GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Fikk en helt ny dunpose fra Robens i posten i dag. Stusser litt over at det lukter "fjÊrkre" av posen. Relativt ubehagelig lukt. SkjÞnner at det er naturmaterialer dette, men konas Mammut Kompakt Down lukter ikke i det hele tatt... Er dette normalt? 

• Hehe 1
Annonse
Skrevet

Det er ikke unormalt at det lukter 'hÞnsehus' av helt nye dunposer nei. Lukten vil avta nÄr du har fÄtt luftet den litt. Du vil senere kunne kjenne antydninger til lukt igjen dersom posen blir fuktig, men ogsÄ dette vil forsvinne etter en tid, er min erfaring.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker dunposer og har ogsÄ dundyner og dunputer hjemme. Jeg kan ikke huske at det har lukta av det. PÄ den annen side kan det tenkes at nesa mi ikke er like skarp som hos en blodhund lenger. Min samboerinne har betydelig bedre nese, og hun sier at det lukter dun (fjÊrkre) av dynene nÄr de er vÄte (vasket i maskin). Hun mener ogsÄ at dette er et godt tegn fordi duna da antakelig ikke er hardt behandlet med kjemiske midler.

Bare pass pĂ„ at du ikke legger deg for nĂŠr en hĂžnsegĂ„rd sĂ„ du blir angrepet av hanen. 😄

• Hehe 1
Skrevet

Jeg har en (over) fĂžlsom nese, sĂ„ det er mulig det bare er meg. Kona kunne kjenne bittelitt, mens jeg kjenner lukta fra verandaen og inn pĂ„ stua. 😉😂

• Hehe 2
Skrevet (endret)

KjĂžpte en Mountain Equipent Helium-pose som jeg syntes luktet vel mye i retning fjĂŠrkre og fordervelse.. Men valgte Ă„ beholde den da prisen var veldig god. Ett og et halvt Ă„r senere sĂ„ lukter den fortsatt litt mer enn andre dunposer jeg har. Men den mest intense lukta er borte og posen brukes uten nevneverdige problemer 😊

Det skal sies at jeg ikke brukte posen pÄ en stund og vil anbefale deg Ä returnere eller selge om den lukter helt uutholdelig.

Endret av RoyN
Skrevet

Andedun vil kunne lukte litt mer enn gÄsedun. Det meste av lukta vil likevel forsvinne dersom den luftes godt. Litt restlukt mÄ man dog regne med til tider. 

Skrevet

Ska du behÄlla sÀcken kan du ju tvÀtta den med lÀmpligt medel sÄ borde lukten försvinna.

BÀttre köpa billigare sÀck med gÄsdun som har mkt högre vÀrme vÀrde Àn anddun eller köpa av de som sÀljer ejderdun och sy egen sÀck om man kan.

Men ej köpa av de oftast kina mÀrken som plockar fjÀdrar av levande fÄglar,Àven om det Àr billigare.

Skrevet

Posen (en Robens Couloir 750) ble tatt i bruk allerede natten etter mitt innlegg. Den luftet seg i mellomtiden, og har hengt ute under tak siden. Kjenner fremdeles bittelitt lukt, men er helt til Ă„ leve med. 😊

• Liker 1
Skrevet
Frodeo skrev (2 timer siden):

Posen (en Robens Couloir 750) ble tatt i bruk allerede natten etter mitt innlegg. Den luftet seg i mellomtiden, og har hengt ute under tak siden. Kjenner fremdeles bittelitt lukt, men er helt til Ă„ leve med. 😊

ForsĂžkte du med kefir?

(SpĂžr for en venn)

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.