Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskitur i januar?


Stefos92

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen har vært mye på skitur i Forollhogna nasjonalpark i Januar eller lignende steder, og om det er mest for folk i ekstremt god fysisk form som drar ut før vinteren har satt seg skikkelig?

Jeg har selv enkle 50bc ski, stor sekk, gjennomsnittlig fysisk form, vært noe i fjellet mars og april men alltid vært borte i januar på jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har vært på en del fjell skiturer i uke 4 i slutten av januar. Men mest til relativt fredsommelige fjellområder. Ja, - så var der visst Dovre en gang! Både med telt og kombinasjon telt/DNT hytte.  Det er selvfølgelig fullstendig avhengig av været, hvordan turen blir. Størst ulempe er at dagene stadig er relativ korte, så det kan bli mye natt i teltet.

Dette i kombinasjon med vind og utsettelse av avgang på morgningen mv. har da medført en overnatting i snøgrop for turfølget på 3 personer fordi vi ikke rakk frem til en DNT-hytte. Stikkeløypen var også lagt om. Det mest sjenerende var egentlig en Eine kvist i bunnen av gropen som stakk meg i øret det meste av natten pgr. av lite plass. Pulken og pulk presenningen fungerte som tak. Det var ikke veldig kalt - kanskje - 8C, så ingen frøs. Dett blott for å fortelle at man må være forberedt på litt av hvert.

Uke 4 pleiede å være både snøsikkker og kall så man unngår påske klisterføre som jeg IKKE er glad i. Men dette har jo endret sig i år. Valg av skitype avhenger vel mer av terreng. jeg foretrekker pulk fremfor stor, tung sekk på ski.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (8 timer siden):

Hei

Jeg har vært på en del fjell skiturer i uke 4 i slutten av januar. Men mest til relativt fredsommelige fjellområder. Ja, - så var der visst Dovre en gang! Både med telt og kombinasjon telt/DNT hytte.  Det er selvfølgelig fullstendig avhengig av været, hvordan turen blir. Størst ulempe er at dagene stadig er relativ korte, så det kan bli mye natt i teltet.

Dette i kombinasjon med vind og utsettelse av avgang på morgningen mv. har da medført en overnatting i snøgrop for turfølget på 3 personer fordi vi ikke rakk frem til en DNT-hytte. Stikkeløypen var også lagt om. Det mest sjenerende var egentlig en Eine kvist i bunnen av gropen som stakk meg i øret det meste av natten pgr. av lite plass. Pulken og pulk presenningen fungerte som tak. Det var ikke veldig kalt - kanskje - 8C, så ingen frøs. Dett blott for å fortelle at man må være forberedt på litt av hvert.

Uke 4 pleiede å være både snøsikkker og kall så man unngår påske klisterføre som jeg IKKE er glad i. Men dette har jo endret sig i år. Valg av skitype avhenger vel mer av terreng. jeg foretrekker pulk fremfor stor, tung sekk på 

Ja det er nok litt å tenke på med mørket og været denne tida ja.

De små ting som irriterer altså 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og @graham hadde ett forsøk på romjulstur i Forollhogna for noen år siden, der vi gikk opp fra Yset. Den turen endte med retur etter to overnattinger pga bunnløs puddersnø og liten fremdrift. Min oppfatning av føret oppi høyden i forollhogna i januar er at det enten er mye snø eller avblåst. Sånn generelt så er tipset for januartur å følge med på værmeldinga og senorge, og gjerne finne en plass der det kjøres løyper opp på fjellet. Det eneste som er rimelig sikkert i januar er at du får ha fjellet for deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk på fjellski og ski generelt (kjøpte fjellski i fjorårets romjul), men med noen turer gått allerede i slutten av desember, januar og februar: Hva er de store forskjellene? Generelt at det blir mer hardpakket snø bare? Da har jeg vel noe å se frem til, selv om jeg ikke synes det har vært SÅ strevsomt på fjellet utenfor løyper og scooterspor så langt.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem an på kva område du er i, klima og terreng 🤷🏼‍♀️ og år til år. 

I mine trakter er like gjerne Mars den store snømånaden, og ein kan risikere ei dump på halvanna til to meter. 

Så kjem det elles an på grad av tele i bakken før snøfall, omkringliggande landskap (brear eller ikkje), høgd over havet osv. Veldig vanskeleg å lage nokre generelle reglar på dette. 

Eg har kryssa Hardangervidda i Februar og hatt flekkvis bart og klinkis, eg har kryssa på 4 cm styresnø og blåswix heile vegen og eg har kryssa og stampa til midt på leggen på flatmark med tidvis snø midt på lår og opp til navlen for å komme gjennom vinddeponerte snøfonner som ein ikkje fekk fått rundt 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.