Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski, delaminering og rust på stålkant


Gunnil

Anbefalte innlegg

Min datters knapt to år gamle fjellski har delvis delaminert et stykke bak på den ene skien. Skiene er moderat brukt, og det er første gang vi opplever dette i vår familie. Vi er rimelig aktive på ski, både på tur, trening og konkurranse. Fabrikken avviser reklamasjon med at dette skyldes overbelastning. Jeg vil vite hva slags overbelastning, og får til svar at det er rust på stålkanten, og dette kan forårsake delaminering. Kan det være tilfelle? Jeg er noe i stuss på hva jeg skal tro, og leter etter noen som har kunnskap om dette  og som kan opplyse meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan eg tippe Fischer? Eg har særdeles dårleg erfaring med kundeservice derifrå. Eg har kjøpt mine siste Fischerski.

Stålkantar som knekk, losnar osv er diverre svært vanleg, også blant andre merker. Men i alle fall Åsnes har vore flink til å erstatte ski med øydelagt stålkant.
Ettersom stålkanten er det som erfaringsmessig begrenser levetida til fjellski, foretrekk eg fjellski utan stålkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan like godt snu spørsmålet på hodet: Hvorfor ruster stålkanten så mye at skien delaminerer...

Lagringssted er selvsagt en faktor, vedlikehold en annen. (Tørking før lagring og fuktighet der de lagres). Jeg setter stålkantene mine inn med sykkelolje når de ikke skal brukes på en stund (noen dråper på en fiberlene som jeg drar over kantene).

MEN, jeg har erfart at det er stor forskjell på kvaliteten på stålet som er brukt i stålkanter, og hvor motstandsdyktig det er mot rust og "hvordan" de ruster. (og hvor mye belastning de tåler). 

Men har du lagret/behandlet andre fjellskipar likt, burde du i teorien ikke kun oppleve dette på det ene, dersom kvaliteten var lik på stålkantene. Og hvorfor kryper i så fall rusten "innover" i skien så raskt. Jeg synes uansett at levetiden på skiparet var i korteste laget. 

Edit: Det er forøvrig lurt å lagre ski med stålkanter "fritt", dvs uten at de er stroppet sammen. Enkelte stropper samler mer på fukt enn andre slik at det ikke er helt knusktørt der stroppene sitter.

 

 

Endret av Omnilite
Lagring og stropper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.