Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka vinterstid - Muggsjølia, muggsjøene ++


Hammer

Anbefalte innlegg

Hei, 
Sitter å fabler om en tur til Femundsmarka vinterstid. Har vært i flere turer i flere områder på sommeren, men aldri på vinteren, og søker litt tips.
Foreløpig plan er å komme seg inn til muggsjølia, og evt. videre inn mot nedre muggsjø/midtre muggsjø etc. 

Jeg er litt usikker på hvor det er best gå inn i marka for å bevege seg i disse områdene. Hvor langt brøytes det vinterstid for eks. Er det områder det kjøres skispor/skuterspor hvert år som jeg kan benytte meg av? Har trekkvillig hund, så slike traseer fører til svært effektiv forflytning.
Hvor lang tid bør jeg sette av for å kunne bevege seg rundt i området uten et vanvittig forflytningsbehov. Hensikten er jo å kose seg på turen, og føret kan snu fort slik at jeg bruker mye lengre tid på forflytting en hva først planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beste er å vente til Femunden er farbar fra synnervika.

Da er det bare å peise innover og ta til venstre etter nordvika. Holde forbi Gubbtjønnbua og så opp til Langmyrbua.

Fra Langmyrbua og opp til Muggsjølia går på et blunk. 

Kan tegne ruta som er enklest  til deg om du ønsker. Når det har kommer nok snø vil det finnes spor å følge langs denne ruta, hundkjørere og skigåere bruker ruta hyppig.

Femundsmarka er relativt snøfattig,første turen jeg hadde til Fautbua I år ble ikke før slutten av februar. Da var det fortsatt en del manøvrering mellom stein når en hadde passert tregrensa.

Er jo en grunn til at dette brukes som vinterbeite for rein, den finner mat der 😊

Langmyrbua på vei ned igjen fra muggsjølia.

20220305_131811.thumb.jpg.43cf66f7dc501362b186eccec06d582a.jpg

Endret av Faun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, jeg har samme planen, men leter på nettet etter GPS spor av skutertraseene, hvis noen har en link så hadde det vært fint, men en håndtegning duger også. Kjøres det skuter vanligvis oppover Langtjønna også? Vi hadde tenkt å starte ved Fjølburøsta for å få en ekstra dag å gå, men det er kanskje krøkkete mhp traseene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Jøgga said:

Hei, jeg har samme planen, men leter på nettet etter GPS spor av skutertraseene, hvis noen har en link så hadde det vært fint, men en håndtegning duger også. Kjøres det skuter vanligvis oppover Langtjønna også? Vi hadde tenkt å starte ved Fjølburøsta for å få en ekstra dag å gå, men det er kanskje krøkkete mhp traseene?

Hei, disse kartene har merket av både skuterspor og skispor. Jeg har brukt disse i femundsmarka(på både norsk og svensk side)
De har også en app der man kan laste ned disse kartene om man ikke vil bruke papirkart, men har aldri gjort dette.

https://www.naturkompaniet.no/no/p/calazo-grovelsjon-and-rogen-150000-20466175/

Endret av Kent Rino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kent Rino said:

Hei, disse kartene har merket av både skuterspor og skispor. Jeg har brukt disse i femundsmarka(på både norsk og svensk side)
De har også en app der man kan laste ned disse kartene om man ikke vil bruke papirkart, men har aldri gjort dette.

https://www.naturkompaniet.no/no/p/calazo-grovelsjon-and-rogen-150000-20466175/

Kjøpte akkurat kart gjennom dnt, uten ski/skuterspor, litt irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Jøgga said:

Kjøpte akkurat kart gjennom dnt, uten ski/skuterspor, litt irriterende!

Jeg så gjennom det svenske kartet i går kveld og det var ikke så mye skuter/skispor på norsk side, så med mindre du ikke skal oppholde deg på svensk side så vet jeg ikke om du går glipp av så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kent Rino said:

Jeg så gjennom det svenske kartet i går kveld og det var ikke så mye skuter/skispor på norsk side, så med mindre du ikke skal oppholde deg på svensk side så vet jeg ikke om du går glipp av så mye.

Er skutersporene vanligvis kvistet, det er vel vanlig? Jeg har klart å digitalisere skutersporet i GPS sporet mitt på svensk side, det ligger inne på Ut.no sine svenske kart men det blir på øyemål. Hvis det er kvistet så vil vi kunne finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Jøgga said:

Er skutersporene vanligvis kvistet, det er vel vanlig? Jeg har klart å digitalisere skutersporet i GPS sporet mitt på svensk side, det ligger inne på Ut.no sine svenske kart men det blir på øyemål. Hvis det er kvistet så vil vi kunne finne det.

Det tør jeg ikke å svare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svenske kartet jeg har viser at det går en "markerad sommar- och vinterled"  over fjellet forbi Storviglen og sørover mot Ljøsnåvollen. Det er sånn ca 5km i luftlinje fra Muggsjølia. Kartet sier at stien fra Ljøsnåvollen til Muggsjølia kun er "markerad sommarled". 

Det går vistnok også en "markerad sommar- och vinterled" fra Tanndalen og sørover mot Skredbrostugan. Følger du denne ruta så er du 3km luftlinje fra Øvre Muggsjøn.

Jeg har aldri vært i dette området, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøgga skrev (20 timer siden):

Hei, jeg har samme planen, men leter på nettet etter GPS spor av skutertraseene, hvis noen har en link så hadde det vært fint, men en håndtegning duger også. Kjøres det skuter vanligvis oppover Langtjønna også? Vi hadde tenkt å starte ved Fjølburøsta for å få en ekstra dag å gå, men det er kanskje krøkkete mhp traseene?

Det er flere ruter som ser skutertrafikk i form av oppsyn, framkjøring av ved og diverse vedlikeholds matriale vinterstid. Det er også to personer som har løyve for å kjøre bagasje etc innover i marka.

Men alle "vinterveiene" kjøres ikke opp tidlig på sessongen. Noen stier/leder blir ikke kjørt før senere utpå sessongen fordi rein vil trekke etter disse å forflytte seg vekk fra vinterbeite de i utgangspunktet skal være på.

Man kan i utgangspunktet starte nesten hvor som helst så lenge føret er greit. Men jeg tviler det er noen oppkjørt rute mellom langtjønna/løsnjavollen tidlig på sessongen.

Men én kan gå fra feragsdammen, innover feragshåen(når isen er trygg), mot langtjønnbua, og videre innover.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.