Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Passform på fjellstøvler

Anbefalte innlegg

• Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skoprodusenter:  

Ja, nå har jeg fått prøvd skoene på en 3-4 dagsturer. 😊 Passformen er selvfølgelig som alle andre altra-sko; helt perfekt (for meg). 😊 Myk såle med god demping, og selv om ytterstoffet er noe stivere enn på vanlig Lone Peak kommer «tøffelfølelsen» med en gang - lette og gode, og det er ingenting som trykker på foten. Med litt tykke ullsokker føles de derfor varme og behagelige.  Så lenge man holder seg tørr. På grusvei og sti i regn og sludd har jeg gått i mange timer uten å bli

Åja, du mener disse? Her snakker vi "anatomisk passform" tilpasset andeføtter ja. Er det denne modellen som kalles Crispi Duck? 🤣 Det er sånn skoene føles når jeg tar dem på iallfall..

Posted Images

zimwalker skrev (På 31.7.2020 den 20.19):

Takk for tilbakemeldingen. Lundhags har jeg ikke prøvd enda. Skjønner hva du mener med hard såle på den modellen. Den har mulig noe til felles med M77 i så måte. Men tror jeg blir å prøve et par. Verste som kan skje er jo bare at de går i retur.  :)

Fikk et par i str 44 i posten for en stund siden. Til min overraskelse fikk jeg store problemer med i det hele tatt å få foten ned i støvlene. Først når jeg tok ut innersålen og la godt med vekt på foten, fikk jeg presset foten nedi. For trang rundt hæl og i "halsen"/ankel, så de gikk i retur. Synd for det virket som de hadde rimelig plass tversover for fremfoten, er der problemet normalt ligger for meg.  Får se om jeg blir å prøve et par i str 45 senere en gang,  akkurat nå har jeg ikke mulighet. 

Lars Erik Moen skrev (På 13.8.2020 den 14.10):

Hvis du vil ha sko som virkelig passer brede føtter så prøv Jörnkängan lærstøvler. Disse lages bare som høye støvler. jeg har den som heter Vandrer, en lett utgave.

Får kanskje "snuse" på disse etterhvert også da tenker jeg.....takk for tipset.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Erik Moen skrev (På 13.8.2020 den 14.10):

så prøv Jörnkängan lærstøvler

Disse ligner litt på Lundhags Forrest som jeg har fra før, men tåboksen er kanskje noe bredere på disse? Det hadde vært interessant og prøve et par. Noen som vet om butikker som har disse?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...
ketilring skrev (På 16.8.2020 den 8.24):

Disse ligner litt på Lundhags Forrest som jeg har fra før, men tåboksen er kanskje noe bredere på disse? Det hadde vært interessant og prøve et par. Noen som vet om butikker som har disse?

Føres av Jørn Jensen i Lillestrøm 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...
a_aa skrev (På 6.6.2020 den 14.56):

Så da har jeg nettopp bestilt et par Inov-8 Roclite 370 (

(Logg inn for å se skjult innhold)

), som har Shoe fit 4.

Ja ha. De holdt ca 4 måneder, og er kassable allerede nå. Overdelen tåler ikke slitasjen som man får på turer i fjell, det er masse små "skrubbsår" som slipper vann inn, og stedvis har nå overdelen løsnet fra sålen - kan stikke en finger gjennom.

Vanntettheten holdt de første ukene. Virker som det er et slags kamuflert gummistøvel-konsept, der vanntettheten (og bortimot null pusteevne) kommer av det tette ytre belegget - kan ikke se noen membran inni, i hvert fall.

Grafen-sålen sitter definitivt godt både på tørt og vått fjell, men de gamle "sticky rubber" sålene til Inov-8 satt enda bedre på vått fjell. De nye slites imidlertid mye saktere enn de gamle. Det spiller egentlig liten rolle når resten av støvelen faller fra hverandre så raskt. Inov-8 burde gjenopplivet de gamle Roclite 400 GTX i tynt men ganske slitesterkt lær, og satt på grafen-sålen der. Da hadde kunne det blitt en sko med akseptabel levetid. Levetiden til Roclite 370 er jo en dårlig vits.

Mulig jeg må se etter de der Topo Athletic støvlene på svartfreddan :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Sherpas
      Jeg er på jakt etter nye fjellsko. Har de siste seks åra gått i et par La Sportiva Cube, temmelig ukomfortable og passer egentlig ikke min fot, får blå stortå hele tiden, og bare gleder meg til å få de av etter en 8-10 timers tur. Men de gjør jobben bra på brevandring med stegjern, og i bratt steinur. 

Er i startfasen her, så har bare prøvd Alfa Walk King på foten i butikk, virket ganske ok faktisk.. Har ganske brede føtter, og sliter som sagt med vonde og blå tær etter turene i fjellheimen. Går mye i Jotunheimen, så det blir endel av disse 9-10 timers turene med tung sekk i steinur, på brevandring, og røffe forhold. 

På listen over fjellsko jeg skal prøve er som nevnt Alfa Walk King, Alfa Glittertind, Crispi Scarven, og Scarpa Kinesis. Om noen har erfaringer med disse skoa, eller har andre tips som kunne passet her så er jeg veldig takknemlig for kommentarer.
    • Av SRosenborg
      Jeg er på utkikk etter en tursko med god ankelstøtte og til bred forfot. Jeg har prøvd en god del fjellsko, men synes disse blir noe tunge til mitt bruk. Kortere toppturer, 1-3 timer på sti er ofte det jeg går mest i. De skoene som foreløpig har passet best er Crispi Skarven og Alfa Walk Queen. Eneste minus på Alfa Walk Queen er at de presser på innsiden av foten, ved ankelkulen (har ikke prøvd lightversjonen) . Begge skoene opplever jeg som tunge fjellsko, men har den ankelstøtten jeg trenger. Noen som har andre tips til lettere tursko og ikke tunge fjellsko? 
      Vært inne på tanken på Alfa Mesa Perform, men ikke prøvd de. Ønsker også sko som ikke er så fargesprakende 😅
    • Av Dave_12
      Hei, Har dere erfaring med Crispi Fjellstøvel Valdres GTX? Anbefalt? Tenkte å bruke fisketur hvor det er mye Myr, fjelltur og kanskje i vinter?
    • Av Anders Eriksen
      Kjøpte Crispi Briksdalen fjellsko for ca ett år siden, dette er jo sko med en ganske høy pris. Nå ser jeg at gummitupoen begynner å løsne på begge skoa. Har ikke blitt brukt så mye, og heller ikke blitt båltørket eller lignende. Opplevde samme problemene med Crispi skarven skoa jeg hadde tidligere. Kjenner den slitestyrken til Crispi begynner å irritere meg. Bør jeg reklamere på dette, eller prøve å lime selv? I så fall hvilken lim bruker jeg på noe sånt? Legger med bilde
      Noen andre som har Briksdalen skoa og opplevd det samme?

• Av TL
      Hei, 
      Har søkt litt både her på FF og ellers angående fjellstøvler, men har ikke konkludert ennå.
      Jeg er på utkikk etter gode allround-støvler som skal brukes i variert terreng (toppturer/ ukesturer med tung sekk/ enkle dagsturer i skogsterreng, osv.).
      Fjellstøvlene må ha god støtte rundt anklene og solid såle med godt grep.
      Vekt er underordnet. Mye viktigere er at de tåler stor belastning.
      Håper å holde meg under kr. 2000,-, men ikke en absolutt grense.
      Tips?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.