Terka Skrevet 24. juni 2019 Skrevet 24. juni 2019 (endret) Noen som har efaring (eeeller synspunkter) med disse teltene og kan si litt om fĂžlgende. Vinterbruk i hĂžyfjellet, intill to personer over flere dager. Kajakturer, inntil to personer. Basecamp for toppturer. Slik jeg leser tegningene sĂ„ har Staika 2 x 5 cm dypere fortelt, og Allak 3 20 til 30 cm bredere innertelt. (Staika har sterkere duk og 10 mm stenger. Allak 3 Staika (Hilleberg oppgir forĂžvrig 3.4/4.0 kg pĂ„ Staika, overstĂ„ende info er fra FS.)  @tubbs, mÄ selge et annet "vintertelt" fra produsent som begynner pĂ„ "H" fĂžr det er aktuelt Ă„ kjĂžpe Allak/Staika đ Og disse modellene er interessante siden de ogsĂ„ dekker kajakkturer ++ etter at Orion flyttet ut. Endret 24. juni 2019 av Terka skrivefeil 1 Siter
tubbs Skrevet 24. juni 2019 Skrevet 24. juni 2019 @Terka Har en diskusjon med meg selv om det blir Staika eller Allak 3 her selv. Men vil gjerne se brukererfaringer pÄ Allak 3 fÞr jeg bestemmer meg Selv om jeg tror at Hilleberg har hatt kontroll pÄ nye Allak 3 sÄ er det greit Ä forsikre seg 1 Siter
+Krankman Skrevet 24. juni 2019 Skrevet 24. juni 2019 (endret) @Terka Du kan gjerne komme og slÄ opp Staika pÄ Konnerud hvis du vil. PM meg hvis du vil avtale tidspunkt. Endret 24. juni 2019 av SnorreL 2 Siter
Terka Skrevet 24. juni 2019 Forfatter Skrevet 24. juni 2019 @tubbs, har du lest disse? http://www.alpinist.com/doc/web19s/ms-hilleberg-allak-3 https://engearment.com/tents/hilleberg-allak-3-tent-new-red-label-tent-for-2019/ https://www.switchbacktravel.com/reviews/hilleberg-allak (Reviews ift vinterbruk. Samtidig sĂ„ synes jeg det er litt flatterende at de skriver om opplevd "stormvĂŠr" og har godvĂŠrsbilder der de stĂ„r tynnkledd og med bare hender utenfor teltet pĂ„ snĂžen. đ€) 1 Siter
Terka Skrevet 24. juni 2019 Forfatter Skrevet 24. juni 2019 5 minutter siden, SnorreL skrev: @Terka Du kan gjerne komme og slĂ„ opp Staika pĂ„ Konnerud hvis du vil. Yess! đDet er jo bare ned i dompa, over elva, og opp igjen. En svipptur. đ Siter
tubbs Skrevet 24. juni 2019 Skrevet 24. juni 2019 3 minutter siden, Terka skrev: @tubbs, har du lest disse?(Reviews ift vinterbruk. Samtidig sĂ„ synes jeg det er litt flatterende at de skriver om opplevd "stormvĂŠr" og har godvĂŠrsbilder der de stĂ„r tynnkledd og med bare hender utenfor teltet pĂ„ snĂžen. đ€) Det blir Allak 3 pĂ„ meg om teltet virkelig gir sĂ„pass med strĂ„levarme i slikt vĂŠr đ€Łđ€Ł 1 Siter
Ăyvind Hellenes Skrevet 25. juni 2019 Skrevet 25. juni 2019 Har berre brukt Allak 2 pĂ„ kayaktur for to og syns det fungerte strĂ„lande, men kan sjĂ„ for meg at den ekstra plassen i Allak 3 kan vere digg pĂ„ vinterstid. DĂ„ kan ein til dĂžmes grave arbeidsgrop 20cm inn under innerteltet (for ekstra plass til matlaging osv) og framleis ha god plass til to personar. Ut i frĂ„ bilete sĂ„ syns eg Staika ofte ser litt strammare ut enn Allak. Eg trur det er fordi Staika er rotasjonssymetrisk og tilsynelatande har ein litt spissare konstruksjon. Allak har ogsĂ„ stĂžrre dĂžrer som truleg svekkar teltet litt i sterk vind, men for meg er den ekstra utsikta lett verdt det.   5 Siter
Terka Skrevet 5. juli 2019 Forfatter Skrevet 5. juli 2019 (endret) Funderer videre her, og sammenligner med Exped Orion II Extreme som jeg kjenner godt. đđ Allak 3, Staika, og Orion har alle litt ulike oppsett ift plassering av teltstengene. Dette gir noen stĂžrre flater pĂ„ Allak 3 og Orion mens pĂ„ Staika er alle flater like store. Orion har i tillegg bardunfeste midt pĂ„ de to store flatene, noe Allak ikke har (men flatene er her er formet som en trekan mens de er mer rektangelformet pĂ„ Orion). Staika har ekstra pluggfeste nede pÄ midten av panelene, Orion har det samme nede pĂ„ de store "rektangelene" mens Allak ikke har dette (muligens pĂ„ de lange dĂžrsidene ref bilde under)? Topphat/Overdekke over innertelt med dĂžrene pĂ„ fuill Ă„pning sĂ„ ser det ut til at Orion beskytter best, deretter Allak, og Staika med minst beskyttelse mot regn/vĂŠr ift Ă„ treffe innerteltet. Staika har luftelukene som en integrert del av dĂžrpanelene , Allak har disse over dĂžrĂ„pningen Vekt: Orion klart lettest, deretter Allak, og Staika tyngst. (Fjellsport oppgir 3.7 kg, mens Hillebergs sider sier 4.0 kg, i ett review er det veid til 3.85 kg med en bunnduk fra msr.) Staika har diagonale dĂžrpninger, noe som gir gjennomlufting uansett vindretning sommerstid (men kan vĂŠre litt negagivt pĂ„ vinteren ved bruk av begge dĂžrer) Orion og Allak har dĂžrĂ„pninger som peker i samme retning. Orion har stĂžrst dybde i fortelt (jeg liker disse), deretter Staika, og Allak minst dypde (tror jeg, veggen i innerteltet skrĂ„r noe fra hodeende til fotende). Pluggerster: Allak 3 Ăžverst / Staika nederst:  Noen reviews med flere bilder: http://www.alpinist.com/doc/web19s/ms-hilleberg-allak-3 https://www.pbase.com/canyonlands/hilleberg (Staika)  Telt som tĂ„ler litt vĂŠrutsatt plassering pĂ„ kajakkturer (med rom for to), og som vintertelt.. hmm. đ€  Endret 5. juli 2019 av Terka Siter
tubbs Skrevet 5. juli 2019 Skrevet 5. juli 2019 2 timer siden, Terka skrev: Telt som tĂ„ler litt vĂŠrutsatt plassering pĂ„ kajakkturer (med rom for to), og som vintertelt.. hmm. đ€  HĂžres veldig ut som at Allak 3 fyller de krav gitt Siter
Terka Skrevet 5. juli 2019 Forfatter Skrevet 5. juli 2019 (endret) Usikker @tubbs  KjĂžpte nesten Staika i gĂ„r i "en dag igjen til ferie"-rus.  Men er fem ganger 800,- unna Staika nĂ„ i det nye "spareprogrammet" her og litt over seks ganger 800 kr unna Allak 3, sĂ„ det fĂ„r vente til etter ferien. đ Plutselig sĂ„ er jeg tilbake pĂ„ Orion ogsĂ„. Lurt Ă„ vente ut denne funderingen litt tror jeg. đ Endret 5. juli 2019 av Terka Siter
Panzer Skrevet 5. juli 2019 Skrevet 5. juli 2019 Jeg knallet til med Allak2 + Fjellheimen 3 Camp Pro i kjÞpe eufori. Mest tro pÄ Allak 2 som mitt nye absolutte favorittelt. Hadde jeg funnet Allak 3 til latterlig pris pÄ Finn hadde jeg kjÞpt de. Dessverre ingen som selger Siter
tubbs Skrevet 5. juli 2019 Skrevet 5. juli 2019 7 timer siden, Terka skrev: Plutselig sĂ„ er jeg tilbake pĂ„ Orion ogsĂ„. Lurt Ă„ vente ut denne funderingen litt tror jeg. đ Med Orion 3 sĂ„ har du vel sĂ„ og si stĂ„hĂžyde inne? 1 Siter
Terka Skrevet 6. juli 2019 Forfatter Skrevet 6. juli 2019 15 timer siden, tubbs skrev: Med Orion 3 sÄ har du vel sÄ og si stÄhÞyde inne? Gi meg noen Är til og skikkelig krokrygg sÄ gÄr det kanskje. 1 Siter
Terka Skrevet 6. juli 2019 Forfatter Skrevet 6. juli 2019 (endret) 15 timer siden, Omnilite skrev: Hva med Tarra.. Bra tips. Tarra kan vÊre enda mer robust alternativ ja, men da gÄr man enda mer opp pÄ vekt, pakkevolum osv. Tarra er i tillegg ikke fullt "frittstÄende", forteltene mÄ "plugges " ut. I tillegg sÄ er innerteltet oppgitt med 126 cm bredde ved dÞrene (140 cm midt pÄ), mens f.eks staika har 140 cm bredde pÄ hele innterteltet. Liggeretning er selvsagt motsatt i disse teltene. Stangkonstruksjonen minner litt om Salewa Sierra Leone III som jeg kjenner godt. Er dog litt skeptisk pÄ hvor bra utnyttelse man fÄr av forteltene pÄ barmark ut fra at de skrÄr en del mer. Skal sjekke med en kamerat som har gÄtt fra Saivo (3 P utgaven av Tarra) til Staika. Ser forÞvrig at Fjellsport oppgir lavere 200 - 300 g lavere vekt pÄ Staika og Tarra enn det Hilleberg gjÞr pÄ sine sider. Endret 6. juli 2019 av Terka Siter
Terka Skrevet 8. juli 2019 Forfatter Skrevet 8. juli 2019 Jaggu! Ferietid er ikke grubletid, sĂ„ da er det telt pĂ„ vei til c/o adresse utpĂ„ en Ăžy pĂ„ vestlandet. Kajakktelt mĂ„ jo sjekkes ut i relevante forhold. đ God sommer! đ Siter
foroll Skrevet 8. juli 2019 Skrevet 8. juli 2019 On 7/6/2019 at 12:15 PM, Terka said: er forÞvrig at Fjellsport oppgir lavere 200 - 300 g lavere vekt pÄ Staika og Tarra enn det Hilleberg gjÞr pÄ sine sider. Jeg har kjÞpt bÄde Soulo nytt fra Hekta pÄ tur og Keron nytt fra Fjellsport. Begge gangene var det oppgitt 2-300g lavere hos nettbutikk enn produsent. Jeg har ikke lagt merke til samme hos andre produsenter. Nettbutikker kopierer ofte produsentene sine tekster, sÄ jeg tror at pÄ et eller annet punkt oppdaterte Hilleberg vekta pÄ teltene til hakket Êrligere vekt, eller gjorde vektÞkende endringer pÄ teltene, mens mange nettbutikker fortsatt har gammel tekst. Hekta pÄ tur oppdaterte i allefall vekt etter at jeg tipset de. 1 Siter
tubbs Skrevet 8. juli 2019 Skrevet 8. juli 2019 56 minutter siden, Terka skrev: Ferietid er ikke grubletid, sĂ„ da er det telt pĂ„ vei til c/o adresse utpĂ„ en Ăžy pĂ„ vestlandet.  Og det ble ? đ€ Siter
Terka Skrevet 8. juli 2019 Forfatter Skrevet 8. juli 2019 Er ikke blitt noe som helst enda đ Sier i fra nĂ„r jeg har fĂ„tt sjekket ut alternativ hands-on. (Forventer at postgangen tar dobbelt sĂ„ lang tid vestover som pĂ„ sentrale Ăžstlandet.) Siter
tubbs Skrevet 8. juli 2019 Skrevet 8. juli 2019 2 minutter siden, Terka skrev: Er ikke blitt noe som helst enda đ Sier i fra nĂ„r jeg har fĂ„tt sjekket ut alternativ hands-on. (Forventer at postgangen tar dobbelt sĂ„ lang tid vestover som pĂ„ sentrale Ăžstlandet.) Din luremus đ€Ł 1 Siter
Terka Skrevet 9. juli 2019 Forfatter Skrevet 9. juli 2019 @tubbs, jeg tok kraftig feil om postgangen pĂ„ vestlandet. đ Under 19 timer fra innlevering i Stokke og klart til utlevering pĂ„ en Ăžy vestpĂ„ er rett og slett kjappere en jeg normalt fĂ„r levert ting hjemme (som ogsĂ„ delvis skyldes at butikken der er slapp med Ă„ registrere inn post)! 1 Siter
tubbs Skrevet 9. juli 2019 Skrevet 9. juli 2019 14 minutter siden, Terka skrev: @tubbs, jeg tok kraftig feil om postgangen pĂ„ vestlandet. đ Her tenker de: NĂ„r Ăžyas store sĂžnn kommer pĂ„ hjembesĂžk og Ăžker postens utlevering med 60% sĂ„ fĂ„r vi fĂ„ opp farta đ€ŁÂ 3 Siter
Terka Skrevet 9. juli 2019 Forfatter Skrevet 9. juli 2019 Nja, er ikke sĂ„ stor @tubbs, heldigvis, for da passer mange telt mtp liggende. đ (Ikke er jeg fra Ăžya her heller men har tilbrakt mye tid her. đ) Tilbake til telt, ikke lett Ă„ fĂ„ tid til Ă„ vurdere nĂ„r man er alene med to smĂ„troll, men fikk kikket litt pĂ„ det. Tarra utgikk etter en samtale med en kamerat som har hatt Saivo (3P utgaven av Tarra) og nĂ„ har Staika. Han vurderte ogsĂ„ Tarra men lovpriser de to forteltene pĂ„ siden av liggeretning. Litt kjappere Ă„ sette opp Staika ogsĂ„ ift Tarra. Som sagt, fikk 10-15 minutter til Ă„ kikke litt pĂ„ det fĂžr jeg pakket ned igjen i dag. Sammenlignet med Orion II Extreme sĂ„ er forteltene en god del mindre. TakhĂžyde og innvendig volum i inneteltet markant mindre ogsĂ„. Men bredden pĂ„ gulvet i inneteltet er stĂžrre i Staika, sĂ„ det bĂžr gĂ„ greit Ă„ ligge to der uten Ă„ fĂ„ fnatt i barmarkssesongen. Vinterstid sĂ„ funker det fint for en person, og man kan vĂŠre to om man er gode venner. Staika oppleves mer solid/robust mtp vĂŠrtoleranse. Ang "smĂ„" fortelt sĂ„ var det enkelt Ă„ hente ned to hemper pĂ„ innerteltet som er festet "midt" i forteltet. Forteltet fikk da en god del stĂžrre volum mtp matlaging/romstering.  FĂ„r tenkte litt videre (og kikke litt mer oĂ„ det) fĂžr det evt tas i bruk. Hva med Allak 3, som er mer romslig, men tĂ„ler litt mindre vĂŠr? Evt. Orion II/III som rent kajakktelt? đ€ Staika er ihvertfall solid og typisk "Hilleberg kvalitet" pĂ„ detaljene. đ Er fristet til Ă„ ta det i bruk pĂ„ kombinert kajakk og fjelltur med jr her til helga! đ  3 Siter
tubbs Skrevet 9. juli 2019 Skrevet 9. juli 2019 (endret) 8 minutter siden, Terka skrev: đ Hva med Allak 3, som er mer romslig, men tĂ„ler litt mindre vĂŠr? Evt. Orion II/III som rent kajakktelt? đ€   Orion 2 har du jo erfaring med og Allak 3 tĂ„ler jo en grei stĂžyt med vĂŠr det ogsĂ„ Staika er jo "nuke-proof". 3 knalltelt sĂ„ lykke til med valget. Endret 9. juli 2019 av tubbs 1 Siter
tubbs Skrevet 9. juli 2019 Skrevet 9. juli 2019 Staika er jo ett "stort" 2-mans i innerteltet og har jo brukbare fortelt. Er vel grenser pÄ hvor mye bagasje man fÄr med seg i en kajakk ogsÄ? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.