Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia vilken modell och materialvariant


Håkan S

Anbefalte innlegg

Har köpt ett 25-1ul gb ganska tunnt material.

Ringde kundservice de rekomenderade ha hård anodiserat det skulle vara lika starkt som gamla jag har men lättare och att köpa med teflon i stekpannan.

Har någon haft ha och ul och jfr när ev tappat och fått skador mitt gamla kunde man slå ut med riktverktyg till bilplåt och värma lite med varmluftspistol och få nästan bort stora bucklor.

De dyraste ha med teflon i panna och kastruller kostar nästan dubbelt som de billigaste.

Om man tex ska koka en stor portion gröt med 750ml vatten och 3 dl gryn borde 27 modellserien vara för liten och koka över eller skvalpa ut når man rör om, skiljer ca 150 gr mellan 25 och 27 serie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vägt mitt Trangia sedan 70-80 talet 1110 gr  med spritbrännare och grep utan sparlock 1002 utan brännare,

en otrolig skillnad på nya 25-1 ul 719 gr utan brännare men mkt tunnare gods och känns ömtåligt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har Trangia 25-3 ultra light , med Teflon panne, men bruker Optimus Nova brenner med parafin i det. Spritbrenneren er alt for langsom - særlig om vinteren til snøsmelting. Med brenner, tang, fyrstikker,, vinterunderlag mm. opp i veier det akkurat over 1 kg. Har ikke kaffekjele, da jeg godt klarer å koke kaffe i de vanlige gryter. jeg koker IKKE fisk i kaffekjele som Monsen.

Trangia står stødig, har optimal vindskjerming og varmen går opp langs gryten ut under lokket presis som på en Nansen-kjele for optimal varmeutnyttelse. Bedste og mest alsidige kokeløsning etter min mening til litt finere matlaging og snøsmelting.

Jeg har ikke noen problemer med UL- Trangia. Det er hardere enn det gamle, som forholdsvis lett bulket. Mitt gamle fra 70-tallet ble påkjørt av bil, men kunne da rettes, som Håkon S sier. Det eksistere stadig hos sønnen.

"No worries"

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på SV utsidan.se att Trangia ha tex får beläggning av blåbärssoppa och att grip tång ger märken, men att Teflon fungerar bra så länge man är lite varsam,och för att slippa stå och diska fastbränd mat i kanske 2-5 gr vatten i en Glaciär jock är ju  ej kul när man är trött och kanske blöt och vill krypa ner i sovsäcken och planera nästa dags äventyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun Trangia kjeler med nonstick i både 27 og 25 størrelse. De små tar jeg med på alenetur og de store når vi er flere.  Aldri trøbbel med fastbrenning. Men klart de er tynne og lette, så ser på de som litt forbruksvare. Fordelen er at de pakkes kompakt og er lette. 
1liters kjele er perfekt til oppkok av en porsjon havregryn (0,5 dl veske). Vil sikkert funke med mere veske også. 

pannene med nonstick et jeg mer skeptisk til. Altfor tynn bunn. Slår seg lett og belegget sprekker. Har skiftet ut disse med en panne fra jetboil. Den er klart tyngre. Men det er mye bedre å steke brød og kjøtt i den ift Trangia sine lette panner.

jeg har droppet vindskyddet og bruker ekstern brenner med slange eller toppmontert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.