Gå til innhold
  • Bli medlem

På ski over hardangervidda (februar,mars 07)


Shaug

Anbefalte innlegg

Har noen bekjente som har gått på ski over hardangervidda. Og siden jeg ikke kan være noe dårligere enn de så må jeg nesten gjøre det jeg også. Jeg planlegger å gjøre det rundt februar,mars 07 og jeg kommer til å gå alene..

Men jeg har aldri vært i området før. Så det vil bli helt nytt for meg..

Noen som har noen forslag til rutevalg? Løyper jeg kan følge, hytter jeg kan gå innom etc.

Hvor kan jeg få tak i kart over området etc.

Noen som har noen tips.

Takker for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hardangervidda egner seg ypperlig for skiturer, gjerne sammen med en pulk istedenfor den tunge sekken.

Finse til Haukelisæter er en klassiker som anbefales. Jeg gikk denne turen i påsken 2003.

Bilder og beskrivelse på ifriluft.net

Hvis du ikke har mulighet til å få tak i turkart i butikkene der du bor kan du bruke www.kartbutikken.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Turkart med skiløyper kjøper du blant annet her:

http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=4827&sokestreng=hardangervidda

Vestre delen av Hardangervidda er kupert og østre delen er ganske flat. Med hjelp av kartet må du kunne bestemme deg for hva slags terreng du liker best. Det mest praktiske er kanskje å vente til turistforeningen har staket skirutene og følge disse.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å gå uten pulk.

vet dere om det finnes plasser på nettet hvor jeg kan finne rutebeskrivelser, eventuellt laste ned kart?

Jeg prøvde i mitt forrige innlegg å tipse deg om nettopp en rutebeskrivelse. Her finner du også et oversiktskart med inntegnet rute hvis du klikker på linken under "Relaterte album". Link: http://www.ifriluft.net/content/view/45/30/

Hvis du har lyst til å kikke generelt på kart via nettet har vi ramset opp flere ulike på ifriluft. Link: http://www.ifriluft.net/component/option,com_weblinks/catid,115/Itemid,23/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takker for den.. Er bare så sinnsykt lite kjent i området så jeg må nesten ha et detaljert kart forann meg..

Tror jeg bestiller meg et 1:100 000 kart fra kartbutikken.

Er vel bare å søke litt rundt på nettet så skal jeg vel finne ut av det :wink:

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over Hardangervidda fra Haukeliseter til Finse midt i desember sammen med noen venner for noen år siden. Det meste av tiden fulgte vi ikke løypenettet til turistforeningen, men var innom noen av hyttene noen av dagene. Det er ypperlig skiterreng. Du kan kanskje få litt inspirasjon ved å lese turrapporen med bilder jeg har laget på: http://www.mattingsdal.no/turer/haukeli_finse.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå utenom de etablerte løypetraseene (noe du jo kan komme til å måtte gjøre helt ufrivillig) så er 1:100000 målestokken for lite detaljer. Spesielt fordi dårlig sikt er nokså vanlig på de traktene.... Kjøp Kartverkets standardkart M711 i 1:50000. Når du går på ski med tung sekk/pulk og i tung snø vil du nok ønske å styre unna selv små koller og søkk. 1:100000 egner seg mest til planlegging, synes nå jeg.

Skal du virkelig krysse vidda kan du for eksempel starte på Dagalifjell og gå til en eller annen hyttegrend rett opp fra Sørfjorden (fjorden nord for Odda, mot Ullensvang).

Litt enklere logistikkmessig kan være å ta Norgesbuss til Haukelisæter og gå nordover til f.eks Finse, Hemsedal, Tyinkrysset (stopp når du vil :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.