Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Dun Sovepose Vinter

Anbefalte innlegg

Hei
Skal skaffe ny sovepose til min kone for vinterbruk, det er jo et et hav å velge i mellom.
Tenker på noe som koster max 6000,-
har sett litt på  dun poser Helsport, Warmpeace og Rab.
Håper noen med litt mere vinter erfaring enn oss kan komme med tips til en god sovepose, 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Logg inn for å se skjult innhold)

Litt over prisen. Men fjellsport har salg hele tiden, og nå er det vel black week Og black month Og alt mulig fremover. 

Jeg har denne posen i 0 grader og minus 9 og er veldig fornøyd med dem, skulle jeg hatt en varmere pose ville jeg gått for denne. 

Liker fasongen godt og spesielt fotboksen. Jeg liker ikke den på helsport eller rab. Har ikke prøvd warmepace. 

Jeg får litt Klaus hvis det blir for trangt for føttene. Men mountain hardwear sine poser er bøyd opp som en romslig tøffel og det liker jeg godt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinter kan jo være allt fra noen plussgrader til under minus førti avhengig av hvor i landet man er, hva slags temperaturområde ser du for deg den skal dekke?

Fruen, er hun en frysepinne eller varmeovn (kommer vinterdyna fram i august etc.)?

Hvor lang bruker skal soveposen passe?

Får hun noia av trange soveposer eller liker hun "snug fit" ?

Endret av Terka
Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Terka skrev:

Vinter kan jo være allt fra noen plussgrader til under minus førti avhengig av hvor i landet man er, hva slags temperaturområde ser du for deg den skal dekke?

Fruen, er hun en frysepinne eller varmeovn (kommer vinterdyna fram i august etc.)?

Hvor lang bruker skal soveposen passe?

Får hun noia av trange soveposer eller liker hun "snug fit" ?

Heisann
Det er ikke så lange tur vi skal på blir stort sett weekend turer, det blir H-Vidda og Venabygdsfjellet 
Hun fryser ikke veldig lett.
163 Cm er hun
Hun liker å ha litt plass i posen.
Hun bruker Helsport Rago Lady som 3 sesong pose, på sommeren bruker hun den da som en dyne.

Så vi har sett litt på helsport RAGO X-TREM LADY, Warmpeace Solitaire 1000, så har vel Rab noen gode poser også, men syns 6 tusen burde holde for en vinter pose.

Drømmen hadde jo vært en pose i fra westernmountaineering, hører så mange som sier de er kongen når det gjelder sovepose.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Datuma skrev:

Litt over prisen. Men fjellsport har salg hele tiden, og nå er det vel black week Og black month Og alt mulig fremover. 

Jeg har denne posen i 0 grader og minus 9 og er veldig fornøyd med dem, skulle jeg hatt en varmere pose ville jeg gått for denne. 

Liker fasongen godt og spesielt fotboksen. Jeg liker ikke den på helsport eller rab. Har ikke prøvd warmepace. 

Jeg får litt Klaus hvis det blir for trangt for føttene. Men mountain hardwear sine poser er bøyd opp som en romslig tøffel og det liker jeg godt. 

Så god ut den pose der ja :-) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, eriblist skrev:

Så vi har sett litt på helsport RAGO X-TREM LADY, Warmpeace Solitaire 1000, så har vel Rab noen gode poser også, men syns 6 tusen burde holde for en vinter pose.

Drømmen hadde jo vært en pose i fra westernmountaineering, hører så mange som sier de er kongen når det gjelder sovepose.

Om du kikker litt rundt så har du jo denne ubrukt på finn.no til 1250,-  med T-Lim = - 26 C (Men den er str Long / Op til 198 cm pers lengde): 

Og vil du ta den helt ut ift Werstern Mountainering og kan strekke budsjettet en tusenlapp så får du en ubrukt  WM Puma med T.Lim = -32 C(antagelig enda lavere, WM er konservative på temperatur) til 7000,-

Dette er ca halv pris av listepris, og er en pose som vil vare svært lenge.

Personlig ville jeg hatt en pose som ikke er for lang ift brukeren da dette gir en del mer pose/rom i posen å varme opp. Dun vs syntet kommer ann på bruk/bruksområde (og betalingsvilje), vekt og pakkevolum er andre kriterier som kan være viktig om dere skal bære utstyr i sekk på vinteren (mindre viktig ved bruk av pulk.)

Innmellom prisen på nevnte eksempler så finnes det et hav av gode poser.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 20.11.2019 den 22.22, Terka skrev:

Om du kikker litt rundt så har du jo denne ubrukt på finn.no til 1250,-  med T-Lim = - 26 C (Men den er str Long / Op til 198 cm pers lengde): 

Og vil du ta den helt ut ift Werstern Mountainering og kan strekke budsjettet en tusenlapp så får du en ubrukt  WM Puma med T.Lim = -32 C(antagelig enda lavere, WM er konservative på temperatur) til 7000,-

Dette er ca halv pris av listepris, og er en pose som vil vare svært lenge.

Personlig ville jeg hatt en pose som ikke er for lang ift brukeren da dette gir en del mer pose/rom i posen å varme opp. Dun vs syntet kommer ann på bruk/bruksområde (og betalingsvilje), vekt og pakkevolum er andre kriterier som kan være viktig om dere skal bære utstyr i sekk på vinteren (mindre viktig ved bruk av pulk.)

Innmellom prisen på nevnte eksempler så finnes det et hav av gode poser.

Takk for gode tips, håper på å få kjøpt den WM du linket til her.
God helg :-) 

Endret av eriblist
Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Kåre Kålrabi skrev:

Litt sent nå, men du kunne ha fått deg 3 skreddersydde

for den prisen. Litt annen vektklasse da men...

Vel, den er jo antagelig ubrukt/ny enda så han kan antakelig fortsatt selge den før samme pris som den ble kjøpt om han angrer på kjøper.

Er pris øverste kriterie så ble det jo nevnt en sovepose til 1250,-  med T-Lim = - 26°C lenger oppe. (Han valgte antagelig ikke ut fra pris som viktigste kritikerie.)

Enda billigere er det kanskje å kombinere 2 vinterdyner (om man har) med et grevlingtrekk. 😄

20191125_121517.thumb.jpg.9a83a7e9bd82b6cca9e34cd63b2355b3.jpg

Endret av Terka
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Flemmingss
      Hei.

Fikk meg en  Rago Pro Down X-Trem vinterdunpose til jul og hadde natt til i dag 03.01 min første natt i den.
      På morgenen merket jeg at flere dun hadde kommet ut av posen. 
      Er dette normalt på en slik pose, eller noe som må repareres?
      Jeg vil ikke ende opp med en pose tom av dun, spesielt ikke når den er såpass kostbar som denne er.

Jeg har lagt ved noen bilder av dunene
      Har også mailet Helsport for å høre hva dem mener.

• Av lougil
      Jeg er på utkikk etter en forholdsvis lett og varm dunpose til tidlig vår/sen høst. Jeg har fra før av sovepose til sommersesongen + flere lakenposer og godt liggeunderlag for ekstra isolasjon.
      Etter å ha gjort litt rask research på dunposer til maks ca. 3000kr, så endte jeg opp med disse kandidatene (jeg er 172cm lang):

Vil gjerne ha noen innspill på hvem av de som gir mest varme og kvalitet for den prisen?
      Vekt og pakkvolum har også litt å si, da jeg gjerne vil bruke på den på lengre turer med sekk også. Har fyllvekt stor betydning, eller er det FP som er viktigst?
      Cumulus Alaska blir kanskje noe dyrere til slutt med frakt og toll, men ser den har fått gode reviews her på forumet.

Hvis det er en dunpose du kjenner til som slår disse, så del gjerne
    • Av Oksen
      Hei,
      Har nettopp bestilt meg en Mammut Tyin MTI winter og lurer på om noen har erfaring med hetta på denne eller 5-season utgaven. Ble litt overrasket over at hetta er så stor at jeg kan få plass til alpinthjelm og enda mer, og at det ikke er noen stramnemulighrter bak. Jeg lurer umiddelbart på om man produserer nye kondens inni hetta som følge av at man kan forsvinne inni hetta. Er det noen som har noen erfaringer å dele?
    • Av knerten
      Jeg skal ut på turer med pulk og telt og trenger en varm vintersovepose. Jeg er en relativt slank dame på 162 cm og synes det er vanskelig å navigere i soveposejungelen. 
      Jeg har fått i hus en Mountain Equipment Glacier Expedition dunsovepose i størrelse "regular" (185 cm) for en overkommelig pris. Jeg er imidlertid usikker på om den er en "keeper" eller om den bør returneres. Spørsmål jeg har er:
      Er soveposen i str. regular for stor for meg - for lang/bred? Posen har en såkalt romslig "expedition fit" ved at den er bredere i toppen enn de andre modellene i serien. Dette skal tillater bruk med mer klær i posen og "skifting av klær" i posen. Posen finnes også i en Short versjon for kroppslengde inntil 165 cm (men da til en betydelig høyere pris). Er denne å foretrekke fremfor en Regular? Eller blir den for kort? Er det OK å satse kun på en dunpose til pulkturer over flere dager? Ser at flere mener at det er gunstig å kombinere dun og syntet som sikkerhet mht. fuktproblematikk. Jeg har allerede en "kort" dunpose med T-comfort på -3. Hvilken syntetpose kan den eventuelt kombineres med? Håper på gode råd som gjør at jeg kan sove varmt og trygt uten å tømme bankkontoen 🙄
      Mountain Equipment Glacier Expedition
      Sesong: Vinter, ekstrem Yttermateriale: DRILITE® Loft 50D, vindtett og vannavvisende Fyllmateriale: 90-10 Andedun med minimum 700 Fill Power Fyllvekt: 1352g (Regular), Mountain Equipment Sleep temp: -35°C Maks personlengde: 185cm (regular) Lengde innside: 204cm (regular) Bredde innside: 80cm Fotbredde: 50cm Glidelås: Venstre Pakkvolum: 34x29x25cm (LxBxD)(Regular), 35x30x25cm Vekt: 2020g (regular)  
    • Av Terka
      Noen her inne som har erfaring med Mountain Equipment Helium 800 soveposen?

Jeg er ganske fornøyd med ME Helium 400 som somerpose (vår, sommer, høst), og også Warmpeace Viking 600 posen som tåler litt flere minusgrader men denne har junior overtatt.
      Vurderer en ME Helium 800 pose til de turene hvor temperaturen dropper fra plussgrader på dagen og ned mot/til tosifra minusgrader på natta, alternativer er også Warmpeace Viking 600 eller 900. ME Helium 800 plasserer seg mellom disse WP posene ift temperaturerraring og vekt.
      Litt tall på posene:
      Warmpeace Viking 600

Warmpeace Viking 900

Mountain Equipment Helium 800

Pakkevolum er for min del viktig på en slik pose.
      Synspunkter, erfaringer, og evt andre forslag å vurdere er velkommen. 😀

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.