Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker om kartanker?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Dette kunne vært del 2 av "Størrelse på fottøy er tull i grunn", bare så det er sagt. Det er igjen både en liten rant og et rop om hjelp til noen som har erfaring om størrelsen på kartanker.

Jeg skal gå til innkjøp av et par overtrekkssko (burde hete støvel men la oss ikke gå inn på det nå). Utvalget består av enten Alfa eller Mittet, og etter å ha strevd med å tre skistøvelen inn i en Alfa variant hjemme i stua kommer jeg til å gå for Mittet sin type, ene og alene på grunn av muligheten til å åpne opp helt foran og ta overtrekket utenpå skoen. Hvis jeg blir irritert over å streve med Alfa inne i en varm stue så kommer jeg til å bli regelrett forbanna ute i en kald skog, såpass kjenner jeg meg selv.

Tanken er å kombinere samme par overtrekkssko med vekselsvis skistøvel, vandrestøvel og et par kartanker avhengig av vær og behov.

Jeg har skistøvler i størrelse 45, vandrestøvler 45 og 46, og bør i henhold til Mittets forhandlere ha overtrekkssko i størrelse 47-48. Når de anbefaler å gå opp en størrelse så antar jeg at de mener sine størrelser (som går over flere euro størrelser)?

Når det kommer til størrelsen på kartankene så trenger jeg litt råd fra noen som har erfaringer med dette. Det virker til å være 2 hovedprodusenter på markedet, Tova som selges av en rekke forhandlere, og en annen lik type med sort skinnhemp som selges av en rekke andre forhandlere. Jeg har ikke tilgang til direktesalg fra Finnmark eller likende og har forholdt meg til det som jeg finner på nett.

Det virker til å være ganske delt mellom forhandlerne om å 1) kjøpe den størrelsen du normal bruker i sko, og 2) gå opp en størrelse i forhold til normalt. Hva er rett her?

Jeg testet en Tova størrelse 46, altså en størrelse opp, med en raggsokk i, og da fylte foten min hele kartanken. Helt i tupp og på sidene. Vil kartankene vide seg ut i lengde og bredde?

Hvis jeg nå går opp til størrelse 47 i kartank, kan da overtrekksposen i 47-48 begynne å bli litt snau, med tanke på å ha litt luft å varme opp?

Si ifra hvis du kan noe om dette, jeg blir smått smågal av fottøy snart..🙃

Endret av Chirsbom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Chirsbom skrev (21 timer siden):

Tanken er å kombinere samme par overtrekkssko med vekselsvis skistøvel, vandrestøvel og et par kartanker avhengig av vær og behov.

Er ikke dette 2 krav som "egentlig" ikke henger i hop? Vil ikke et par skisko eller et par fjellstøvler bli veldig mye større enn et par kartanker? 

Jeg er litt i samme sonderingene selv, og tenker at det burde være bedre å ha overtrekksko som passer til foten med tykke sokker/kartanker og med innleggsåle, uten å ta høyde for skisko...?

Etter en lang dag på ski er man kanskje fuktig og kald på føttene, med fuktige gamasjer osv. Å ha dette inn i en overtrekksko virker litt bakvendt. Spesielt om man bruker 75mm skisko. Det blir mye som skal varmes opp tenker jeg.

Jeg har ikke noe svar jeg heller, men er i samme sonderingene som deg. Fleksible løsninger er i grunnen det beste. Om man har slike overboots, med dunsokker eller ullsokker eller kartanker så burde det holde, men det spørs selvsagt på bruken. Det er forskjell på om man posterer eller isfisker kontra stillestittende bruk inni telt lavvo osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (21 minutter siden):

Er ikke dette 2 krav som "egentlig" ikke henger i hop? Vil ikke et par skisko eller et par fjellstøvler bli veldig mye større enn et par kartanker? 

Jeg er litt i samme sonderingene selv, og tenker at det burde være bedre å ha overtrekksko som passer til foten med tykke sokker/kartanker og med innleggsåle, uten å ta høyde for skisko...?

Etter en lang dag på ski er man kanskje fuktig og kald på føttene, med fuktige gamasjer osv. Å ha dette inn i en overtrekksko virker litt bakvendt. Spesielt om man bruker 75mm skisko. Det blir mye som skal varmes opp tenker jeg.

Jeg har ikke noe svar jeg heller, men er i samme sonderingene som deg. Fleksible løsninger er i grunnen det beste. Om man har slike overboots, med dunsokker eller ullsokker eller kartanker så burde det holde, men det spørs selvsagt på bruken. Det er forskjell på om man posterer eller isfisker kontra stillestittende bruk inni telt lavvo osv..

Mittet sine overtrekksboots har stramming inni sånn tilfelle man skulle føle at det vingler mer med kartanker i. Jeg gidder ikke stramme til. De sitter okke som. Også brukt med duntøfler i. Null stress. Har BC skisko og de går greit oppi også siden det er åpning hele veien ned. Har gått med skisko og gamasjer oppi uten å få ut all snøen. Null stress. Bare riste ut etterpå og så kan du bruke kartanker oppi. 
 

Det er et fleksibelt og ukomplisert opplegg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Kjell Iver skrev (På 18.2.2022 den 9.11):

Jeg er litt i samme sonderingene selv, og tenker at det burde være bedre å ha overtrekksko som passer til foten med tykke sokker/kartanker og med innleggsåle, uten å ta høyde for skisko...?

Jeg har ikke noe svar jeg heller, men er i samme sonderingene som deg. Fleksible løsninger er i grunnen det beste. Om man har slike overboots, med dunsokker eller ullsokker eller kartanker så burde det holde, men det spørs selvsagt på bruken. Det er forskjell på om man posterer eller isfisker kontra stillestittende bruk inni telt lavvo osv..

Oppdatering. Jeg har endt opp med et et par Mittet overtrekkssko størrelse 45-46 til mine Crispi Stetind BC størrelse 45 skistøvler. Det er trangt, men det går.

I tillegg så har jeg et par Tova kartanker størrelse 48 (kunne vært en størrelse mindre, men ikke mer enn som så, fint med plass til luft). Med disse har jeg et ekstra par innleggsåler laget av et strandard liggeunderlag som bygger 1,5cm. Total fra bunnen av sålen til toppen av innleggsåle nr 2 er det 3,5cm isolasjon. Da har jeg god plass til et par skikkelige raggsokker, kan vifte med tærne, og vasse helt fint rundt i camp.

Kunne sikkert ideelt ønsket et nummer større på overtrekksstøvlene, så hvis du feks er en nr 46 så vil en 47-48 gi enda litt mer plass og varme. Men dette funker helt fint til min bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gittiamo skrev (På 18.2.2022 den 6.17):

Jeg har Tova kartanker i str 38. Kunne lett hatt en størrelse mindre da til tilpasser seg foten. Mine skistøvler er str 37 og mine Mittet overtreksboots er 37/38. Alt passer perfekt sammen. 

Endte opp med Mittet størrelse 45-46 til skistøvler størrelse 45. Kartanker størrelse 48 med tykke raggsokker og ekstra innleggsåle av et liggeunderlag. Funker finfint!

Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.