Gå til innhold
  • Bli medlem

Styggedalsryggen vinterstid


Mathias

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi planlegger å gå Styggedalsryggen i vinter og i den sammenheng lurte jeg på om det var noen som ville komme med sine erfaringer derfra. (Årstid, hvilken anmarsj, utstyr dere brukte osv, hvor mange rappeller og hvor, etc)

Vil gjerne har turrapporter, førere eller linker til rapporter/bilder også!

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Vi planlegger å gå Styggedalsryggen i vinter og i den sammenheng lurte jeg på om det var noen som ville komme med sine erfaringer derfra. (Årstid, hvilken anmarsj, utstyr dere brukte osv, hvor mange rappeller og hvor, etc)

Vil gjerne har turrapporter, førere eller linker til rapporter/bilder også!

Mvh

Mathias

Dette er en tur jeg har hatt i tankene en stund og, spesielt siden det ikke ble en realitet i sommer, håper noen har tips. Hvordan kommer man seg inn dit vinterstid, Sognefjellsveien er vel stengt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtagrø er vel det beste utgangspunktet for Styggedalsryggen vinterstid ?

Første vinterbestigning av de fleste Hurrungtopper er såvidt jeg husker gjort rundt påsketider. Da er dagene lange, og det er ofte den tida på vinteren da snøen er størst og fastest oppe på ryggene. Dette vil selvfølgelig variere fra år til år. Sist vinter var det vel knapt nok snø i Hurrungane :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått den om vinteren, men var en tur på Gjertvasstind og muligens en av de første Styggetdalstindene en romjul for noen år siden. Vi brukte stumpeski (korte og lette randonneski), på klatrestøvler av plast, og da var det en veldig grei anmarsj fra Tindeklubhytten. Vi gikk opp breen til Gjertvasskaret og hadde fin sporsnø til topps.

Det er forøvrig gedigen forskjell på forholdene i Hurr i løpet av en vinter. Det var minus 25 på den nevnte turen, og som regel er det elendig vær. Det vil være mye lettere og mer behagelig å gå traversen litt ute i mars/april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk opp breen til Gjertvasskaret og hadde fin sporsnø til topps.

Men denne breen er vel ikke helt uten rasfare midtvinters, så det stiller vel visse krav til stabiliteten i snølagene? Kan se for meg både selvutløste ras i det bratteste partiet og stedvis ras fra oven.

Ellers er det klart at ski opp til Gjertvassbreen og opp i Gjertvasskaret er den klart enkleste veien til Styggedalsryggen midtvinters. Men kan tenke meg at det stiller store krav til snøforholdene. Både stor rasfare eller særdeles mye løssnø kan skape store utfordringer.

Jo: Muligens en av de første Styggedalstindane? Store Styggedalstinden er det første ordentlige toppunktet du kommer til på høyre side av Gjertvasskaret, så du var vel kanskje der da :wink: Var det et år med mye snø? Hvordan var det med sprekkene? Var det antydning til rasfare noe sted? Synes det er spennende med denne atkomsten. I den grad rasfaren er fraværende, åpner det seg jo muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et år med meget lite snø. Du har selvfølgelig rett i at dette er potesielt svært rasfarlige steder, men det gjelder hele området. En påske jeg var der oppi der gikk folk i ras tre forskjellige steder på samme dagen (Ringsdalen, i henget før Skagastølsbreen og i henget under Tindeklubhytten) ( Alle klatre seg).

Jeg husker veldig godt utsikten fra Gjertvasstind og den fantastiske stemningen i Styggedalen i grålysningen. Jeg husker også at vi gikk i snøbakken opp til neste topp, men ikke om gikk helt opp. Jeg samler ikke på topper og er mye på tur, så la oss legge til grunn at vi ikke gikk opp på Store Styggedalstind.

Tror det relativt ofte er lite snø i julen. Noen venner av meg gikk nordpilaren på Gjertvasstind like før jul for noen år siden i tilnærmet sommerforhold (hvis vi ser bort fra - 20 kuldegrader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.