Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammelt og godt utstyr


Tuva turglad

Anbefalte innlegg

Norrøna bommulsjakke fra veit ikke når. 

Kjøpte denne på loppemarked i 2001, da var den allerede ganske velbrukt. Hyttenøkkelen til tidligere eier lå i lomma. Tror den må være kanskje 30 år gammel, basert på logoen. Kanskje noen som veit? Fungerer fortsatt fint selvom jeg har sydd litt her og der. Kom over en moderne variant av denne men den blir ofte hengenede igjen hjemme.

IMG_20200705_200214_4.thumb.jpg.bee6981b08e6ddcec69a9b6ed65e8be8.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

1163613964_2021-08-1117_08_34.thumb.jpg.db69a6043542afc40a3e7cc6eaecb082.jpg

Bugten skrev (På 23.3.2021 den 14.49):

Kjøpte ein besin /multifuelbrennar på tidlegt 90-tall ; Coleman component Apex (slangebrennar).

Det var ikkje so utbredt med slike på den tida. 

Og ja ;  utstyrsfreaken har handla fleire i ettertid .

Men ingen andre har vore like bra på bråk og småkoking.

 

Helt enig om den brenneren, men det er viktig med vindskjerming. Vi måtte bare ta en liten tur i går så vi spiste ute :-)   Hadde noen lomper som måtte spises før de blei for gamle, og da ble det pøser.  Glemte selvsakt vindkjerm så jeg måtte flytt i le av noen steiner etter at bildet ble tatt. (rota fram en gammal kjele som var stor nok til pøsene :-)

Endret av dsk
bildet falt ut
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masse utstyr som jeg ikke husker hvor gammelt er eller har arvet/fått det og ikke vet alderen. Jeg har en Norrøna Stetind sekk som er ca 25 år gammel. Den gode gamle Ajungilak Igloo soveposen min er godt over 40 år gammel og brukes fremdeles en god del netter i løpet av året. Mye av fiskeutstyret jeg har er fra helt tilbake til 50-tallet.

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å lese om godt gammelt utstyr som fortsatt blir brukt og vedlikeholdt.

Jeg har noen gamle travere i utstyrsboden jeg også, men det er nok først de siste årene at jeg har blitt mer bevisst på holdbarhet og at utstyr bør vare lenge. 
Mye av det gode gamle ble solgt til fordel for mer moderne, lettere og mindre holdbare alternativ.

Norrøna Para Ranger kjøpte jeg sommeren 2000. Den har vært med på veldig mye og det er nesten ikke mulig å se. Lett er den ikke, men ingen Norrøna sekker jeg har hatt senere har vært i nærheten. Ett eller annet har gått i stykker. Ofte etter ganske kort tid, men PR er like hel etter 21 år med tunge bører.

Leatherman Wave fikk jeg til bursdag ett par måneder før jeg kjøpte Para Ranger. Den har vært med på mye, både turer og annet, og selv om lærvesken har utviklet en flott patina som vitner om lang tjenestetid, så er selve Wave'n like god som da den var ny. 

Noen måneder før der igjen, kjøpte jeg min første ordentlige kniv for egne penger. Jeg hadde fra før en Brusletto som jeg fikk i ung alder, men jeg var i førstegangstjeneste på denne tiden og følte vel at jeg måtte ha noe litt mer egnet. Jeg snakket med en kjenning i den lokale jaktbutikken, som jeg også hadde jobbet litt i fra tid til annen, og ble anbefalt Fällkniven. Valget falt på WM-1 uten at jeg husker hvorfor. Ett godt valg var det i alle fall, for slirekniver har kommet og gått, men det er fortsatt denne lille kjempen som henger i beltet 90% av tiden. 

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.