Gå til innhold
  • Bli medlem

Cecilie Skog


Tommy og Tigern

Anbefalte innlegg

All respekt til CS.

Hun har gjennomført det mange av oss drømmer om - og det som et resultat av arbeid med å profilere seg selv og sine prosjekter. Så lenge hun kan leve av og finansiere prosjektene sine ved å selge bøker, holde foredrag og opptre i media - hvorfor ikke?

Enig Parbat. Jeg kan ikke annet si enn at jeg også er imponert over hva hun har gjennomført. Tror jeg ville ha slitt kraftig med å gjennomføre mye av det hun har gjort.

Vi har vel drømmer de fleste av oss. Noen av de setter vi i live og gjennomfører, mens andre forblir en drøm. Mye av det CS har gjort (ikke alt jeg kunne ha tenkt meg :!: ), hører definitivt til det siste for min del.

Men jungelen av bøker om lignende utfoldelser begynner å bli tett og ugjennomtrengelig. Det som før var en stor prestasjon og noe unikt, er etterhvert blitt dagligdags. For de som gjennomfører turene, er nok seieren stor når man er kommet helskinnet ut av en drøm som er blitt til virkelighet. Og prestasjonene er jo ofte imponerende. Men for oss som rusler rundt i bokhandlere, begynner det å bli vél mye av denne typen historier. Markedskreftene vil vel etter en stund fungere her også når alle er mette… :!:

Men på TV må det veldig gjerne bli mer program om fjell og natur (som eilert også nevner ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hvorfor går ikke kvinner i skjørt i fjellet lenger? Dessuten går de altfor harde og krevende turer. Jeg synes utviklingen bærer galt av sted.

Selv gamle Slingsby var for radikal på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er denne Cecilie Skog ?? (Jeg jukset litt og fant litt oppslag om henne på nettet.) Har hørt om Amundsen og Kagge, men alle som senere har kommet seg til sydpolen eller topper har folk flest aldri hørt. Begrep som " Første" til ditt eller datt er blitt meningløst. Lars Monsen har slått igjennom fordi han fokuserer på at veien er målet. Opkonstruerte begrep som de 3 poler aller annen svada er jo bare bevis på at de 100 år for sent ute.....

Verden er alerede opdaget og folk har stort sett syklet, løpt eller svømt alle tenkelige steder på kloden.

Del gjerne reiseskildringer med andre turfolk her på fjellforum, men i køen av ekspedisjoner kan man ikke regne med å bli berømt selv om man er kvinne.

Hvis man dør underveis får man gjerne en notis i avisen...men det teller ikke helt.

Rune Gjeldnes, Tormod Granheim og Thomas Olsson nevnes her i forumet andre kjendisser....som jeg aldri har hørt navnet på.

De som vil bli berømte bør heller bli værdame eller satse på fotball som Jostein Flo.....

Fjellforums entusiaster mister litt perspektivet når ukjente fjellfolk med hjemmeside utropes til kjendiser. Det blir som avisoppslag fra Jazzfestivalen i Kongsberg hvor knapt noen utenfor "menigheten" har hørt navnet på de "verdensberømte" artistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var av de som så programmet og må si at jeg syntes det var fint. Hvorfor skal ikke "tur"-folk også få litt TV tid. Klart ikke alle liker sponse gildet, men det gir jo muligheter som ellers ville vært forbeholdt en elite. At CS har motivasjon for "tur" og prater mye om "tur" er jo akkurat det programmet handlet om. Det viktigste er ganske at hun nevnte noe om tur på alle nivåer, og at en tur i fjæra er like verdifullt for henne som menneske, som en tur til en eller annen pol. Kanskje hennes fremtoning og væremåte nettopp understreker at turer uavhengig av macho faktor er mulig. Noe som kanskje enkelte macho typer ikke liker. Dessuten kaller hun alt "tur", ikke "ekspedisjoner" som flere i macho segementet bruker på alt. Jeg ser sålangt ingen kvinner i denne debatten. Men det kunne vært interessant å høre hva de syntes.

Siden jeg ikke har vært på noen pol, var det bildene fra Molladalen som vekte mest minner. Råflott område, med Bladet i fokus :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er definisjonen på jantelov. Uten at jeg kjenner historien bak Skog særlig godt antar jeg at hun TOK sjansen og startet med sine eventyr - hun ble vel ikke oppringt og spurt "vil du bli norges nye eventyrdame som skal erobre alle poler og fjell?". Men ETTER at hun tok sjansen og lyktes har hun selvsagt FÅTT mange sjanser til å gjøre seg selv både kjent og rik(ere).

Det er jo på denne måten ved å satse mye på noe man har stor tro på at alle kommer seg opp og fram fra "intet".

Hvis du leser alt så skriver jeg at hun har prestert for å kunne oppnå dette. Med en slik status hun har fått nå vil jeg ikke tro at det er utenkelig at hun får spørsmål om å bli med på ekspedisjoner. Det er garantert sukksess med å få til sponsorer og penger til en ekspedisjon med en kvinne på laget som kan bli den første til ditt og datt. Mulig hun er trivelig å ha med på tur også, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggene dine oser av surmaga norsk misunnelse.

CS virker ikke "ekte" og rimelig spesiell, men samtidig kan vi ikke annet å bøye oss i støvet over det hun har oppnådd i løpet av få år. Poenget er at vi alle kunne gjort det, men kun hun har gjort det.

Selvsagt er jeg missunnelig. Hvorfor skulle jeg ikke være det? Ville heller levd et liv som eventyrer enn å være håndverker om vinteren og sjelden få tid til fjellturer som varer mer enn en helg. Om jeg hadde klart det fysiske vet jeg ingenting om da jeg aldri har vært på slike høye fjell, men jeg mangler iallefall evnen til å profilere meg selv i den grad som disse folka gjør. Jeg er ikke missunelig på kalde Everest og alt det innebærer, men en del av de andre "lave" 5 og 6k toppene skulle jeg likt å vært på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du tror mye Alek, men vet du noe??

Mannssjåvinisme til de grader! Virker som du har det litt vondt faktisk, som en del andre ovenfor her :?

Og hvis du tror èn suksessfull ekspedisjon fører til at penger strømmer inn til neste, ja da foreslår jeg at du tar deg ett par ekspedisjoner og kommer tilbake med viten om 3 år.

Mi erfaring er at de som er størst i kjeften, også er de største pinglene :wink:

Og pingler er ikke istand til å ta det første og viktigste steget, nemlig å iverksette tanker og drømmer til plan og gjerning :!:

Jeg har lest nok om slike ekspedisjoner til å vite at det er mange av de samme folkene som havner på ekspedisjoner i sammen. Jeg har aldri rakket ned på evnen de har til å sette i sammen alt som skal til for at det i det hele tatt kan bli en ekspedisjon. Men har du først lykkes på èn ekspedisjon og blitt kjent for det, så er det jo klart at det blir enklere å overtale sponsorene neste gang. Jeg ser at flere har de samme faste sponsorene gang på gang. For å snekre i sammen en slik ekspedisjon må nok være ganske frampå og stor i kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sjansen: Det er bare å gjøre det!

Først må du gå til Nordpolen- så til sydpolen, så på toppen av Mount Everest og senere de syv høyeste på syv kontinenter.

Ikke nok med det så må du selge deg til media og næringslivet. Kanskje ingen stor sak (i følge enkelte), men det skal da gjøres.

Du har sjansen. Stå på. Du burde begynne i morra :cry:

Mer natur-tv:

Jeg syns programmet var fint og håper det blir mye mer stoff om friluftsliv/natur og villmarksliv i tiden fremover. Om det handler om isfiske- klatring eller pol-ekspedisjoner er ikke så viktig. Bare at det kommer mer av det vi er opptatt av: Natur, fjell og friluftsliv.

Det overrasker meg at det er så mange på et fjellforum som syns dette er negativt.

Å selge seg selv til media og næringslivet virker langt mer skummelt enn å bestige disse fjellene, så der slenger jeg inn håndlkedet. Men jeg skal selvsagt prøve å få til noen turer til høye fjell, men det blir fjell som blir økonomisk oppnåelig med vanlig lønn og sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest nok om slike ekspedisjoner til å vite at det er mange av de samme folkene som havner på ekspedisjoner i sammen. Jeg har aldri rakket ned på evnen de har til å sette i sammen alt som skal til for at det i det hele tatt kan bli en ekspedisjon. Men har du først lykkes på èn ekspedisjon og blitt kjent for det, så er det jo klart at det blir enklere å overtale sponsorene neste gang. Jeg ser at flere har de samme faste sponsorene gang på gang. For å snekre i sammen en slik ekspedisjon må nok være ganske frampå og stor i kjeften.

Kanskje det er de samme folkene som våger. Traff Svennern en gang på vei ned fra Galdhøpiggen og blei invitert med til 8k (han mente det nok ikke da), men jeg kjente mine begrensninger og svarte at 2469 var igrunnen høyt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ville vegret meg for det, og da særlig topper som er høyere enn 7k. Til det synes jeg risikoen er for stor, det er for kaldt over lengre tid og det virker som det er mye pes rundt hele opplegget. Jeg liker heller ikke intrigene vi ofte ser fra slike ekspedisjoner. Jeg tviler på at jeg ville klart å slappet nok av på toppen av Everst til å virkelig kunne kose meg. Men om noen inviterer meg til Aconcagua en gang så er jeg med. Det er mitt høyeste mål som jeg tror det kan være mulig for meg å oppnå. Ikke trenger man å være millionær heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke intrigene vi ofte ser fra slike ekspedisjoner.

Jeg tror det er en myte som er fremkommet etter alt for mange tv-program der slikt har vært hovedfokus for å skaffe seere. I realiteten går alle ekspedisjoner ganske så smertefritt når det gjelder akkurat det, men CS nevnte vel noe om sexpress.. men det er det vel ikke alle som kan skryte av å ha opplevd :cry:

Det verste med slike ekspedisjoner er den totale kynismen som råder i høyder over 8000. Vi hadde vel noe diskusjoner om dette her i vår også, der man passerte han der engelskmannen 2 dager på rad rett overfor ABC på Everest mens han fortsatt var i live uten å hjelpe. Fokus er toppen og that's it..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........ sexpress.. men det er det vel ikke alle som kan skryte av å ha opplevd :) ..

sexpress og sexpress, må det nødvendigvis oppleves som press da :cry:

Forøvrig, en suksessfull K2 bestigning hadde vært verd både 1og 2 og 3 fingre, ja et par småtær også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, en suksessfull K2 bestigning hadde vært verd både 1og 2 og 3 fingre, ja et par småtær også :)

Nja, det er vel nettopp en av de viktigste grunnene til at så høye fjell aldri har stått på min liste over topper jeg faktisk kunne tenkt meg å bestige en gang. Synes ikke det er verdt å miste et lem for de få toppene med den høyden, når det finnes så ufattelig mange andre fjell på kloden.

Men K2 står høyere på drømmelista enn Everest! :) Kanskje høyest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er akkurat K2 så gjev? Hvis jeg skulle besteget et fjell i Himalaya måtte det nok blitt Fish Tail. Den er jo helt sinnsyk :)

OT: Nå tenkte jeg først og fremst på de aller høyeste, de rundt 8k og høyere, hvor høyden er med og gjør det veldig ekstremt og risikabelt. Men Fish Tail, med sine 7000 meter, er helt klart av de råeste toppene når topper rundt 6-7k taes med. Og den er jo ekstrem nok den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser sålangt ingen kvinner i denne debatten. Men det kunne vært interessant å høre hva de syntes.

Jante, jante blant gutta her..... Har akkurat sett programmet og syns jenta er tøff. Respekterer at enkelte tør å velge noe annet enn A4-livet som nok fortoner seg tryggere for de fleste. Og hvorfor mange her er så negative er for meg en gåte....., inflasjon i bøker og turbeskrivelser?? Hvis markedet etterspør slikt, hva er da problemet, de som ikke er interessert kan jo bare styre unna.. Ja til flere bøker og tv-program om folk som lever ut drømmene sine syns jeg, så kan jo jeg drømme litt i A4-tilværelsen min:)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det derre "hellig"-tullballet der nede ass. Er så møkkalei alt maset med sherpaer og sånn når jeg ser ekspedisjoner i Himalaya. Get to da point lzm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jante, jante blant gutta her.....

haldis

Ja PTG, jeg tror du var ute etter et slik svar fra haldis, og jeg tror også du som meg har fått det intrykket.

Jeg tror rett og slett endel av gutta er veldig utrygg på egne ferdigheter. Ergo bruker de motstand, spesielt kvinnelige exp/turer, som vikarierende unnskyldning mot andres turer.

Gutter, dere finner ikke ut hvor tøff dere er på tunge/slitsomme turer. Dere finner kun deres egen begrensning :)

Forøvrig artig å se hun fortsatt kunne sette pris på "nærområdet" etter alle sine turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.