Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av bukse til vinterbruk


Redoran

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er på jakt etter en bukse som jeg kan bruke på telttur og til basing I snøen med ungen. Jeg har sett på norrøna Lofoten heavy duty bib, bergans antartic i mikrofiber og i derimax. Har også vært inne på tanken og bare kjøpe en fjellreven vidda pro som kan brukes hele året men den duger vel ikke på vintertid i samme grad som de andre der? 

Først tenkte jeg at jeg måtte ha membran men har skjønt at det ikke er så viktig i minusgrader? Vil de uten membran holde meg tørr når jeg krabber rundt teltet og er i snøen med ungen? Jeg bor på Østlandet så har ganske stabil og kald vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Redoran skrev (41 minutter siden):

Jeg har sett på norrøna Lofoten heavy duty bib...

Mener du Svalbard Heavy Duty bib?
Jeg bruker Svalbard Heavy Duty buksen på vinterstid, som jeg går ut i fra at er i samme materiale som Bib'en. Jeg kaver ikke så mye rundt i snøen, men de gangene jeg har gjort det så må snøen fort børstes vekk for å ikke smelte og gjøre buksa våt, uavhengig av om det er kaldt nok ute. Buksen blir gjerne varm nok til å smelte litt av snøen utenpå om du er i aktivitet.
Veldig god bukse ellers, men jeg ville nok heller hatt en mer "vanntett" skallbukse for mye basing i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente svalbard ja. 

Telttur på vinterstid blir vel maks to netter på rad vinterstid. Type telttur er å rusle inn i skogen (vurderer truger), sette opp telt og fyre litt bål. Brukte fjellreven keb I fjor og den funka men ble litt vår på knærne når jeg holdt på. 

Føler meningene er så delte på membran og ikke membran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bruk i snøen, telttur, graving og lek er ikke vanntettheten like viktig. Den skal jo ikke brukes i regnvær. Til den bruken, og til toppturer på ski, kjøpte jeg en gammel Norrøna Lyngen Membranbukse på finn.no. Membranen er såpass slitt at den ikke er helt vanntett lengre og membranen er sprukket i sømmene i skrittet. Men buksen er dønn vindtett fordet om, og tåler jo en del vann før det kommer gjennom allikevel, og ellers i fullt brukenes stand :) . Tok litt silicon på innsiden av sømmene i skrittet hvor membranen var sprukket. Så en billig eller brukt membranbukse er en skikkelig bra vinterbukse synes jeg. Kan brukes helt ukritisk til kryping, lek og graving.

Da kan man spare på de helt vanntette membranklærne til den våte årstiden, hvor det regner og vanntettheten er viktig.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.plusminusnoll.se/storm-3l-bib-pants-1

Jeg har brukt denne buksen til alt av uteliv på vinteren, telturer, kiting, fotturer, jobbing ute, over Grønland, og over Svalbard. Den koster litt, men har alle de detaljene jeg trenger på vinteren, samt at de har lomme for kneputer. Noe som er undervurdert når en krabber rundt på knærne ifm rigging av telt, kiter osv.

Krabber du rundt i snøen eller på annen måte får snø på buksene vil noe smelte pga kroppsvarmen, ihvertfall opplever jeg det. Tenker da at det er greit med ei bukse som ihvertfall ikke suger vann.

 

Bakdelen med denne er at det ikke er brukt en anerkjent membran, noe som ikke gir de samme garantier for tetthet. Men som Marius Engelsen skriver over, så er det kanskje ikke superviktigt om den er helt tett.

Produsenten har også en "grønn" profil.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redoran skrev (3 timer siden):

fjellreven keb I fjor og den funka men ble litt vår på knærne når jeg holdt på. 

Hvis du sliter med våte knær, men ellers er fornøyd, så har vel Keb lommer for knebeskyttere har den ikke? I så fall er det den enkleste løsningen. Kjøp det tynneste og letteste skumplastunderlaget du finner og klipp til passe "lapper" av det. Det blir mer smidig enn ferdigkjøpte, for arbeidsbukser, og funker utmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (18 timer siden):

Hvis du sliter med våte knær, men ellers er fornøyd, så har vel Keb lommer for knebeskyttere har den ikke? I så fall er det den enkleste løsningen. Kjøp det tynneste og letteste skumplastunderlaget du finner og klipp til passe "lapper" av det. Det blir mer smidig enn ferdigkjøpte, for arbeidsbukser, og funker utmerket.

Keb har knelommer ja.

Jeg var selv på første vintertelttur med ungene i vinter, og selv om jeg ikke bakser så mye i snøen, så var en av erfaringene at jeg tilbrakte mye tid i knestående. Opplevde ikke at fuktighet utgjorde noe problem på den turen, men det var også godt med minusgrader, derimot ble jeg veldig kald på knærne. Varmetapet er jo ugunstig nok i seg selv når det er så kaldt, men for knær som har sett sine beste år er det nok ikke veldig gunstig med masse kaldstart og småkjøring heller.

Ideen jeg fikk etter den turen, som fortsatt er utestet, er en slags mellomting mellom ditt forslag og @Marius Engelsen sitt forslag;

Ta ett gammel utrangert membranplagg og klippe til stykker som passer i knelommene.

Gjøre tilsvarende med noe gammel ull, helst tovet.

Sy sammen og stappe inn i knelommene med Ulla innerst.

Mulig designet må modifiseres litt for å bli stivt nok / holde seg på plass. Har noen ideer der også, men må se hvordan versjon 1.0 fungerer først

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.