Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Ny sekk til sommeren. Min. 90 L - større enn 100L blir for stort, hva anbefales?

Anbefalte innlegg

Hei. Skal ha ny sekk da min Bergens 80 L fra 2006 er for liten og litt ustabil ved tung lasting. 
Har lest og søkt litt her inne og finner mye rundt Osprey Xenith og Bergens Trollhetta 95L. Begge disse ser ut il å være ute av produksjon. Bergens har bare sine nye alpin serie på hjemmesidene og Osprey har nå sine Aether Plus. 
Noen som har erfaring eller kunnskap med Osprey Aether Plus? 
Hva med Gregory Baltoro 95L?
Tips mottas med takk. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, dette med rygglengde er viktig. Anbefaler derfor om du har mulighet til å få testet sekkene. Både Gregory og osprey leverer med ulike rygglengde. Jeg har kort rygg i forhold til hvor høy jeg er. Har gått i årevis med for lang rygglengde. Ble en helt ny opplevelse å få sekk med rett lengde.

Tore

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde en Bergans 80l som satt godt på ryggen, men begynte å bli noe sliten i reimer osv... Etter mye prøving og fundering endte jeg opp med Xenith 88. Fantastisk å ha på ryggen, men jeg synes den rommer mindre enn min gamle Bergans. Tror det kan ha noe med at bunnen "skrår innover", mens min Bergans var mer "rektangulær". Så jeg vurderer å bytte til 105, da den har gode muligheter for å stramme inn om den ikke er fyllt opp med utstyr.

Mitt tips: Sjekk hvordan sekken fungerer når den er fyllt med aktuelt utstyr. Samt er du i butikk å prøver sekk, fyll den med vekt, så du får kjenne hvordan den sitter på ryggen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Osprey Aether Plus og Pro er vel nye så kanskje ikke så mange som har de enda. Jeg har hatt en Aether 70 tidligere. Solgte den da jeg ville ha litt større sekk og tok Xenith 88. Den gang var Xenith ganske ny. Synes vel da at Xenith var hakket mer robust og egnet for litt mer vekt. Men Aether er jo oopgradert siden da en gang og nå nye plus versjon. Mulig Aether plus blir erstatning nå for begge modeller , de var på mamge måter ganske like.

Er jo Xenith til salgs enda. Ville vel tatt 105 versjon i ditt tilfelle så det blir en del mer plass. Er ikke mye vektforskjell på 88 og 105. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I 90L klassen synes jeg definitivt du burde se på Lundhags Gnaur 90 som de stadig har på tilbud til 2099kr på xxl! Ser etter sekk i den størrelsen selv og denne har fristet mest mht pris/kvalitet. Laget i samme solide stoffet som Fjellreven sekkene men gjerne til en noe bedre pris. Denne har en alu ramme som gjør den solid, men relativt tung (3,2kg).

Fordeler

-topp åpning

-front åpning

-sovepose rom i bunn av sekk

-bære stropp i front

-alt som ryker av det bærende kan repareres eller byttes

-regntrekk inkl

-ekspanderende sidelommer med glidelås 

-spenner å fester i aluminium og ikke plast

-kvaliteten kjentes generell god ut over det hele

-vanntette hoftebelte lommer med glidelås 

Det jeg ikke liker

-nokså tung

-hoftebelte lommene kunne vært noe større

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste riktige svaret er at du må prøve sekken (med vekt) på din egen rygg. Kropper er så forskjellig konstruert at jeg godt kan anbefale en sekk som passer meg ypperlig, men som for deg kan være helt feil, og kanskje blir direkte ubehagelig å ha på over tid.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
borgern skrev (3 timer siden):

Osprey Aether Plus og Pro er vel nye så kanskje ikke så mange som har de enda. Jeg har hatt en Aether 70 tidligere. Solgte den da jeg ville ha litt større sekk og tok Xenith 88. Den gang var Xenith ganske ny. Synes vel da at Xenith var hakket mer robust og egnet for litt mer vekt. Men Aether er jo oopgradert siden da en gang og nå nye plus versjon. Mulig Aether plus blir erstatning nå for begge modeller , de var på mamge måter ganske like.

Er jo Xenith til salgs enda. Ville vel tatt 105 versjon i ditt tilfelle så det blir en del mer plass. Er ikke mye vektforskjell på 88 og 105. 

Litt utenfor spørsmålet her, men ville bare si at jeg har Aether Pro og er intenst fornøyd, men man må vite hva man kjøper og kunne pakke sekk.  Bruker dog en Recon når det er behov for det (klarer meg fint 1 uke+ med Aether)

Endret av Nybruker
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trollhetta selges ennå som ny modell, den heter bare Trollhetta og ikke trollhetta 95.

ulik løsning på topplokket. 

sitter som et skudd på meg og fruen.

full åpning i front er fantastisk ute i feltet når man skal nå ting lengre ned i sekken.

jeg har ikke det på min Bergans Alpinist desverre. Litt sjalu på trollhetta’s løsning.

Finn den å prøv den på ryggen om den passer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av electristan
      Har sett etter lette, godt bygget (bombesikker), og ikke for dyr sekk til helg turer. Har brukt min Norrøna Stedtind 90L på 3.5 kg siden ungdommen og selv om er utrolig fornøyd med den kvalitet messing, så er det på tide med noe nytt tenkte jeg.
      Liker å kjøpe fra mindre firma siden det blir litt mer personlig. Fant frem til Scottish Mountain Gear siden de syr Ray Mears sin Leafcutter sekk, men de lager også sine egne fjell tur sekker i tre størrelser.
      Dette er den største, Cuillin 3, på 42L + to stk Standard sidelommer på 4L hver.

(Logg inn for å se skjult innhold)
      Ville bare bele litt bilder og ord siden det er veldig vanskelig å finne mye informasjon på nettet

Liker veldig den enkle stilen. Er sydd for hånd da man bestiller og ser ingen ting feil.

Ikke noe ramme på sekken, men en stødig skum rygg (som man kan ta ut og sitte på) komfortabel på ryggen og skuldre. Enkel belte som ikke holder mye vekt, men laser sekker mot det i det mminste. Har stor lomme i lokket.

Ganske tynn selv da fylt. Kanskje det stopper med fra og pakke for mye små lommer på siden nederst for en vannflaske eller poser (kan ikke se de her siden "under" sidelommene

Kan holde mer on 42L om man må

Innvendig har man en stor lomme der rygg skumm er, en bred lomme man kan lukke, og 2 lange lummer for øks eller sag

Det var det, som sagt egentlig bare et innlegg slik at det finnes noe på nettet, og kanskje det er interessant fot noen her

• Av Christina Schjelderup
      Hei, alle sammen!

Kjæresten min skryter mye av forumet her!

Jeg har lett meg "grønn" etter en stooor tursekk! Har vært på lange turer og pakket mye sekk, men pakker nå for en lengere vinterekspedisjon uten pulk og ser behovet for å få en større sekk.           Min 75l. er langt ifra stor nok.      

Jeg har nå kikket i flere dager på alle sekker over 90L på forskjellige nettsteder  - og kunne ikke finne noen sekker som passet min rygg. Jeg har også vært på butikker og søkt rundt, men kunne ikke finne noe! Er det virkelig ikke laget noen store sekker for små jenter?
         Er det noen som vet om en sekk på denne størrelsen som kunne passet noen med kort rygg?

Tusen takk for alle tips

• Av Skaaningen
      Noen dam som har testat Bergans Alpinist V6? Datter trenger ny stor sekk (miminum 70L). Ser at Alpinist V6 finnes i en medium størrelse (110 L), men man kanskje kan ta av noe?
      All erfaring er bra. Har lite lyst å dra i butikk i disse dagene...
    • Av Amaya
      (For ordens skyld: Jeg kommer til å dra og prøve aktuelle sekker, for å finne en som sitter godt  Vil bare orientere meg litt i jungelen av muligheter først  )
      Jeg skal gå til innkjøp av tursekk til bruk både på hytte-til-hytte- og teltur.
      Normalt sett vil jeg gjerne begrense oppakningen til 12-17kg, men jeg vil gjerne at det skal være mulig å bære hunden min i tilfelle noe skulle skje, uten at jeg sliter i stykker sekken eller meg selv. Har en 25kg blandingshund på størrelse med liten labradortispe. I et eventuelt nødstilfelle ville jeg antakelig lagt igjen noe utstyr eller fått en venn til å ta noe av oppakningen slik at sekken ikke blir stort tyngre enn rundt 30kg. Budsjett: Maks 4000,-
      Funksjoner jeg ønsker meg:
      Bæresystem som ikke blir vondt med 25-30kg oppakning Romslig hovedrom med åpning både i topp, bunn og front (enklere å få hunden inn) Kraftig stoff som ikke rives opp uten videre av huneklør Godt med lommer eller festemuligheter utenom hovedrom, slik at det går an å pakke om sekken for å gjøre plass til hunden. At sekken i seg selv er litt "fast i fisken" og ikke blir altfor ustabil med pelsdotten oppi Gjerne damemodell (om det er relevant er jeg 173cm høy, med rygglengde på ca 46cm) Minimum 65 L. Har kikket litt på Lundhags Gnaur og Fjällräven Kajka. Synes også mange av modellene til Gregory og Osprey ser interessante ut, men er litt nyskjerige på om de er for "myke" (ikke faste i fisken  ).
      - Amaya
    • Av Thomas Seppola Schie
      Hei. 

fant denne på loftet til bestefar. Har noen noe historie, kjenner til eller veit noe om denne? Har den noe verdi tro?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.