GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tror jeg mÄ konvertere fra dry-fit til ull pÄ t-skjortefronten.

Uaktuelt Ä vaske turklÊr mellom hver gang. (SykkelklÊr brukes bÄde 5-6 ganger, med god skylling i kaldt vann og lufting etter hver bruk (har 2-3 sett).. og det er sjelden proiblem med lukt)

Dryfit-tskjorte, tÄler ikke mye svette lenger, og der hjelper det ikke med samme type skyll-og-luft. 

Hva vil dere anbefale av t-skjorte til bruk om sommeren, eller under en genser nÄ pÄ hÞsten. Er jo mye ull-varianter der ute. 

Endret av DenGladeVandrer
Annonse
Skrevet

Liker bÄde Devold Breeze og Icebreaker. 

Mine topper fra Icebreaker har best hold, men jeg har ogsÄ en Devold (langermet breeze) som har holdt i mange Är. 

Bruker kun ull pÄ tur. Syntet funker best til korte Þkter. Type maks et par timer. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Liker bÄde Devold Breeze og Icebreaker. 

Mine topper fra Icebreaker har best hold, men jeg har ogsÄ en Devold (langermet breeze) som har holdt i mange Är. 

Bruker kun ull pÄ tur. Syntet funker best til korte Þkter. Type maks et par timer. 

Og de er ogsÄ gunstige til sommerbruk. Har ikke noe erfaring med ull pÄ sommeren, bortsett fra tynne ullsokker. 

Skrevet
1 minutt siden, DenGladeVandrer skrev:

Og de er ogsÄ gunstige til sommerbruk. Har ikke noe erfaring med ull pÄ sommeren, bortsett fra tynne ullsokker. 

Ja mye bedre med ull enn syntet ogsÄ pÄ sommeren. Ulla regulerer temperatur og blir ikke klam og klissete nÄr man svetter. Selv pÄ de varmeste dagene i sommer gikk jeg med ull fordi den er mer luftig enn et plastikkplagg. 

Har blant annet en veldig luftig og fin topp fra Icebreaker. Bodde i den nesten hele ferien. 

Skrevet (endret)
15 minutter siden, Gittiamo skrev:

Ja mye bedre med ull enn syntet ogsÄ pÄ sommeren. Ulla regulerer temperatur og blir ikke klam og klissete nÄr man svetter. Selv pÄ de varmeste dagene i sommer gikk jeg med ull fordi den er mer luftig enn et plastikkplagg. 

Har blant annet en veldig luftig og fin topp fra Icebreaker. Bodde i den nesten hele ferien. 

Har jo skjÞnt det etterhvert, men vÊrt litt for gjerrig., men har muligheten til Ä unne meg det nÄ.

(arva  5-6 dry-fit for  mange Är siden.. og brukt til trimming og tur),

Endret av DenGladeVandrer
Skrevet
2 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Syntetplagg lukter ganske fort, noe ull ikke gjÞr. 

Men rart at jeg kan bruke sykkeltrĂžye og svette i timesvis.... skylle i kaldt vann og lufte.... minimalt med lukt.

T-skjorta.... litt rask gange i en drĂžy time....skyll og luft.... stinker.

Men samma det. NÄ blir det ull.  

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, DenGladeVandrer skrev:

Men rart at jeg kan bruke sykkeltrĂžye og svette i timesvis.... skylle i kaldt vann og lufte.... minimalt med lukt.

Jeg kan bruke samme ulltrÞya nÄr jeg gÄr i flere dager uten lukt, noe jeg ikke kan med superundertÞy.

Normal renslighet sÄ gÄr det bra. Ikke gjÞr som Ludvig XIV - pÞse pÄ med deo oppÄ gammel dritt....

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, DenGladeVandrer skrev:

Kommer an pÄ type plastikk og sammensetning av materiale. Noen lukter dÞd grevling etter et par timer mens noe holder litt lengre. 

Men uansett er ren ull bedre for alle parter ogsÄ. Bare sjekk at hele trÞya er i ren ull. Noen, som for eksempel HH, skriver at det er 100 % merinoull. Det stemmer at det som er ull i trÞya er av merinoull, men med liten skrift stÄr det at det er blanda med plastikk.  En liten sÄnn sleip omskriving av produktinformasjon for Ä fÄ folk til Ä tro de kjÞper et produkt i ren ull. 

• Liker 2
Skrevet

Ingen tvil. Ull som gjelder😊 Jeg har funnet min favoritt i Aclima Woolnet. Finnes med korte og lange ermer hĂžye og lave halser osv. Etterhvert som det blir kaldt supplerer jeg med tynn/medium tynn merinoulltrĂžye pĂ„ utsida fĂžr evt. ytterligere Mellom plagg og skall.

Skrevet

Vil anbefale Ä kjÞpe t-skjorter med blanding av ull og silke. KlÀttermusen Eir Tee er overlegent alt annet jeg har brukt. Enorm slitestyrke, sval og luftig, men ofte dyre. 

• Liker 1
Skrevet

Sommer:
Janus Ullboxer
Devold Breeze (t-skjorte)
Janus stillongs (stillongs..)
Houdini wooler (vaffel-ullgenser)
Devold Thermo (tykkere ulljakke)
Bukse etter forhold. Som regel Dovrefjell, nylig Klattermusen Gere 2.0

Vinter: 
Janus Ullboxer (lang modell, utgÄtt)
Brynje over/underdel (nettingundertĂžy laget av ull)
Ulvang ull-rib (tykkere strikket mellomlag i ull)
Houdini wooler (Vaffelull)
Devold Thermo (tykkere ulljakke)
Twentyfour dunjakke 
Skalljakke av en sort
Bukse etter forhold. 

Jeg mener at lag pÄ lag med ull er en av grunnene til at jeg trives i skauen. Jeg regulerer egen kroppstemp veldig fint pÄ den mÄten. 

Skrevet
15 minutter siden, Anders_G skrev:

Vil anbefale Ä kjÞpe t-skjorter med blanding av ull og silke. KlÀttermusen Eir Tee er overlegent alt annet jeg har brukt. Enorm slitestyrke, sval og luftig, men ofte dyre. 

Har en ulltrÞye blandet med silke, som er kjÞpt pÄ SparkjÞp til rundt kr 300. Medium hÞy hals og lange ermer. SvÊrt luftig og komfortabel, men ble fort noe slafsete. Alikevel fin i bruk.

Skrevet
18 minutter siden, Anders_G skrev:

Kan nok lĂžnne seg i lengden.
Jeg har masse Aclima T-shirts og holdbarheten er ikke mye Ă„ skryte av.

Skrevet

Jeg har fortsatt ingen plagg fra Lanullva, menalle jeg kjenner som har det er helt frelst og kjÞper ikke annet. Selv har jeg mest Brynje i ulike varianter, Devold synes jeg ogsÄ holder bra. Aclima er jeg litt mindre fornÞyd med, det synes jeg blir slaskete fortere. Kari Traa sine lette singlet og tskjorter er forresten ganske fine, men har ikke testet til lengre bruk. Det er vel det jeg bruker mest "blant folk". 

Skrevet
56 minutter siden, Anders_G skrev:

Ull + silke = sant 😍 

Har ikke dette til turbruk, men til hverdags/pent. Men noen av toppene fÄr seg ei luftetur i ny og ne. 

Vera & William har mye fint i denne kombinasjonen. De er ogsÄ veldig opptatt av bÊrekraft. Koser litt men alt jeg har derfra holder bra. 

Har selv gĂ„tt mer og mer over til dobbel ull fremfor ull og fleece pĂ„ kalde dager. Til og med funnet frem strikkepinner og strikker i ull som ikke er kjemisk vaska. SĂ„ digg 😍 skal se om jeg finner bra ull/silke til strikk selv. 

Skrevet

Som mange andre alt har nevnt vil ogsÄ jeg anbefale Devold Breeze (bÄde som t-skjorte og tynn ull-trÞye). Har det siste Äret prÞvd meg med Devold Hiker og den liker jeg enda bedre enn Breeze, siden den har lufting i armhulene.

Jeg er varm av meg og bruker stort sett kun t-skjorte nÄr jeg er ute Ä gÄr tur i perioden mars-oktober, ved pauser eller vind mÄ jeg jo ta pÄ en jakke og eller en genser. Men mens jeg gÄr er det ull t-skjorte som gjelder. For Ä enkelt kunne regulere varmen litt opp og ned har jeg "sykkelarmer", sÄnne lÞse armer som syklister enkelt kan ta pÄ og av. Da fÄr jeg mulighet til Ä fÄ litt isolasjon pÄ armene pluss at armene blir vindisolert. Disse armene har jeg liggende i lomma nÄr de ikke er i bruk og jeg kan dermed "kle pÄ meg" uten Ä stoppe ;-)

Skrevet (endret)
1 time siden, DenGladeVandrer skrev:

Takker for mye bra innspill. Pakke fra Outnorth er pÄ vei. Spent. 

Hva ende du opp med tilslutt da? 25% pĂ„ alt hos Fjellsport nĂ„, men det har du vell fĂ„tt med deg? Er forresten kanon tilbud pĂ„ Devold Breeze hos Gmax nĂ„, 300kr er billig for 100% Merino ull, er jo ikke mer en for en vanlig T-skjorte det😉

https://www.gsport.no/221742-devold-breeze-kortermet-ulltroye-herre/

Endret av Lars Stenseth
  • Takk 1
Skrevet
1 time siden, Lars Stenseth skrev:

Hva ende du opp med tilslutt da? 25% pĂ„ alt hos Fjellsport nĂ„, men det har du vell fĂ„tt med deg? Er forresten kanon tilbud pĂ„ Devold Breeze hos Gmax nĂ„, 300kr er billig for 100% Merino ull, er jo ikke mer en for en vanlig T-skjorte det😉

25% pÄ fjellsport mÄ jeg ha missa. Fikk 15% pÄ Outnorth.

KjÞpte en  https://www.outnorth.no/devold/hiking-man-t-shirt#Subsea

og 3 https://www.outnorth.no/devold/breeze-man-t-shirt-47904#BlueMelange

1303 med frakt. Litt spent pÄ str. Har aldri handla klÊr pÄ nett, siden jeg liker Ä prÞve.. (kan jo returneres)

Var innom Gmax her om dagen... men da sÄ jeg etter andre ting.. siden jeg hadde bestilt dette. 

Har tenkt en stund pÄ Ä dra innom Outlet i Vestby, men lÞrdager er egentlig eneste dag som passer, men vil heller bruke fridagen til Ä vÊre ute Ä sykle eller gÄ. 

Outlet i Storgata funker jo litt den ogsÄ... 

(har vel mer en nok av klÊr og utstyr og vel sÄ det, bortsett fra ull-t-skjorter)

• Liker 2
Skrevet

Ull/silke er best bÄde i varmt og kaldt fÞre. Brukes som innerplagg alltid, og i tillegg som mellomplagg nÄr det er kaldt. KjÞpte en kortermet t- skjorte i vÄr, og den har vÊrt brukt i minst 60 dager, luftes nÄr det er anledning, har ikke vÊrt vasket enda, og lukter ikke. PlastikktÞy lukter grevling etter en dag, og er etter min mening ikke brukbart.

Skrevet
PĂ„ 12.9.2019 den 20.12, Lars Stenseth skrev:

Takk for tipset. Da er to stykk pÄ vei i posten fra gsport

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, Skogsstykket skrev:

Takk for tipset. Da er to stykk pÄ vei i posten fra gsport

Og takk til deg. Da bestilte jeg derfra, sÄ returnerer jeg til Outnorth.. sparer den del der. 

Og videre med bekledning. 

Er det sÄnn dere ogsÄ dropper superundertÞy til hÞyaktivitet, og heller bruker den tynneste varianten av ullundertÞy til skibruk? 

Er det kaldt bruker jeg ull, men pÄ kjappe Þkter nÄr det ikke er for kaldt har jeg kun brukt super, men kanskje greit Ä konvertere til ull der ogsÄ?

Skrevet
27 minutter siden, DenGladeVandrer skrev:

Og takk til deg. Da bestilte jeg derfra, sÄ returnerer jeg til Outnorth.. sparer den del der. 

Og videre med bekledning. 

Er det sÄnn dere ogsÄ dropper superundertÞy til hÞyaktivitet, og heller bruker den tynneste varianten av ullundertÞy til skibruk? 

Er det kaldt bruker jeg ull, men pÄ kjappe Þkter nÄr det ikke er for kaldt har jeg kun brukt super, men kanskje greit Ä konvertere til ull der ogsÄ?

Kjappe korte turer med hÞy intensitet hele veien og ingen fare for farlig vÊromslag (kort vei hjem) er det alltid superundertÞy/treningstÞy. Sparer litt pÄ ulla her. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.