Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste ski


Andreas

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye tur/fjellski. Ideelt sett skulle jeg vel ha to par, men det blir litt voldsomt i år. Skiene skal brukes til:

- Dagstur i og utenfor løype i Valdres

- Hytte til hytte hardangervidda

- Løssnøturer i skogen (m/ pulk og eller sekk)

- Fleredagerstur i marka (løype)

Trenger med andre ord en kraftig ski som går i løypa....

Råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

2 sesonger hadde jeg kun et par ski. Temmelig tunge Atomic Telemark Country med supertelemark binding og lite spenn. I utgangspunktet en håpløs kombinasjon, men det er utrolig hva man vender seg til. Gikk masse i løypene med de. Eneste ulempen når jeg hadde vendt meg til å gå på dem var bindingene som nesten alltid var for breie for sporene, spesielt isete eller nykjørte spor.

Men det er vel ikke noe problem, for nå selges det vel knapt noe annet enn BC (fylles opp av snø får dem ikke på igjenbidinger) bindinger å få kjøpt til vanlige turski.

Helt vanlig fjellski med stålkanter ville jeg anbefalt. Fischer, Åsnes Atomic. Ikke for brede. Så ofte vasser du ikke i løssnø og sånn en superforskjell gjør ikke mellombrede / brede turski uansett. Bare pass på at stålkantene er med!!! Madshus Pellestova har jeg dårlige erfaringer med, men det er kanskje bare meg?

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror kanskje Fischer eller Atomic gjør seg bedre i løypa, men å kjøpe norsk er uansett ikke dumt. Åsnes er jo den eneste skikkelig norske produsenten. Brodern virrer rundt på et par Åsnes Rago og det går jo veldig greit, men han har ikke brukt de stort i løyper. Har selv et par Åsnes Nansen og de ville jeg IKKE brukt til det formålet du beskriver.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje Fischer eller Atomic gjør seg bedre i løypa, men å kjøpe norsk er uansett ikke dumt. Åsnes er jo den eneste skikkelig norske produsenten. Brodern virrer rundt på et par Åsnes Rago og det går jo veldig greit, men han har ikke brukt de stort i løyper. Har selv et par Åsnes Nansen og de ville jeg IKKE brukt til det formålet du beskriver.

Morten

Skal sjekke opp hva Fischer har å by på. Atomic har jeg et eller annet urasjonellt i mot!?!?!

Når trenger man 4/4 ståkant? Har hatt 3/4 ski før og det funker greit til det meste...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er også i kjøpefasen på ski. Gose ski er egentlig lett å finne, og jeg endte med noe Fischer-greier som er akkurat smalt nok for å gå i vanlige løyper, men har stålkanter.

Problemet er å finne riktige støvler. dvs støvler som er stive nok sideveis til at de er gode å svinge med, men som ikke er ubehagelige å bruke.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Er også i kjøpefasen på ski. Gose ski er egentlig lett å finne, og jeg endte med noe Fischer-greier som er akkurat smalt nok for å gå i vanlige løyper, men har stålkanter.

Problemet er å finne riktige støvler. dvs støvler som er stive nok sideveis til at de er gode å svinge med, men som ikke er ubehagelige å bruke.

mvh Bjørn Revil

Vurderer selv også støvler. Valget står foreløpig mellom Alfa Skarvet og Salomon X-Adventure. Sistnevnte pgs støtten de gir i utforkjøringer, men regner med at Alfa støvlene er de beste for alt annet bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.