Gå til innhold
  • Bli medlem

Om Coreloft etc - utskilt fra Ull vs. syntet - eksperimentet


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

aico skrev (På 18.2.2022 den 13.04):

Coreloft, Primaloft gold, octa, alpha direct o.l. er alle i den gruppen med "vidundertekstiler" jeg håper å få testet.
Me får sjå. Kanskje eller kanskje ikke kommer det en testrapport når jeg har gjort meg opp en mening

Jeg har begynt å bruke dette mye vinterstid på turer med høy aktivitet hvor jeg er svett og våt. Men det har ikke noe med pusteevnen å gjøre, for den er dårlig i en slik coreloft jakke sammenlignet med ull/fleece som mellomlag.

Men sammenlignet med dun tåler de svært mye bedre fukt!

Mer spesifikt har jeg med en Arcteryx Atom LT og en Arcteryx Atom AR på toppturer vinterstid. Mye enklere og raskere å slenge på seg ett eller to slike lag ved behov enn å ta av hansker (svette hender) i vinden og trekke på ett mellomlag som henger fast i det fuktige undertøyet.

Men vanlige mellomlag puster bedre og gir mer varme-til-vekt, synes jeg.

Dun er kun til bruk i camp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (21 timer siden):

Jeg har begynt å bruke dette mye vinterstid på turer med høy aktivitet hvor jeg er svett og våt. Men det har ikke noe med pusteevnen å gjøre, for den er dårlig i en slik coreloft jakke sammenlignet med ull/fleece som mellomlag.

Men sammenlignet med dun tåler de svært mye bedre fukt!

Mer spesifikt har jeg med en Arcteryx Atom LT og en Arcteryx Atom AR på toppturer vinterstid. Mye enklere og raskere å slenge på seg ett eller to slike lag ved behov enn å ta av hansker (svette hender) i vinden og trekke på ett mellomlag som henger fast i det fuktige undertøyet.

Men vanlige mellomlag puster bedre og gir mer varme-til-vekt, synes jeg.

Dun er kun til bruk i camp.

 

Coreloft er vel ikke kjent for å puste best nei. Patagonia Nano air skal visst være bedre sånn sett, men så vidt jeg forstår har de også byttet isolasjonsmateriale til noe som ikke et fult så luftig/pustende som tidligere modeller, så forskjellene er kanskje mer teoretisk enn praktisk. Tiden vil vise om budsjettet tillater en test.

Jeg har brukt ArcTeryx Proton FL en del i det siste. Synes ikke designet på den er helt optimalt, men fikk den styggbillig, så en grei mulighet til å få testet Octa. Har ikke mye å sammenligne med så langt, men isolert sett funker den veldig bra. 
Nå som temperaturene har ligget rundt -5 til +1 ganske lenge så kjører jeg Brynje med tynn vindjakke utenpå som «grunnsats» på nærskiturer. Starter med Proton utenpå vindjakken og tar den av når jeg har kommet i varmen. Blir det dårlig vær, korte pauser eller lange nedkjøringer tar jeg den utenpå vindjakken igjen. Dette har fungert veldig bra. Ikke opplevd at det akkumulerer fukt i jakken, den føles alltid tørr og det er superpraktisk å gjøre all regulering med det ytterste laget nå på vinteren. Proton FL har ikke mye isolasjon ifht vekt og volum, men jeg er veldig fornøyd med hvor praktisk og allsidig den er.

Har også fått tak i en AT Atom SL anorakk til nice price, men den har jeg ikke rukket å bruke ennå.

Akkurat som du har erfart har jeg ikke forventninger om at selv disse mer pustende variantene av isolasjonsfyll vil puste like bra som ull/fleece/superundertøy, men dette skyldes nok i ikke ubetydelig grad at de må «pakkes inn» mellom ett ytter- og innermateriale. Derfor håper jeg å finne noen kurante overdeler i alpha direct. Det er jo i prinsippet fleece, men siden det i utgangspunktet er designet som ett isolasjonsfyll skal det være luftigere/mer pustende og isolere bedre ifht vekt enn tradisjonell fleece. Er nok en god del markedsførings mumbojumbo også her, men interessant nok til å gi det ett forsøk.

Forventer ikke noen revolusjonerende resultater, men finner jeg noe som yter omtrent like bra som ull, fleece m.m. men samtidig er mer allsidig så er jeg fornøyd. Spesielt de litt tykkere ull og fleece overdelene er både tunge og tar mye plass ifht. funksjon og benyttes ofte ikke under veldig harde anstrengelser, så det er interessant å vurdere andre alternativer til disse gamle traverne.

Skal også nevnes at jeg bor sammen flere pelskledde dyr og har med hund på det meste jeg gjør, så jeg er alltid på utkikk etter mellomlag som ikke suger til seg hår som en magnet 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (5 timer siden):

 

aico skrev (5 timer siden):

 

Akkurat som du har erfart har jeg ikke forventninger om at selv disse mer pustende variantene av isolasjonsfyll vil puste like bra som ull/fleece/superundertøy, men dette skyldes nok i ikke ubetydelig grad at de må «pakkes inn» mellom ett ytter- og innermateriale. 😃

Det er nok derfor det blir klamt sammenlignet med en luftig fleece/ullgenser. På den annen side isolerer de også veldig mye bedre når de bruker som ytterste plagg når der er litt vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvekjørt AT Atom SL i går.

Ettersom hunden var borte på annen trening labbet jeg ut på det jeg trudde skulle bli en rolig skitur med datteren. Vel, de småtassene begynner å gå ganske fort på ski etterhvert.

Uansett, Atom SL anorakk med en Brynje combat shirt under ble aldri for varm. Selv når vi hadde pause halvveis på turen ble jeg ikke kald og følte ikke behov for ekstra jakke.
Det ble ganske sent før vi kom igang med hjemturen, så med mye nedkjøringer og sola borte fra himmelen ble det etterhvert behov for å dra Proton FL utenpå.

En liten anekdote om temperaturregulering:
Jentungen ble kald på fingrene på vei hjem, så hun fikk vottene mine, med det resultat at jeg ble gjennomfrossen på fingrene selv, men pytt pytt, bare barna har det fint på skitur så er nå det greit. Da vi hadde igjen bare en drøy km og fingrene var ca. bunnspekte fikk jeg øye på noe som lå på bakken ett stykke framfor oss. Da vi kom litt nærmere skjønte jeg at det var en person som lå på bakken og det var opplagt at noe var galt. Jeg sa fra til datteren at jeg ville skynde meg bort og at hun bare kunne komme etter i det tempoet hun ønsket.
Omtrent fra det sekundet jeg skjønte at det kunne være en nødsituasjon og helt fram til vi hadde fått denne personen velberget hjem, så frøs jeg ikke en eneste plass. Det var ikke bare at jeg ikke kjente det, men jeg ble umiddelbart varm på hendene. 
Konklusjonen er vel at litt "adrenalin on demand" kunne vært ett bra verktøy mot kalde fingre

Endret av aico
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.