguleringsratt. Dei gamle parafinbrennarane vert regulert med trykk, og det gjev betre regulering enn reguleringsratt på brennare. Må på ingen måte forvekslast med regulering på pumpa slik det er på manga 'moderne' slangebrennarar.

  • 2 år senere...
Skrevet (endret)

Optimus 111 er primusen jeg har lyst til å ta med meg på hver tur, men som litt for ofte blir liggende hjemme grunnet sin høye vekt. Jeg har derfor også syslet med tanken om metoder for å redusere vekten. 

Mens jeg studerte gamle Comet 5 primuser på internett slo det meg at det kanskje var en mulighet for at en moderne kjelestøtte for spritbrennere kanskje kan brukes sammen med en Optimus 111 tatt ut fra boksen. Jeg eier kun en slik støtte, nemlig en Jolmo Lander kjelestøtte i titan kjøpt på Aliexpress. 

Under måling av Jolmo Lander-kjelestøtta viste det seg at den kun er ca. 2 mm høyere enn kjelestøtta til Optimus 111. Her så jeg muligheter! 

Etter 2 minutter med Dremelen på den ene plata av kjelestøttene ble det gjort plass for røret til tanken. Det er selvfølgelig bare nødvendig å kutte plass i en av de tre platene.

20250604_214718.thumb.jpg.aced086ef9e38048875fab050ff5c173.jpg

 

Kjelestøtta ble montert, og Optimus 111 kunne fint monteres i denne kjelestøtta: 

20250603_223935.thumb.jpg.fcbd6c5d2622149e9e7f4e2515a4bf4c.jpg

 

 

 

Jeg tok så en tur til Thansen da jeg så at de hadde en kjøleveske som potensielt passer perfekt for 111. Jaggu passet den ikke perfekt, både med flatpakket og montert kjelestøtte. Kjøleveska har også et praktisk rom for repsett etc, samt nok plass til en Trangia-brenner (backup som passer i Jolmo Lander-kjelestøtta):

20250603_225815.thumb.jpg.0304928f646efd68a0551fa67fcc4260.jpg

 

 

20250603_225646.thumb.jpg.ea4e1f45b364c904b5e26f9e4b5f7a1d.jpg

 

Jolmo Lander kjelestøtta eliminerer behovet for Optimus kjelestøtte, vindskjerm og skjerm for tanken, da Jolmo Landeren utfyller alle disse tre oppgavene samtidig. Dette gir en betraktelig vektreduksjon. I tillegg er det ikke behov for ekstra vindskjerm. Forvarming må enn så lenge gjøres ved å løfte opp kjelestøtta, og så sette støtta tilbake når spriten er antent. Ikke en vanskelig sak, men det bør nok lages et lite hull for å stikke inn en fyrstikk. Tenker også at brenneren trenger et skikkelig underlag for å unngå søl med brennende sprit etc. Tips tas imot med takk! 

 

Hele oppsettet inkl. justeringsratt endte på ca 720 g (tror det var litt fuel i tanken). Vekten til vesken (som er meget praktisk) kommer i tillegg. Alt i alt tror synes jeg dette virker lovende, og jeg liker godt at systemet ikke trenger å monteres før bruk, samt at vindskjerminga er meget god. Jolmo Landeren er dessuten konstruert for å passe en Trangia spritbrenner, så her behøves kun spritbrenneren for å få et fullverdig backup-brennersystem i tilfelle Optimusen skulle streike. Trangia Triangle bør også være en kandidat for et slikt oppsett.

Tar gjerne imot inputs for forbedringer av dette. En ting jeg har vært litt bekymret for er hvorvidt det blir tilstrekkelig lufttilførsel til brenneren, men jeg har ikke sett noe avvik kontra original 111. Mulig man bør kutte litt rundt "kronene" til Jolmo Landeren for å få mer lufttilførsel. 

Jeg har ikke fått testet oppsettet skikkelig i felten enda, men det ser lovende ut. Som nevnt er det heller ikke helt ferdig (mangler underlag og hull til justeringsratt). Det er fristende å kalle oppsettet for Optimus 111 Ultralight Titanium, men selv om vekta er i nærheten av - så er den ikke helt så lav som moderne multifuelbrennere. Den er dog veldig nær denne vekta, og attpåtil ferdigmontert rett ut av veska. 

 

 

 

 

 

 

 

For øvrig: tanklokket til Radius 21 (sikkert Optimus 00 også) med luftskrue passer til Optimus 111. Det gir mulighet for bombesikker og fintfølende justering, men man er fortsatt avhengig av å åpne og lukke ventilspindelen av oppstart og avslutning av fyring. Hvis man vil spare ytterligere vekt kan man fint droppe justeringsrattet og heller bruke tanga på multiverktøyet ved oppstart og avslutning av fyring, mens man bruker tanklokk med lufteskrue for å justere mens man fyrer.

20250603_224443.jpg

 

20250603_224015.jpg

Endret av Tallak1
  • Liker 3
Skrevet

Denne var opprinnelig med en 111 brenner, tok mye plass, men veide mindre, og  vindskjermsystemet spart fort inn vekten i redusert parafinbehov. Altså mindre behov for å ha med mere drivstoff :-)  Jeg likte ikke den plasskrevende løsningen.  Her testing med en PAK-STOVE.

DSCN0770(1).JPG

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.