Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski til fjellbruk til ein 10-åring


Strilaliv

Anbefalte innlegg

Eg har ein 10-åring (snart 11 som han sjølv påpeiker) som ikkje er så glad i å gå på ski. "Problemet" er at eg er glad i gå på ski og difor må jo han bli med av og til på fjellet. No treng han nye ski og eg lurer på kva eg skal gå for.

Faktaopplysning fyrst. Han er 140 cm høg, og har Åsnes Mountain Race Junior med kortfeller og NNN-bindingar og vanlege skistøvlar. Han hatar å gå i oppkøyrde løyper og med smale løypeski. Han kan til nød bli med på tur i skogen her me bur der me trakkar løyper sjølve (på fjellskia sine). Det er ok å gå på ski i fjellet der me trakkar løyper. Terrenget er fint å gå i, startar på 936 meter og dei høgaste toppane me går på ski på er på 1040 meter. Han har feller men liker best at me smør skia hans. Og ikkje minst, han er typen som helst skal meistra på fyrste forsøk. Så ein del av at han ikkje liker å gå på ski er at han synest det er vanskeleg. Men, han elsker slalåm og meistrar det overraskande godt.

 

Alternativa eg har så langt:

  • Han arvar storebroren sine Åsnes MRJ. Desse har BC-bindingar og han får då skikkelege fjellskistøvlar som er stive
  • Nye fjellski med BC-bindingar. 

Sidan han er glad i å køyra slalåm har me snakka om at han må øva litt meir på fjellski og så kan han få randonéski seinare. Ser av og til spor etter folk som ha gått på randonéski (eller telemark?) i fjellet. Ingen store toppar men fine lier så eg vil tru det kan vera kjekt å køyra ned på litt andre måtar enn slik mor gjere. Ho bremser gjerne med hovudet fyrst eller heng fast i eit tre....

Og då kjem neste spørsmål. Kan telemarkski vera noko? Eg har null peiling på telemark. Eg blei aldri biten av telemarkbasillen på 90-talet og kan til nød klara ein klønete telemarksving til venstre når eg køyrer nedover. Litt kjedeleg at eg då og må svinga til høgre av og til. Kan ein festa langfeller til telemarkski? Går det an å smøra dei for å gå oppover/bortover? Reknar ikkje med det er smørelommer på dei altså. Og viss eg går for telemarkalternativet, kor lange ski treng han?

Finst det andre fjellski til born enn Åsnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi benytter samme skia, men med 75mm bindinger til våre kids. Vi har bøyler til Voilebindginen også, men bruker den sjelden. Gutten på 12 har nå Rottefella sin 75mm, mens jenta på 11 arvet hans Voile 3pin ski og er stolt over å ha profft utstyr som oss. Det er jo fantastisk lette og gode ski det der!

Vi tenker å flytte bindingene over på lengre ski etter hvert, alternativt å selge ski/sko/binding som en pakke når den tid kommer. Det har vært litt vanskelig å få tak i små nok 75mm skisko - men det er historie nå.

Våre unger går ikke topptur i den forstand, men mestrer skiteknikken ganske godt. Vi er like mye utenfor løype som i løype. Vi har kortfeller til de, og. For oss har disse skitypene for ungene vært et godt kompromiss, men som nevnt er vi ikke så proffe som det dere er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående telemark; Telemarksutstyr blir fort temmelig tungt å gå med for unger, så det kan være demotiverende. Sønnen min var 140 cm og 33 kg da vi gikk topptur i fjor, og utstyret veide ca. 6,5 kg, men det finns også _litt_ lettere utstyr. Han klaget ikke, men var vel ikke helt fornøyd med at jeg var minst like rask som ham (han er sprek). Ja, langfeller er det vanlige alternativet på telemarkski for topptur og hvis de er brede så kan man gå opp nesten hva som helst, men bortover er det trist. Skiene har ikke spenn så glien blir antagelig også dårlig med smurning. Kroppslengde eller litt under er et godt utgangspunkt for telemark-/alpinski.

Det finns forresten store mengder 75mm telemarksutstyr på finn.no, ofte rimelig. Voile Switchback er en super toppturbinding, alternativt Hardwire 3-pin eller kanskje Rottefella 75mm med kabel. Sønnen min har også brukt utstyret til å kjøre i alpinbakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Har en nylig fylt 13 åring. I mange år brukt Åsnes sine juniorfjellski med mohairfeller. Oftest kortfeller, det får han velge selv. Hovedfokuset til min sønn er nedkjøring, det er det som er gøy. Og for å kunne kjøre ned så må man også gå opp vet han. Kun litt oppover gidder han ikke, så fjellskiturene våre inneholder oftest 450-650 høydemeter. Kan det hjelpe å legge til litt stigning slik at han får lengre nedkjøringer var det jeg skulle fram til??? Kan det løsne skigleden? Min sønn har rando også, brukes ved lengre turer og brattere terreng. Jeg kjører selv på Åsnes Rabb, digger disse og har kjøpt slike til min sønn også nå  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre nedkøyringar kunne kanskje hjulpe på. Men hytta vår ligg på 950 moh og dei høgaste toppane her er på 1064 moh. Ikkje så mykje å gå på. Men eg trur at å få bytta ut NNN med BC og skikkelege fjellskistøvlar vil hjelpa på. Stivare sko og meir støtte rundt ankelen vil gje han meir kontrol.

 

Det hadde nok og hjulpe på om han faktisk hadde likt vinteren. Dei einaste gongane det er ok med snø, er når me går på trugetur i perioden påske-ut mai og han kan gå med shorts og t-skjorte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.