Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse – Raggsteindalen – Haugastøl (6. – 8. oktober 06)


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Fem personer på tur, fra OSI-fjell ved Universitetet i Oslo.

Fredag: snø på dagen, regn hele natten

Lørdag: opphold, deretter regn og kraftig vind på kvelden

Søndag: sol, kuling i kastene, særlig i Folarskaret

Turbeskrivelsen dropper jeg, bildene får snakke for seg selv, dessuten ville en eventuell turbeskrivelse bli ganske lik enhver annen som beskriver en tur i fjellet i oktober...

Uansett: jeg tror jeg i særlig grad liker fjellet senhøstes, når snøen prøver å få tak. Kanskje bildene nettopp viser hvorfor...

post-898-133474438864_thumb.jpg

post-898-133474438873_thumb.jpg

post-898-133474438891_thumb.jpg

post-898-1334744389_thumb.jpg

post-898-13347443891_thumb.jpg

post-898-133474438919_thumb.jpg

post-898-133474438926_thumb.jpg

post-898-133474438938_thumb.jpg

post-898-133474438945_thumb.jpg

post-898-133474438952_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
De valgte feil helg. I helga som var sat eg i 1600 meters høgde i Folarskaret i bar overkropp og åt nista mi i heilt vindstille og sol... Og snøen låg berre att på høgste Skarvet...

Jotunheimen var også riktig sted sist helg. Vi spiste lunsj på Midtre Tverråtind (2302) i bare t-skjorten, det føltes rent sommerlig bortsett fra et lett dryss med snø på toppene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ble glad i fjellet for første gang sommeren 1991 da jeg valgte bort småguttfotballen og ble med far på tur fra Finse til Aurland via Raggsteindalen, Iungsdalshytta og Kongshelleren. Aurlandsdalen tror jeg blir for kommersiell for meg nå, men Raggsteindalen savner jeg fra tid til annen. Har ikke vært der siden.

Min første tur helt alene var sommeren 1994. da tok jeg toget til Haugastøl og gikk inn mot foten av Folarskaret. Lå under åpen himmel i flott vær og hadde endel kranglende lemen rundt meg :cry:

Dagen etter var været like fint, og jeg gikk opp til Folarskarnuten. Syntes fonna var litt tvilsom, og klarte ikke å nyte utsikten på toppen fordi jeg var skeptisk til nedturen. Men det gikk bra. Etterpå gikk jeg opp på østsida av Skarvet, og sovna i solsteika ved begynnelsen av nordstupene.

Sist jeg var på Skarven var i 1999 med fjellsportgruppa i Drammen. Gikk den da på langs. Husker måneskinnet i Folarskaret som det absolutte høydepunktet på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Er det satans bratt i det skaret dær eller er det bare bildet som jukser meg???

Er vel bare jeg som har dårlig kondis så det ser ut som jeg sliter veldig opp bakken :roll:

Var så bratt en måtte bruke armene til støtte. vet ikke helt om kaller det klyving, men tungt nok med stor sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.