Gå til innhold
  • Bli medlem

Blir underlag med høy R verdi for "varme" om sommeren?


Anbefalte innlegg

Som tittel spør.

Har brukt en kombinasjon oppgjenom åra med bamse og andre oppblåsbare underlag. Men lurte nå på å invistere i et med høy R verdi for helårsbruk.

Se bort i fra vekta, det jeg er bekymret over er at det skal bli for varmt å ligge på. Har ingen erfaring med denne typen underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett ikke. Et liggeunderlag isolerer bare mot kulde fra bakken. Mens en sovepose vil holde inne varmen som produseres fra kroppen din vil bare et liggeunderlag hindre varmetap mot bakken du sover på. I «ekstreme» tilfeller hvor det er veldig varmt i luften, men kjølig i bakken, kan det tenkes at man ville likt å sove på et kjølig underlag, men generelt har det lite å si for å regulere varmen i varme temperaturer. Et lite vindkast, god lufting, tynn sovepose o.l. vil ha mye mer å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes det kan bli det ja, nettopp fordi det held bakkekjølinga på eit minimumsnivå.

Eg vil gjerne ha litt meir kulde frå bakken når det er ovheitt. 

Har i nokre tilfeller kasta ut downmaten eller lagt den oppetter sida på og lagt berre på den vesle skumplasten eg likevel har med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en downmat 9 og en synmat 7. De gangene jeg har brukt downmat på sommeren så jeg synes det har blitt for varmt. Downmat syns jeg fungerer greit sen høst, vinter og tidlig vår, synmat brukes ellers. Skulle jeg bare hatt ett underlag, ville jeg nok valgt Synmat og heller supplert med et ekstra skumunderlag eller to når det er mest kaldt. Men det kommer nok veldig an på hvor i landet og hva slags klima man ferdes mest i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.