Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS spørsmål (Lese av posisjon fra kart)


gild furu

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har svært begrenset erfaring med bruk av gps, holder meg stort sett til kart og kompass. Har fått lånt en gps og skal teste den på en tur. I den forbindelse har jeg et spørsmål.

Når jeg skal taste inn koordinater, hva gjør jeg med ti-meter og en-meter verdiene? De siste to tallene i koordinatene. På 1:50000 kart er jo disse verdiene vanskelig å lese av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg skal taste inn koordinater, hva gjør jeg med ti-meter og en-meter verdiene? De siste to tallene i koordinatene. På 1:50000 kart er jo disse verdiene vanskelig å lese av.

Reknar med det er UTM det er snakk om?

Ja, frå 1:50.000 papirkart er det litt vanskeleg å skrive av heilt nøyaktig posisjon. Eg plar bare å setta 10-meter og 1-meter verdiane til 0. Då ser eg også relativt enkelt at det er ein posisjon som ikkje er heilt nøykatig (den slutter på 00).

I dei aller fleste tilfelle er 100 meters nøykatighet nok, iallefall for den jamne gps-brukar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger mer nøyaktighet er ikke det noe problem. 100 meter kan i mange tilfeller være upresist. f.eks. finne hytte i dårlig vær, nedgang fra bre, sti osv. Det er ikke noe problem med vanlig linjal å ha presisjon på 25 meter eller bedre.

1:50 000 kart gir 20 mm = 1000 meter (per blårute) -> 1 mm på kart = 50 m i terreng. Og det er ikke vanskelig å se om punktet du skal markere er på eller midt imellom mm strekene. Dvs 25 meters presisjon eller bedre er mulig. :D

Eksempel : Punkt ligger 1,75 cm fra forrige blårute, dette gir 3 siste siffer lik 1,75/2 *1000 = 875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens kartverks utmerkede tjeneste "Norgesglasset" kan f.eks. også brukes til å få posisjonen til eit ønska punkt: :Dhttp://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Trykk på "Kartreferanser", så får du posisjonen til markøren i UTM format.

Hvis du trenger mer nøyaktighet er ikke det noe problem. 100 meter kan i mange tilfeller være upresist. f.eks. finne hytte i dårlig vær, nedgang fra bre, sti osv. Det er ikke noe problem med vanlig linjal å ha presisjon på 25 meter eller bedre.

I enkelte tilfeller er det greit med heilt nøyaktig posisjon, det er eg veldig einig i. Imiddlertid er den norske kartserien ikkje alltid like nøykatig eller oppdatert Om ein aldri så mykje har korrekt avlest posisjon, så hender det at hytter i fjellet ligg "feil", dvs er litt feilplassert på kartet. Dette gjeld forøvrig også på dei topografiske gps-karta. Ver også klar over at ein del kart i 1:50.000 serien er nokså gamle, særleg i aude strøk av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Veldig mange stiller inn gpsinstillingene til UTM og må da hoppe over de to første tallene når de skal lese koordinatene.

Jeg bruker GPS mye og har funnet en litt annen løsning ved å bruke innstillingen MGRS (alså miltært gradesystem).

Litt mindre siffer å forholde seg til og du har like god nøyaktighet.

Du får da feks :

32V LN 96349

MGRS 75005

For å bruke dette opp mot 1:50000 kart bruker jeg kun de tre første tallene i hver tallrekke og får da 100m nøyaktighet.

De to bokstavene LN referer til en militær kartrute. Dette trenger ikke du tenke på.

(På militære kart deles kartet opp i 10x10ruter og disse får to bokstaver ,dette er har jeg ikke funnet på sivile kart).

Ved manuell innlegging av waypoint bruker jeg også sette de siste tallene til 00, forenkler jo en god del det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.