GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann godtfolk.

Jeg lurer pÄ om det er noen her inne som har erfaring med disse teltene? Jeg er jo i utgangspunktet pÄ jakt etter et selvstÄende telt, men ikke tatt meg rÄd til et dyrere telt da jeg har sÄ mye annet utstyr. Men jeg ser at fjellsport kjÞrer veldig gode tilbud pÄ disse teltene nÄ, Ä det frister veldig Ä prÞve? 

Screenshot 2022-01-13 at 21.21.32.png

Screenshot 2022-01-13 at 21.21.45.png

Skrevet

Jeg satt et i bestilling "just in case" 🙈

1400,- for et telt, det skal jaggu meg vÊre dÄrlig for Ä ikke vÊre verdt de kronene der. Ser det fÄr mye skryt pÄ engelske sider.

• Liker 1
Skrevet

Hei. Har et Robens telt selv, kjÞpt i hu og hast for 3 Är siden grunnet god rabatt. Dessverre synes jeg ikke kvaliteten er god. Robens har fÄtt noen "riper i lakken" for produksjonsfeil pÄ enkelte modeller. Det dreier seg om ytterduk som nÊrmest er umulig Ä fÄ vekk fra innerduken under vindfulle forhold. For det andre feilkonstruksjon slik at duken blir for stram pÄ kritiske punker og dermed utlÞser sÞm problematikk pÄ de punktene. Det skjedde pÄ mitt. AltsÄ teltet fungerer, men stoler ikke pÄ det lengre, og vil derfor heller ikke ta det med pÄ vinterfjellet. SÄ jeg kommer til Ä gi bort mitt til en plass der noen som trenger telt kan lÄne det gratis.

Skrevet
Nikke skrev (37 minutter siden):

Hei. Har et Robens telt selv, kjÞpt i hu og hast for 3 Är siden grunnet god rabatt. Dessverre synes jeg ikke kvaliteten er god. Robens har fÄtt noen "riper i lakken" for produksjonsfeil pÄ enkelte modeller. Det dreier seg om ytterduk som nÊrmest er umulig Ä fÄ vekk fra innerduken under vindfulle forhold. For det andre feilkonstruksjon slik at duken blir for stram pÄ kritiske punker og dermed utlÞser sÞm problematikk pÄ de punktene. Det skjedde pÄ mitt. AltsÄ teltet fungerer, men stoler ikke pÄ det lengre, og vil derfor heller ikke ta det med pÄ vinterfjellet. SÄ jeg kommer til Ä gi bort mitt til en plass der noen som trenger telt kan lÄne det gratis.

Takk, slike svar jeg er pÄ jakt etter, for dette kommer ikke tydelig fram andre steder. 

Skrevet

Jeg har et Robens-telt (Green Cone), og til prisen synes jeg det er meget bra. Det generelle inntrykket jeg har/fikk etter undersÞkelser rundt innkjÞpet av teltet er at Robens er vel ansett som et fornuftig budsjett-valg. Nei, det er ikke Hilleberg hverken i utvikling, materialvalg eller finessé, men funksjonelle telt som fungerer greit for folk flest. Det er heller ikke teltet man kjÞper for bruk i ekstreme situasjoner. Er ogsÄ helt sikker pÄ at kvalitetskontrollen er vesentlig dÄrligere enn hos high-end-produkter, men produksjonsfeil skal jo greit dekkes av reklamasjonsretten. Og sÄ har nok Robens - som alle andre produsenter - sikkert bommet med designdetaljer pÄ et og annet telt, sÄ man bÞr jo google den spesifikke modellen.

Om det ikke dukker opp noe spesielt ved et slikt sÞk sÄ hadde jeg ikke nÞlt Ä gi det en sjanse for 1400,- kroner.

Skrevet

Et billig telt som man irriterer seg over blir fort et dyrt telt som ligger i boden. Jeg kansellerte bestillingen Ă„ venter til jeg fĂ„r tak i et telt jeg vet leverer pĂ„ alle punkter đŸ‘đŸ»Â 

• Liker 2
Skrevet

Ei vennine har et og hun er fornÞyd. Litt usiker pÄ modell men det er nok en av de billigere. Brukes som sommertelt.
Obs hadde noe kampanje pÄ et av Robens tunnelteltene i fjor og det var det mange som kjÞpte. Men kanskje en del fÞrstegangscampere som ville starte bilig. Virket som mange var fornÞyd der, men da er det ikke sikkert de hadde erfaring med telt fra Helsport, Hilleberg o.l. 
Har selv kun to ting fra Robens. Ene er en toppbrenner ala msr pocket rocket og en oppblÄsbar sittepute. Begge har fungert fint i mange Är.
Men som du sier kan det vÊre dyrt Ä kjÞpe billig. Men etter det jeg har sett pÄ utenlandske sider virker det som det generelt er gode omtaler pÄ telt fra de.

• Liker 1
Skrevet

Vurderte det store (Fairbanks Grande) for Ä gjÞre en hot tent mod, men slo det fra meg. God plass og bomullskanvas har absolutt sine bruksomrÄder, men 13,5kg blir for mye, alt for ofte. Og selv om 5000,- + noen kroner for pipegjennomfÞring er en god pris for det mann sitter igjen med, sÄ er det en god neve riksdaler.

Hvis en tar med at jeg ikke en gang hadde tenkt tanken pÄ ett sÄnt telt fÞr jeg sÄ tilbudet (hot tent ja, men ikke i denne stÞrrelsen/vektklassen), sÄ er det i praksis en ren "opportunity cost"/utsettelse ifht. de teltene (andre ting) jeg virkelig har lyst pÄ (trenger).
Generelt sett er det nok en god regel Ă„ anta at noe du ikke har vurdert Ă„ kjĂžpe til full pris, ikke er ett gjennomtenkt kjĂžp, og dermed neppe vil vĂŠre ett bra kjĂžp uansett pris.

NÄr det er sagt, sÄ finnes det andre mÄter Ä se dette pÄ ogsÄ. I ditt tilfelle ( @tshansen ) hvor du veldig spesifikt har lyst til Ä prÞve ett selsstÄende telt, har du muligheten til Ä komme raskere i gang, og du fÄr testet konseptet med lavere oppstartskostnad. De 1400,- kan du se pÄ som en maksimal "leiekostnad". Du kommer helt sikkert til Ä oppgradere etter hvert, om du bruker opp dette teltet fÞrst eller selger det relativt ubrukt, sÄ har denne "leieperioden", for Ä prÞve selvstÄende telt, bare kostet deg en plass mellom 0 og 1400 kroner. I denne perioden har du kanskje spart ditt (neste) dyre telt for noe slitasje og nybegynnerfeil, og i tillegg lÊrt noe om dine egne preferanser som hjelper deg Ä gjÞre ett bedre valg nÄr du oppgraderer.
Jeg tenker litt sÄnn med kniver bl.a. Ettersom utvalget i Norge er noe snevert, sÄ mÄ jeg bare ta sjansen pÄ import nÄ og da. Mange ender opp med Ä ikke fungere som jeg hadde tenkt, og selges med en eller annen grad av "tap". Men det er greit. Jeg ser pÄ differansen som en leiekostnad for Ä fÄ prÞve noe jeg ellers ikke ville hatt muligheten til Ä prÞve.

Jeg har selv hatt lyst pÄ selvstÄende telt i lengre tid, men kommer ikke til Ä kjÞpe dette. Rett og slett fordi selvstÄende/kuppelkonstruksjon bare er en av flere egenskaper som mÄ vÊre tilstede i det teltet jeg ser etter. SÄ lenge bare en av disse er oppfylt fÄr jeg ikke testet det "konseptet" jeg ser for meg, og da har det egentlig ikke noen verdi. Dette ville nok bare blitt liggende pÄ en hylle i boden i noen Är, fÞr jeg motvillig innsÄ at det var nok ett bomkjÞp. Kryper til korset Ä selger det pÄ Finn.

• Liker 1
Skrevet

To andre aspekter som er verdt Ä ta i betrakting. For det fÞrste, finner man ikke gode reviews/brukererfaringer for eksempel pÄ Youtube, er ikke det noe godt tegn. For det andre er det ogsÄ et miljÞperspektiv inn i bildet. En ting er at teltet eventuelt blir liggende i boden, noe helt annet er om teltet ikke holder mÄl og ikke kan brukes etter kortere tid enn telt fra andre teltprodusenter. En side ved Robens telt som ikke har kommet frem her er materialet de bruker pÄ ytterteltet. Det kan vel ses pÄ som en smakssak, men fordelene ved bruk av kvalitets ripstop nylon versus polyester er vel nÄ bekreftet.

Skrevet

Jeg har egentlig vÊrt pÄ jakt etter Reinsfjell Pro 3 i lang tid. Men aldri tatt meg rÄd til Ä oppgradere pga at mye annet pÄ utstyrsfronten hadde behov for oppgradering. Jeg har bare ett telt fra fÞr, som jeg er ekstremt fornÞyd med bortsett fra kondensen, selv om jeg har eliminert mye av den med footprint. 

Noe som er dĂ„rligere enn hva jeg kan forvente av et helsport telt tror jeg hadde blitt vanskelig Ă„ akseptere. SĂ„ da blir nok prisen for dette teltet 1400,- for mye skal man tro flere som har prĂžvd disse teltene. Å som det blir skrevet over her. Finnes det ikke reviews av teltet pĂ„ YouTube eller andre store sider pĂ„ nettet. burde egentlig det vĂŠre en grei indikator. 

takk for gode innspill folkens đŸ‘đŸ»

• Liker 1
Skrevet

Hadde bestemt meg for Ă„ ikke komentere, men skitt au. Om teltet er helt ubrukelig er miljĂžavtrykket alt for stort, men det vet du ikke fĂžr det er prĂžvd.

Jeg har ingen telt fra de 2 HÂŽer som alle refererer til, men jeg har mange fra andre levrandĂžrer.

Noen av dem er slaktet bĂ„de her og pĂ„ YouTube, men er likefult suverene telt til min bruk. Jeg vil si at du definitivt bĂžr teste det fĂžr det avskrives. Det er kanskje ikke alles telt, men det kan vĂŠre ditt.😀

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er en viss forskjell pÄ reviews som handler om for eksempel praktisk bruk som stÞrrelse pÄ fortelt, liggelengde og hÞyde. Da er det ikke vanskelig Ä finne sitt telt uavhengig av "slakt". Noe annet er regelrett produksjons- og design feil. PÄ forumet til cyclinguk sÄ skrives det om stangbrudd pÄ modellene Voyager 3 og Hoolie 3. Det antydes at dette har med konstruksjon Ä gjÞre, ikke nÞdvendigvis kvaliteten pÄ stangmaterialet. Rett og slett fordi stengene ikke er pre-bendt, og derfor, i kombinasjon med for stramt oppsett (for mye bÞy), sÄ ser det ut som at dette fÞrer til stangbrudd. Det igjen vil ofte fÞre til skade pÄ ytterteltet. Man overlever sikkert det pÄ sommeren, men til fjells pÄ vinteren, da kan det bli farlig (Mest sannsynlig med telt med stangkanaler) 

Robens.jpg

Endret av Nikke
Skrevet
Nikke skrev (3 timer siden):

Det er en viss forskjell pÄ reviews som handler om for eksempel praktisk bruk som stÞrrelse pÄ fortelt, liggelengde og hÞyde. Da er det ikke vanskelig Ä finne sitt telt uavhengig av "slakt". Noe annet er regelrett produksjons- og design feil. PÄ forumet til cyclinguk sÄ skrives det om stangbrudd pÄ modellene Voyager 3 og Hoolie 3. Det antydes at dette har med konstruksjon Ä gjÞre, ikke nÞdvendigvis kvaliteten pÄ stangmaterialet. Rett og slett fordi stengene ikke er pre-bendt, og derfor, i kombinasjon med for stramt oppsett (for mye bÞy), sÄ ser det ut som at dette fÞrer til stangbrudd. Det igjen vil ofte fÞre til skade pÄ ytterteltet. Man overlever sikkert det pÄ sommeren, men til fjells pÄ vinteren, da kan det bli farlig (Mest sannsynlig med telt med stangkanaler) 

Robens.jpg

Vel, skal man stole pÄ det som sies i en enkelt post pÄ internet, sÄ sier han i all rettferdighet at problemet nok gjelder majoriteten av kvalitetstelt. Og han sier at en lÞsning pÄ problemet er Ä gÄ for et telt med kryssende stenger - feks Lodge 2 eller 3. Som er akkurat det trÄdstarter vurderer.

• Liker 1
Skrevet
Olav Nilsen skrev (1 time siden):

Vel, skal man stole pÄ det som sies i en enkelt post pÄ internet, sÄ sier han i all rettferdighet at problemet nok gjelder majoriteten av kvalitetstelt. Og han sier at en lÞsning pÄ problemet er Ä gÄ for et telt med kryssende stenger - feks Lodge 2 eller 3. Som er akkurat det trÄdstarter vurderer.

Har du erfaring med Robens?

Utfordringen, som allerede er diskutert her, er mangelen pÄ informasjon og reviews. Etter min mening er det, i kombinasjon med det som er av info, samt egen erfaring med akkurat dette problemet med eget Robens telt, all grunn til Ä vÊre skeptisk. 

Skrevet

Beredskabsstyrelsen i Danmark bruger bla robens telte, i vores base Camp light pÄ internationale missioner. Det er godt nok deres camping telte, men de er til prisen en ok kvalitet. 
sÄ vil tro deres backpacking/hiking telte, ogsÄ er gode nok. 
vores base Camp light er blevet brugt pÄ humanitÊre missioner i bla Indonesien, Pakistan, Nepal og Afrika. Samt i 2018 da vi assisterede ved de store skovbrande i Sverige. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et Robens Pioneer 3ex og det er ikke i rip-stop, noe jeg synes er for dÄrlig. Jeg har dÄrlig erfaring med telt som ikke er i rip-stop. Et lite hull har fort blitt ei skikkelig flenge. Om dette gjelder flere modeller fra Robens vet jeg ikke. Alle telt jeg har fra Bergans og Helsport er i rip-stop.

Skrevet
Nikke skrev (4 timer siden):

Har du erfaring med Robens?

Utfordringen, som allerede er diskutert her, er mangelen pÄ informasjon og reviews. Etter min mening er det, i kombinasjon med det som er av info, samt egen erfaring med akkurat dette problemet med eget Robens telt, all grunn til Ä vÊre skeptisk. 

Ja, som nevnt over sÄ har jeg gode erfaringer med Robens. Men nei, det er ikke Hilleberg. Alt til sitt bruk

Synes da generelt det er greit med info og reviews om Robens pÄ nett. Og generelt leser jeg det som om Robens er et greit alternativ i midtsjiktet. SÄ er det sikkert ikke alle modeller som det er like mye info pÄ. Poenget mitt var uansett at det sitatet du kom med rett og slett ikke underbygget pÄstandene dine.

Skrevet
Olav Nilsen skrev (13 timer siden):

Ja, som nevnt over sÄ har jeg gode erfaringer med Robens. Men nei, det er ikke Hilleberg. Alt til sitt bruk

Synes da generelt det er greit med info og reviews om Robens pÄ nett. Og generelt leser jeg det som om Robens er et greit alternativ i midtsjiktet. SÄ er det sikkert ikke alle modeller som det er like mye info pÄ. Poenget mitt var uansett at det sitatet du kom med rett og slett ikke underbygget pÄstandene dine.

Dette stemmer jo ikke. For gjÞr man sÞk pÄ Youtube, eller vanlig nettsÞk, sÄ er det sparsomt med nettopp reviews og brukererfaringer, i sterk kontrast til mange andre produsenter. OgsÄ i "midjsiktet. Det man ser ganske tydelig pÄ Youtube er at Robens egen kanal er overrepresentert, ikke reviews og brukererfaringer.

PÄ bakgrunn av det mÄ jeg moderere meg selv Ä forsÞke Ä vÊre enda mer presis. Egne negative erfaringer med konstruksjonen pÄ en modell, som ogsÄ sammenfaller med faktiske eksempler pÄ konstruksjonsfeil pÄ samme modell hos andre brukere/reviews, samt andre modeller, er i utgangspunktet dÄrlige tegn. SÄ nei, det er ikke empiri, men basert pÄ dette, sÄ bÞr man tenke seg om to ganger, fÞr man gÄr til innkjÞp. Det var ogsÄ min intensjon, beklager at jeg la det frem som storslagent bevismateriale.

Ca 7.38 ser man hva en alvorlig konstruksjonsfeil kan fÞre til. Dette er samme modell som jeg kjÞpte pÄ salg, i hÄp om at teltet skulle vÊre min nye "Exped killer".

Ikke sÄ alvorlig kanskje, men likevel noe man helst vil unngÄ, er at ytter- og inner skal ha for mye kontakt. "Buckcreek" modellen ser ut til Ä ha dette problemet. Igjen sÄ handler dette om konstruksjonen.

https://youtu.be/U7l0T-GlICQ

"Alt til sitt bruk" er det ikke vanskelig Ä vÊre enig i. Bruker selv telt  bÄde i midtsjiktet og under. Forskjellen er at det i utgangspunktet er telt som er konstruert riktig. Slik det er med Robens modellen du bruker. Men, det er forskjell pÄ et funksjonabelt telt midtsjiktet uten konstruksjonsfeil, og modeller som viser tegn til konstruksjonsfeil, og dermed er potensielt farlige i noen situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.