Gå til innhold
  • Bli medlem

Passform på fjellstøvler


ketilring

Anbefalte innlegg

Annonse
zimwalker skrev (På 31.7.2020 den 20.19):

Takk for tilbakemeldingen. Lundhags har jeg ikke prøvd enda. Skjønner hva du mener med hard såle på den modellen. Den har mulig noe til felles med M77 i så måte. Men tror jeg blir å prøve et par. Verste som kan skje er jo bare at de går i retur.  :)

Fikk et par i str 44 i posten for en stund siden. Til min overraskelse fikk jeg store problemer med i det hele tatt å få foten ned i støvlene. Først når jeg tok ut innersålen og la godt med vekt på foten, fikk jeg presset foten nedi. For trang rundt hæl og i "halsen"/ankel, så de gikk i retur. Synd for det virket som de hadde rimelig plass tversover for fremfoten, er der problemet normalt ligger for meg.  Får se om jeg blir å prøve et par i str 45 senere en gang,  akkurat nå har jeg ikke mulighet. 

Lars Erik Moen skrev (På 13.8.2020 den 14.10):

Hvis du vil ha sko som virkelig passer brede føtter så prøv Jörnkängan lærstøvler. Disse lages bare som høye støvler. jeg har den som heter Vandrer, en lett utgave.

Får kanskje "snuse" på disse etterhvert også da tenker jeg.....takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Moen skrev (På 13.8.2020 den 14.10):

så prøv Jörnkängan lærstøvler

Disse ligner litt på Lundhags Forrest som jeg har fra før, men tåboksen er kanskje noe bredere på disse? Det hadde vært interessant og prøve et par. Noen som vet om butikker som har disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
a_aa skrev (På 6.6.2020 den 14.56):

Så da har jeg nettopp bestilt et par Inov-8 Roclite 370 (Prisjakt), som har Shoe fit 4.

Ja ha. De holdt ca 4 måneder, og er kassable allerede nå. Overdelen tåler ikke slitasjen som man får på turer i fjell, det er masse små "skrubbsår" som slipper vann inn, og stedvis har nå overdelen løsnet fra sålen - kan stikke en finger gjennom.

Vanntettheten holdt de første ukene. Virker som det er et slags kamuflert gummistøvel-konsept, der vanntettheten (og bortimot null pusteevne) kommer av det tette ytre belegget - kan ikke se noen membran inni, i hvert fall.

Grafen-sålen sitter definitivt godt både på tørt og vått fjell, men de gamle "sticky rubber" sålene til Inov-8 satt enda bedre på vått fjell. De nye slites imidlertid mye saktere enn de gamle. Det spiller egentlig liten rolle når resten av støvelen faller fra hverandre så raskt. Inov-8 burde gjenopplivet de gamle Roclite 400 GTX i tynt men ganske slitesterkt lær, og satt på grafen-sålen der. Da hadde kunne det blitt en sko med akseptabel levetid. Levetiden til Roclite 370 er jo en dårlig vits.

Mulig jeg må se etter de der Topo Athletic støvlene på svartfreddan :) 

  • Liker 2
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Håper det er i orden at jeg drar opp en litt "gammel" tråd her, for jeg sliter med det samme problemet som TS.

Som dame er det mer eller mindre umulig å finne sko beregnet på middels brede (eller, som jeg liker å kalle det, normale :laugh:) føtter. De fleste damemodeller er "spesielt tilpasset dameføtter", dvs. de er enda smalere enn sko som allerede er smale...

Mange av oss har nok vokst opp med å stappe føttene våre nedi altfor smale sko, noe får konsekvenser for både den fysiske formen på føttene, og ikke minst for hva man tolerer av komfort!  Jeg merket forskjell på begge da jeg gikk over til "barfot"-sko for noen år siden (føttene ble faktisk merkbart bredere 🦆), og nå sliter jeg veldig med å finne fjellsko/-støvler som ikke føles tunge, stive og smale. Det hjelper jo heller ikke med brede nok sko hvis sålen er for stiv til at foten kan bevege seg naturlig.

Vurderer Vivobarefoot Tracker eller Xero Xcursion men er litt usikker på om de har bra nok grep i sålen. Noen som har testa disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (14 minutter siden):

Håper det er i orden at jeg drar opp en litt "gammel" tråd her, for jeg sliter med det samme problemet som TS.

Som dame er det mer eller mindre umulig å finne sko beregnet på middels brede (eller, som jeg liker å kalle det, normale :laugh:) føtter. De fleste damemodeller er "spesielt tilpasset dameføtter", dvs. de er enda smalere enn sko som allerede er smale...

Mange av oss har nok vokst opp med å stappe føttene våre nedi altfor smale sko, noe får konsekvenser for både den fysiske formen på føttene, og ikke minst for hva man tolerer av komfort!  Jeg merket forskjell på begge da jeg gikk over til "barfot"-sko for noen år siden (føttene ble faktisk merkbart bredere 🦆), og nå sliter jeg veldig med å finne fjellsko/-støvler som ikke føles tunge, stive og smale. Det hjelper jo heller ikke med brede nok sko hvis sålen er for stiv til at foten kan bevege seg naturlig.

Vurderer Vivobarefoot Tracker eller Xero Xcursion men er litt usikker på om de har bra nok grep i sålen. Noen som har testa disse?

Jeg har vivabarefoot tracker og veldig godt fornøyd. Vet ikke hvordan de er i damestrl vs mannestørrelse, men kjenner et par som har dem (av begge kjønn) og aldri hørt annet en skryt. Beste fjellskoene jeg har brukt, men aldri gått veldig langt i dem (bare på turer som varer noen timer). Bruker dem når jeg er steder det er vått. Jeg skal bestille Xcursion når de kommer på lager. Har i dag den lave ikke-vanntette utgaven av dem som er mine absolutt favorittsko i fjellet - så lenge det er tørt ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Da drar jeg opp denne tråden igjen. Har i vår gradvis gått over til barfortvennlige sko og merker at føtter, knær og hofter trives med dette. Men nå gruer jeg og liktornene på lilletærnene oss veldig til sommervandringene og høstjakta, da mine nesten nyinnkjøpte Alfa Bever nok blir i trangeste laget...

Finnes det i dag gode fjellsko med bre tåboks som faktisk tåler lange dager i øspøs regn og myrer og steinete underlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.