Jump to content
IGNORED

Optimus Nova lekkasje


rigotta
 Share

Recommended Posts

Har en Optimus Nova kjøpt i 2005 som lekker bensin når slangen koples fra og når slangen er frakoplet. Dvs at hurtigkoplingen lekker når slangen ikke er koplet til. Ser på de nyere modellene at de leveres med en ventil mellom hurtigkoplingen og pumpen. 
Flere som har opplevd  dette? 

Har ikke demontert hurtigkoplingen. Når slangen er fjernet fra pumpen forblir hurtigkoplingen i bakre stilling (som på bildet), er det normalt? Andre slike hurtigkoplinger pleier å gå frem igjen når slangen er fjernet..

 

2019-12-08 12.26.41.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, rigotta skrev:

Har en Optimus Nova kjøpt i 2005 som lekker bensin når slangen koples fra og når slangen er frakoplet. Dvs at hurtigkoplingen lekker når slangen ikke er koplet til. Ser på de nyere modellene at de leveres med en ventil mellom hurtigkoplingen og pumpen. 
Flere som har opplevd  dette? 

Har ikke demontert hurtigkoplingen. Når slangen er fjernet fra pumpen forblir hurtigkoplingen i bakre stilling (som på bildet), er det normalt? Andre slike hurtigkoplinger pleier å gå frem igjen når slangen er fjernet..

 

2019-12-08 12.26.41.jpg

Jeg kjenner ikke denne, men jeg kjenner flere andre brennere og pumper.

For meg høres det ut som ventilen ikke stenger 100%. Jeg ville uansett demontert, skiftet alle o-ringer/pakninger, smurt opp, så pleier det å fikse det aller meste.

Link to comment
Share on other sites

Denne koblingen ble byttet ut fordi den ikke var pålitelig nok. Ceijn har normalt koblinger av høy kvalitet, men her har de nok bommet.

Jeg har opplevd at hvis jeg ikke trekker ringen helt tilbake, og holder den der til hann-delen er helt ute så forblir den helt åpen. Da snakker vi ikke om lekkasje men "blow-out"   

Etter å ha vurdert flere merker og løsninger så foretrekker jeg koblingen til Primus med "gassboks-gjenger"

Nova brenneren er av likevel en favoritt.

dsk

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, dsk skrev:

Jeg har opplevd at hvis jeg ikke trekker ringen helt tilbake, og holder den der til hann-delen er helt ute så forblir den helt åpen. Da snakker vi ikke om lekkasje men "blow-out"

Ja det har jeg også opplevd. Drivstoff strømmer ut når slangen fjernes og det er trykk på flasken.

Fikk demontert koplingen, uten at jeg kan se noen defekter på pakningene. 

Er det noen mulighet til å bytte denne koplingen? Den nye med ventil ved koplingne ser ikke ut til å passe slangen. Kanskje det er en mulighet å bytte hele pumpen og slangen?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Nova har kommet ut med to forskjellige koplinger. Den eldste er den du har lekasje på rigotta, den nyere typen har en litt annen løsning. 

Nyeste løsningen er å trygge inn og vri flensen en trygger inn i hakk. Er litt usikker på årstall de byttet.

 

Sikkert like lett å se på bildene ;)

 

latitude

A94F92B6-FDB5-49E3-A4EA-44ED0A67FCDF.jpeg

624371F1-FB4B-4D75-9C3C-583B72FFD18A.jpeg

630F46D4-E1F5-49C4-914B-A4AA4975CC4B.jpeg

F0B778B1-0F0F-4E4E-B00E-54E02CCBA5A6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, dsk skrev:



Etter å ha vurdert flere merker og løsninger så foretrekker jeg koblingen til Primus med "gassboks-gjenger"

Nova brenneren er av likevel en favoritt.

dsk

..og det er vel det som også finnes på Polarisen-gassboks -gjenger

Edited by Blaser
Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har den gamle Nova modell med CEJN kopling. Den er på hytta, så jeg kan ikke sjekke her, men tegninger finnes jo. Jeg vedlikeholder den ved å gi den et pust silikon i blant og har ikke trøbbel med den. Den kan feilbetienes, for ytre hylse skal være skjøvet helt tilbake - og ikke frem som mange tror. Jeg tror ikke det er o-ringer inne i hunn-koplingen, men hann-koplingen skal det vel være en o-ring som mangler på foto?

Jeg har brukt CEJN koplinger i massevis til trykkluft- også noen med ekstra skruesikring som brukes til nargile-slanger til dykking. Aldri trøbbel. Men vedlikehold er en bra ting. Elgkalven har den nyere modell med bajonett-kopling sammen med ekstra stengekran på trykkflasken. Den kom visst omtrent samtid med Optimus gikk over til Kina-produksjon, som medførte mye annet trøbbel. Jeg måtte bytte Elgkalvens ny Nova 2 ganger før jeg fikk en som funket.

Jeg anser min gamle Nova som meget driftsikker med passende vedlikehold. En "primus" skal passes som en dame : med omhu og kjærlighet. 

Og så fyrer jeg aldri med bensin, men med parafin dvs. tennveske. Ved lekkasjer er det ingen eksplosjonsfare med parafin men voldsom med bensin. Det gikk jo nesten galt for en her på Forum en gang.

Elgen

Link to comment
Share on other sites

Her kom det mange tips jeg skulle lest tidligere. Klarte å klippe den ene o-ringen ved å bruke han-koplingen ved montering, så må skaffe en ny. Samtidig spratt selvfølgelig en av kulen ut og bort.... Nok et argument for å bytte slange og pumpe.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy