+rigotta 83 Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 Har en Optimus Nova kjøpt i 2005 som lekker bensin når slangen koples fra og når slangen er frakoplet. Dvs at hurtigkoplingen lekker når slangen ikke er koplet til. Ser på de nyere modellene at de leveres med en ventil mellom hurtigkoplingen og pumpen. Flere som har opplevd dette? Har ikke demontert hurtigkoplingen. Når slangen er fjernet fra pumpen forblir hurtigkoplingen i bakre stilling (som på bildet), er det normalt? Andre slike hurtigkoplinger pleier å gå frem igjen når slangen er fjernet.. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Marius Engelsen 1 897 Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 3 timer siden, rigotta skrev: Har en Optimus Nova kjøpt i 2005 som lekker bensin når slangen koples fra og når slangen er frakoplet. Dvs at hurtigkoplingen lekker når slangen ikke er koplet til. Ser på de nyere modellene at de leveres med en ventil mellom hurtigkoplingen og pumpen. Flere som har opplevd dette? Har ikke demontert hurtigkoplingen. Når slangen er fjernet fra pumpen forblir hurtigkoplingen i bakre stilling (som på bildet), er det normalt? Andre slike hurtigkoplinger pleier å gå frem igjen når slangen er fjernet.. (Logg inn for å se skjult innhold) Jeg kjenner ikke denne, men jeg kjenner flere andre brennere og pumper. For meg høres det ut som ventilen ikke stenger 100%. Jeg ville uansett demontert, skiftet alle o-ringer/pakninger, smurt opp, så pleier det å fikse det aller meste. rigotta reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
latitude 88 Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 Hei Jeg støtter Marius Engelsen her. Bensin og andre lettantennelige stoffer tørker ganske fort ut smøringen på glideflater og O-ringer. latitude rigotta reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
dsk 455 Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 Denne koblingen ble byttet ut fordi den ikke var pålitelig nok. Ceijn har normalt koblinger av høy kvalitet, men her har de nok bommet. Jeg har opplevd at hvis jeg ikke trekker ringen helt tilbake, og holder den der til hann-delen er helt ute så forblir den helt åpen. Da snakker vi ikke om lekkasje men "blow-out" Etter å ha vurdert flere merker og løsninger så foretrekker jeg koblingen til Primus med "gassboks-gjenger" Nova brenneren er av likevel en favoritt. dsk elgen og rigotta reagerte på dette 2 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+rigotta 83 Skrevet 8. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2019 2 minutter siden, dsk skrev: Jeg har opplevd at hvis jeg ikke trekker ringen helt tilbake, og holder den der til hann-delen er helt ute så forblir den helt åpen. Da snakker vi ikke om lekkasje men "blow-out" Ja det har jeg også opplevd. Drivstoff strømmer ut når slangen fjernes og det er trykk på flasken. Fikk demontert koplingen, uten at jeg kan se noen defekter på pakningene. Er det noen mulighet til å bytte denne koplingen? Den nye med ventil ved koplingne ser ikke ut til å passe slangen. Kanskje det er en mulighet å bytte hele pumpen og slangen? Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
dsk 455 Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 (endret) Fikk kjøpt noen sett med ventil og slange fra et firma i Drammen for noen år siden. Husker ikke firmanavnet, men jeg tror ikke de er der lenger. dsk PS Uniflame Supply finnes ikke lenger: (Logg inn for å se skjult innhold) Endret 8. desember 2019 av dsk rigotta reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
latitude 88 Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 Hei Nova har kommet ut med to forskjellige koplinger. Den eldste er den du har lekasje på rigotta, den nyere typen har en litt annen løsning. Nyeste løsningen er å trygge inn og vri flensen en trygger inn i hakk. Er litt usikker på årstall de byttet. Sikkert like lett å se på bildene latitude Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+rigotta 83 Skrevet 8. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2019 Ja dette så kjent ut. Skal se om det går å bytte slangen på min gamle, ser fjellsport selger pumpen..... Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Marius Engelsen 1 897 Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 52 minutter siden, rigotta skrev: Fikk demontert koplingen, uten at jeg kan se noen defekter på pakningene. Pakninger, spesielt o-ringer, kan se 100% i orden ut selv om de er defekte. Men det er ikke sikkert det er problemet med din da, det kan være noe annet. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+rigotta 83 Skrevet 8. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2019 Virker som det er en grunn for at de har byttet design. Går for å bytte pumpe / slange istedet for å reparere. Marius Engelsen reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+Blaser 1 652 Skrevet 9. desember 2019 Del Skrevet 9. desember 2019 (endret) 17 timer siden, dsk skrev: Etter å ha vurdert flere merker og løsninger så foretrekker jeg koblingen til Primus med "gassboks-gjenger" Nova brenneren er av likevel en favoritt. dsk ..og det er vel det som også finnes på Polarisen-gassboks -gjenger Endret 9. desember 2019 av Blaser Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
dsk 455 Skrevet 9. desember 2019 Del Skrevet 9. desember 2019 Det har du nok helt rett i, kanskje polaris slange og pumpe er god løsning. Novaen går på gass! jeg har prøvd, med en kobling som ikke bør vises frem her dsk Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
elgen 688 Skrevet 9. desember 2019 Del Skrevet 9. desember 2019 Hei Jeg har den gamle Nova modell med CEJN kopling. Den er på hytta, så jeg kan ikke sjekke her, men tegninger finnes jo. Jeg vedlikeholder den ved å gi den et pust silikon i blant og har ikke trøbbel med den. Den kan feilbetienes, for ytre hylse skal være skjøvet helt tilbake - og ikke frem som mange tror. Jeg tror ikke det er o-ringer inne i hunn-koplingen, men hann-koplingen skal det vel være en o-ring som mangler på foto? Jeg har brukt CEJN koplinger i massevis til trykkluft- også noen med ekstra skruesikring som brukes til nargile-slanger til dykking. Aldri trøbbel. Men vedlikehold er en bra ting. Elgkalven har den nyere modell med bajonett-kopling sammen med ekstra stengekran på trykkflasken. Den kom visst omtrent samtid med Optimus gikk over til Kina-produksjon, som medførte mye annet trøbbel. Jeg måtte bytte Elgkalvens ny Nova 2 ganger før jeg fikk en som funket. Jeg anser min gamle Nova som meget driftsikker med passende vedlikehold. En "primus" skal passes som en dame : med omhu og kjærlighet. Og så fyrer jeg aldri med bensin, men med parafin dvs. tennveske. Ved lekkasjer er det ingen eksplosjonsfare med parafin men voldsom med bensin. Det gikk jo nesten galt for en her på Forum en gang. Elgen Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Barskekarsten 223 Skrevet 9. desember 2019 Del Skrevet 9. desember 2019 Jeg har demontert og overhalt den koblingen. dsk reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+rigotta 83 Skrevet 9. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2019 Her kom det mange tips jeg skulle lest tidligere. Klarte å klippe den ene o-ringen ved å bruke han-koplingen ved montering, så må skaffe en ny. Samtidig spratt selvfølgelig en av kulen ut og bort.... Nok et argument for å bytte slange og pumpe....... Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+rigotta 83 Skrevet 2. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2020 Er det noen som trenger en reservepumpe og slange av gammel type til Nova? Koplingen på pumpen mot slangen mangler en kule.... Gis bort mot dekking av ev porto. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.