Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av greit telt for nybegynner


hakonsta

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter telt men har problemer med å falle på riktig valg. Har til nå sett mest på Helsport Breheimen 3 (XXL-modell) men er åpen for forslag. Har også sett på MSR Elixir 3 og Marmot Vapor 3. Kanskje noen her har noen gode tips jeg har oversett?

Antall personer: 2 unge voksne - men innbiller meg 3-persons telt er mest aktuelt. Vil anta det som nybegynner er greit med et litt mer romslig telt? Vil også kunne bruke det på soloturer.

Bruk: Mest sannsynlig vår, sommer, høst. Skog/lavland og fjell. Vil kunne bruke det i fjellet med fjellvær. Antakelig kortere turer, under en uke.

Kuppel/tunnel: Ikke bestemt. Ser at begge har sine fordeler og ulemper.

Prisklasse: rundt 4000 kr

Vekt: vil tro rundt 3,5 kg går greit, men jo lettere jo bedre.

Hva jeg liker med Breheimen 3: riktig pris, ser ut til å tåle fjellvær, størrelse virker grei (ikke fått sett på i butikk ennå). Romslig fortelt for våte turer. Grått telt på sommerturer virker lurere enn sort. Innerhøyden virker grei nok til opphold (oppgitt til 110 cm makshøyde)

Hva jeg ikke liker fullt så godt med Breheimen 3: hadde vært fint med muligheten til å sitte inne i teltet (innerteltet) og fortsatt kunne se ut. (dette er vel egentlig forbeholdt kuppeltelt)

Lar alle mine drømmer seg realisere for denne prisen, eller må jeg belage meg på å kjøpe 2 telt på sikt?

Endret av hakonsta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke Breheimen er så dårlig valg! Har gått mye alene med 3,3 kg telt og det går greit, og begresningen her er vel at du må sitte i ytterteltet dersom du skal se ut?

Og det siste spørsmålet ditt er nok kjernen her: ett telt fungerer ikke optimalt til alt. Men det du har her fungerer veldig bra til veldig mye, til noe som ser ut som en veldig god pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elixir 3 hadde vært førstevalget mitt til bruk i godvær, pga luftigheten. Har hatt to telt av denne typen (Salewa Denali 3 til 2000 på XXL, Exped Gemini III til 4599 fra Oslo sportslager), og er foretrukket over tunneltelt når det er sol og tørt vær. Forteltene blir noe små til å koke i, og litt trangt å komme seg inn/ut når det er skitvær. Elixir 3 har footprint inkludert i prisen, og da kan du spenne opp stenger og yttertelt først hvis det regner. Ulempen med Elixir 3 er at det er kort i lengden. Jeg som er 190 har kontakt med føtter/hode i denne modellen.

Breheimen 3 har jeg prøveligget i butikken til XXL. Det virker som et kvalitetstelt, men er i likhet med Elixir 3 noe kort i liggelengden (bør gå fint om du er mindre enn 185cm).  Stort og romslig fortelt, og har bra takhøyde i åpningen. Ulempen med et slikt telt er at det blir badstu i solsteiken. På den andre siden er det ypperlig når det regner og er dårlig vær, for da ordner du mat og det hele i forteltet. 

Bergans har forresten også et telt som heter romsdal 3 til 4000kr. Masse barduneringspunkter, og ser ut til å være et ordentlig fjelltelt. Det er dog kun 100cm i høyden vs 110 på Breheimen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robens Pioner 3 så ikke dumt ut - det ser ut som det er relativt likt Breheimen 3 men til en vesentlig lavere pris. Absolutt noe å vurdere. Takk for tips!

Elixir 3 er igjen mer aktuelt når man får satt opp ytterteltet først - dette var jeg ikke klar over.

Romsdal 3 har jeg tidligere vurdert og slått fra meg til fordel for Breheimen 3 da de tidligere ble omtalt som henholdsvis 3-sesongs og helårs telt - men jeg ser nå at dette er endret. Kan da være aktuelt igjen.

Ser for øvrig også at XXL nettopp skrudde opp prisen på Breheimen 3 fra 4000 kr til 5000 kr..

Følger også med på tilbud på Helsport Pro eller Superlight telt. Lofoten 3 eller Fjellheimen 3 ser også ut som gode alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport telt fluktuerer veldig i pris, og du finner dem titt og ofte på finn.no. Dersom du ikke har hastverk kan du gjøre veldig gode kjøp. 

Har også registrert at Robens er veldig populært i sommer. Skulle det vise seg at teltet allikevel ikke falt i smak så får man sikkert solgt det uten å tape de store summene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har marmot vapor 4p til familieturer. Det har tett innertelt som er lunt, og mulighet for full myggnetting i dørene. Vertikale stenger nederst, før de knekker innover i buene, gir god utnyttelse av plassen.

oppgitt vekt er med 4 plugger uten barduner (tror jeg).

Ett godt telt, alt tatt i betraktning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg ett nær sagt hvilket som helst 3 manns telt brukt på finn.no. Helst lite og pent brukt, ikke eldre enn 10 år. Du kan også få kjøpt nye billige Urberg telt , som holder bra kvalitet. Fjellsport.no selger nå ett Urberg 3 manns telt nedsatt 1000kr, til 1990kr og 3,4 kilo tungt.  Dette teltet er etter min mening meget bra.

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg har breheimen, og han er kanonfornøyd.
Ikke ble man kokt av solen heller grunnet lys duk sa han. Forteltene på de er store og det er overraskende høyt innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakonsta skrev (På 15.6.2021 den 13.49):

Robens Pioner 3 så ikke dumt ut - det ser ut som det er relativt likt Breheimen 3 men til en vesentlig lavere pris. Absolutt noe å vurdere. Takk for tips!

Elixir 3 er igjen mer aktuelt når man får satt opp ytterteltet først - dette var jeg ikke klar over.

Romsdal 3 har jeg tidligere vurdert og slått fra meg til fordel for Breheimen 3 da de tidligere ble omtalt som henholdsvis 3-sesongs og helårs telt - men jeg ser nå at dette er endret. Kan da være aktuelt igjen.

Ser for øvrig også at XXL nettopp skrudde opp prisen på Breheimen 3 fra 4000 kr til 5000 kr..

Følger også med på tilbud på Helsport Pro eller Superlight telt. Lofoten 3 eller Fjellheimen 3 ser også ut som gode alternativer.

Nå har XXL reward-tilbud på Bergans romsdal 3 til 2500kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan varmt anbefale Marmot Limelight 3P, anbefaler å sjekke finn og ikke handle til fullpris, fikk mitt til 2600,- pent brukt. 

Følger med footprint og teltet er oppgitt til en vekt på 2720 gram (står på pakkposen) men jeg tror vi snakker 3000 gram inkl footprint og alt medfølgende. 

Det som jeg liker spesielt godt med dette er hvor lett det er å slå opp, innertelt klipses fast i stengene. Du kan velge å benytte kun innertelt i mesh på god-værs dager, da er teltet svært luftig og behagelig på dager med mye sol og finvær. Yttertelt festes enkelt på om det skulle komme uvær. 

Jeg har selv Hilleberg Unna som solotelt, fikk kjøpt mesh innertelt og ingenting å si på Hilleberg kvaliteten. Men etter å ha ligget i flere telt fra Helsport, Hilleberg, Bergans, MSR, Salewa osv, så er det ingen som slår Marmot på hvor enkelt dette teltet er å pakke opp og ned. 

Hva jeg liker spesielt godt med Limelight 3P: 

- Ekstremt lett å montere, enten alene eller med følge

- Mesh innertelt på godværsdager, som holder unna mygg/knott og gir fantastisk utsikt!

- Meget god plass til 2 personer, kan gå med 3 personer om ikke alle har LW (Long wide) liggeunderlag

- Veldig romslig og nærmest vertikale vegger.

- Lengde 229 cm, bredde 173 cm og takhøyde på 122cm

- To store innganger på hver side, samt plass til å legge sekk, utstyr, sko mm i vestibyle på begge sider

- Godkjent vekt og pakkestørrelse

- Tåler regn og vind overaskende bra, om en tar oppgitt vannsøyle i betraktning

 

Minus: 

- Ikke teltet du velger for høyfjellet eller dager med det tøffeste været

- Medfølger kun 6 teltplugger, hvor en trenger 12 for å kunne feste absolutt "alt". Heldigvis koster ikke dette mye å kjøpe ekstra. 

- Blåser det veldig mye så kan støv/barnåler osv virvle opp fra bakken og inn i teltet, altså at det trekkes opp fra bunnen og legger seg på innerteltet av mesh. 

- Yttertelt går ikke helt ned til bakken, men nå er dette klassifisert som 3-sesong og det bør ikke være noe stort problem. 


Legger ved noen bilder om det kan gjøre valget enklere :)

 

 

 

 

IMG_20210501_170958.jpg

IMG_20210425_151735.jpg

IMG_20210425_151749.jpg

IMG_20210425_151841.jpg

Endret av HBL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale å sjekke ut XXL-Reward tilbud denne uka, flere telt fra Nemo Equipment til gode priser! 

https://www.xxl.no/campaign/no-21-dm-26-reward?sort=campaign

https://www.xxl.no/nemo-equipment-aurora-3p-surge-footprint-telt/p/1180860_1_style - Førpris 4399,- nå 2599,- for reward medlemmer (du kan registrere deg som dette gratis på xxl.no) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HBL skrev (3 timer siden):

Kan varmt anbefale Marmot Limelight 3P, anbefaler å sjekke finn og ikke handle til fullpris, fikk mitt til 2600,- pent brukt. 

Følger med footprint og teltet er oppgitt til en vekt på 2720 gram (står på pakkposen) men jeg tror vi snakker 3000 gram inkl footprint og alt medfølgende. 

Det som jeg liker spesielt godt med dette er hvor lett det er å slå opp, innertelt klipses fast i stengene. Du kan velge å benytte kun innertelt i mesh på god-værs dager, da er teltet svært luftig og behagelig på dager med mye sol og finvær. Yttertelt festes enkelt på om det skulle komme uvær. 

Jeg har selv Hilleberg Unna som solotelt, fikk kjøpt mesh innertelt og ingenting å si på Hilleberg kvaliteten. Men etter å ha ligget i flere telt fra Helsport, Hilleberg, Bergans, MSR, Salewa osv, så er det ingen som slår Marmot på hvor enkelt dette teltet er å pakke opp og ned. 

Hva jeg liker spesielt godt med Limelight 3P: 

- Ekstremt lett å montere, enten alene eller med følge

- Mesh innertelt på godværsdager, som holder unna mygg/knott og gir fantastisk utsikt!

- Meget god plass til 2 personer, kan gå med 3 personer om ikke alle har LW (Long wide) liggeunderlag

- Veldig romslig og nærmest vertikale vegger.

- Lengde 229 cm, bredde 173 cm og takhøyde på 122cm

- To store innganger på hver side, samt plass til å legge sekk, utstyr, sko mm i vestibyle på begge sider

- Godkjent vekt og pakkestørrelse

- Tåler regn og vind overaskende bra, om en tar oppgitt vannsøyle i betraktning

 

Minus: 

- Ikke teltet du velger for høyfjellet eller dager med det tøffeste været

- Medfølger kun 6 teltplugger, hvor en trenger 12 for å kunne feste absolutt "alt". Heldigvis koster ikke dette mye å kjøpe ekstra. 

- Blåser det veldig mye så kan støv/barnåler osv virvle opp fra bakken og inn i teltet, altså at det trekkes opp fra bunnen og legger seg på innerteltet av mesh. 

- Yttertelt går ikke helt ned til bakken, men nå er dette klassifisert som 3-sesong og det bør ikke være noe stort problem. 


Legger ved noen bilder om det kan gjøre valget enklere

IMG_20210501_170958.jpg

IMG_20210425_151735.jpg

IMG_20210425_151749.jpg

IMG_20210425_151841.jpg

Støttes, fra en Limelight 2p eier.

Det at ytterveggene ikke går helt ned til bakken er et stort pluss spør du meg. Teltet hadde ikke vært så godt og luftig om dette ikke var tilfellet. Jeg har brukt mitt på vinterstid også uten problemer (i skog, ikke på høyfjell selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (18 timer siden):

Støttes, fra en Limelight 2p eier.

Det at ytterveggene ikke går helt ned til bakken er et stort pluss spør du meg. Teltet hadde ikke vært så godt og luftig om dette ikke var tilfellet. Jeg har brukt mitt på vinterstid også uten problemer (i skog, ikke på høyfjell selvfølgelig)

Helt enig at dette er positivt mtp ventilasjon osv, men som jeg skrev så opplevde jeg en gang at det virvlet utrolig mye støv/barnåler opp fra bakken og inn i teltet. Men det har kun vært den ene gangen, så ingen dealbreaker :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.