GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har efaring (eeeller synspunkter) med disse teltene og kan si litt om fÞlgende.

• Vinterbruk i hĂžyfjellet, intill to personer over flere dager.
  • Kajakturer, inntil to personer.
  • Basecamp for toppturer.

Slik jeg leser tegningene sÄ har Staika 2 x 5 cm dypere fortelt, og Allak 3 20 til 30 cm bredere innertelt. (Staika har sterkere duk og 10 mm stenger.

Allak 3

hilleberg-allak-3-fs-2.jpg.aedfbb5f17d3a716dbffe8de274545b2.jpg

hilleberg-allak-3-fs-4.jpg.6e48429dcb3a96945a2789f62f90158a.jpg

20190624_204901.jpg.872cc94d40e77e92930dbfb3e98a72d8.jpg

Staika

H15-StaikaRed-sRGBtag.jpg.375acd17315cd6ff53fe8cf5275c8c86.jpg

101714_2_2.jpg.6f2c5f3497d52e6239d87fac4ac20452.jpg

20190624_204913.jpg.28cf9a5c683092fac22e8d2f9065cb4a.jpg

(Hilleberg oppgir forÞvrig 3.4/4.0 kg pÄ Staika, overstÄende info er fra FS.)

@tubbs, mÄ selge et annet "vintertelt" fra produsent som begynner pĂ„ "H" fĂžr det er aktuelt Ă„ kjĂžpe Allak/Staika 😄 Og disse modellene er interessante siden de ogsĂ„ dekker kajakkturer ++ etter at Orion flyttet ut. 

Endret av Terka
skrivefeil
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

@Terka
Har en diskusjon med meg selv om det blir Staika eller Allak 3 her selv.
Men vil gjerne se brukererfaringer pÄ Allak 3 fÞr jeg bestemmer meg :)
Selv om jeg tror at Hilleberg har hatt kontroll pÄ nye Allak 3 sÄ er det greit Ä forsikre seg

• Liker 1
Skrevet

@tubbs, har du lest disse?

(Reviews ift vinterbruk. Samtidig sĂ„ synes jeg det er litt flatterende at de skriver om opplevd "stormvĂŠr" og har godvĂŠrsbilder der de stĂ„r tynnkledd og med bare hender utenfor teltet pĂ„ snĂžen. đŸ€”)

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, SnorreL skrev:

@Terka Du kan gjerne komme og slÄ opp Staika pÄ Konnerud hvis du vil. 

Yess! 👍Det er jo bare ned i dompa, over elva, og opp igjen.  En svipptur. 😄

Skrevet
3 minutter siden, Terka skrev:

@tubbs, har du lest disse?(Reviews ift vinterbruk. Samtidig sĂ„ synes jeg det er litt flatterende at de skriver om opplevd "stormvĂŠr" og har godvĂŠrsbilder der de stĂ„r tynnkledd og med bare hender utenfor teltet pĂ„ snĂžen. đŸ€”)

Det blir Allak 3 pĂ„ meg om teltet virkelig gir sĂ„pass med strĂ„levarme i slikt vĂŠr đŸ€ŁđŸ€Ł

• Hehe 1
Skrevet

Har berre brukt Allak 2 pÄ kayaktur for to og syns det fungerte strÄlande, men kan sjÄ for meg at den ekstra plassen i Allak 3 kan vere digg pÄ vinterstid. DÄ kan ein til dÞmes grave arbeidsgrop 20cm inn under innerteltet (for ekstra plass til matlaging osv) og framleis ha god plass til to personar.

Ut i frÄ bilete sÄ syns eg Staika ofte ser litt strammare ut enn Allak. Eg trur det er fordi Staika er rotasjonssymetrisk og tilsynelatande har ein litt spissare konstruksjon. Allak har ogsÄ stÞrre dÞrer som truleg svekkar teltet litt i sterk vind, men for meg er den ekstra utsikta lett verdt det. 

6B85D7EF-5B51-45E2-8042-A93EC4C733EE.thumb.jpeg.796838eb516bd079c5d2420d14278618.jpeg

• Liker 5
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Funderer videre her, og sammenligner med Exped Orion II Extreme som jeg kjenner godt. 🙈😂

• Allak 3, Staika, og Orion har alle litt ulike oppsett ift plassering av teltstengene. Dette gir noen stĂžrre flater pĂ„ Allak 3 og Orion mens pĂ„ Staika er alle flater like store. Orion har i tillegg bardunfeste midt pĂ„ de to store flatene, noe Allak ikke har  (men flatene er her er formet som en trekan mens de er mer rektangelformet pĂ„ Orion).
  • Staika har ekstra pluggfeste nede pÄ midten av  panelene, Orion har det samme nede pĂ„ de store "rektangelene" mens Allak ikke har dette (muligens pĂ„ de lange dĂžrsidene ref bilde under)?
  • Topphat/Overdekke over innertelt med dĂžrene pĂ„ fuill Ă„pning sĂ„ ser det ut til at Orion beskytter best, deretter Allak, og Staika med minst beskyttelse mot regn/vĂŠr ift Ă„ treffe innerteltet.
  • Staika har luftelukene som en integrert del av dĂžrpanelene , Allak har disse over dĂžrĂ„pningen
  • Vekt: Orion klart lettest, deretter Allak, og Staika tyngst. (Fjellsport oppgir 3.7 kg, mens Hillebergs sider sier 4.0 kg, i ett review er det veid til 3.85 kg med en bunnduk fra msr.)
  • Staika har diagonale dĂžrpninger, noe som gir gjennomlufting uansett vindretning sommerstid (men kan vĂŠre litt negagivt pĂ„ vinteren ved bruk av begge dĂžrer) Orion og Allak har dĂžrĂ„pninger som peker i samme retning.
  • Orion har stĂžrst dybde i fortelt (jeg liker disse), deretter Staika, og Allak minst dypde (tror jeg, veggen i innerteltet skrĂ„r noe fra hodeende til fotende).

690609913_ExpedOrionIIExtreme.jpg.da4fe7a7b3058429b66a47c963cdbd99.jpg

913550086_HillebergAllak3.jpg.b61239de563e9183703a8e9452178c43.jpg

12237098_HillebergStaika.jpg.d2bd3bc4559999d464c18f5a1e62a908.jpg

Pluggerster: Allak 3 Ăžverst / Staika nederst:

2051161169_Allak3pluggfeste.jpg.76a53d9d6d62501a03d3778e1d1a5ee4.jpg

1953901145_Staikapluggfeste.jpg.007dc963524154270023c5dcfa0c46a7.jpg

Noen reviews med flere bilder:

http://www.alpinist.com/doc/web19s/ms-hilleberg-allak-3

https://www.pbase.com/canyonlands/hilleberg (Staika)

Telt som tĂ„ler litt vĂŠrutsatt plassering pĂ„ kajakkturer (med rom for to), og som vintertelt.. hmm. đŸ€”

Endret av Terka
Skrevet
2 timer siden, Terka skrev:

Telt som tĂ„ler litt vĂŠrutsatt plassering pĂ„ kajakkturer (med rom for to), og som vintertelt.. hmm. đŸ€”

HĂžres veldig ut som at Allak 3 fyller de krav gitt :)

Skrevet (endret)

Usikker @tubbs :D KjÞpte nesten Staika i gÄr i "en dag igjen til ferie"-rus. :frantics: 

Men er  fem ganger 800,- unna Staika nĂ„ i det nye "spareprogrammet" her og litt over seks ganger 800 kr unna Allak 3, sĂ„ det fĂ„r vente til etter ferien. 😄

Plutselig sĂ„ er jeg tilbake pĂ„ Orion ogsĂ„. Lurt Ă„ vente ut denne funderingen litt tror jeg. 😂

Endret av Terka
Skrevet

Jeg knallet til med Allak2 + Fjellheimen 3 Camp Pro i kjÞpe eufori. Mest tro pÄ Allak 2 som mitt nye absolutte favorittelt. 

Hadde jeg funnet Allak 3 til latterlig pris pÄ Finn hadde jeg kjÞpt de. Dessverre ingen som selger 

Skrevet
7 timer siden, Terka skrev:

Plutselig sĂ„ er jeg tilbake pĂ„ Orion ogsĂ„. Lurt Ă„ vente ut denne funderingen litt tror jeg. 😂

Med Orion 3 sÄ har du vel sÄ og si stÄhÞyde inne? :D

• Hehe 1
Skrevet
15 timer siden, tubbs skrev:

Med Orion 3 sÄ har du vel sÄ og si stÄhÞyde inne? :D

Gi meg noen Är til og skikkelig krokrygg sÄ gÄr det kanskje. :D

• Hehe 1
Skrevet (endret)
15 timer siden, Omnilite skrev:

Hva med Tarra..

Bra tips. Tarra kan vÊre enda mer robust alternativ ja, men da gÄr man enda mer opp pÄ vekt, pakkevolum  osv. Tarra er i tillegg ikke fullt "frittstÄende", forteltene mÄ "plugges " ut. I tillegg sÄ er innerteltet oppgitt med 126 cm bredde ved dÞrene (140 cm midt pÄ), mens f.eks staika har 140 cm bredde pÄ hele innterteltet. Liggeretning er selvsagt motsatt i disse teltene. Stangkonstruksjonen minner litt om Salewa Sierra Leone III  som jeg kjenner godt. 

Er dog litt skeptisk pÄ hvor bra utnyttelse man fÄr av forteltene pÄ barmark ut fra at de skrÄr en del mer. Skal sjekke med en kamerat som har gÄtt fra Saivo (3 P utgaven av Tarra) til Staika.

1700187821_STaikavsTarra.jpg.878dc7f6e0c3f9fbfbf3a9c22c62240f.jpg

Ser forÞvrig at Fjellsport oppgir lavere 200 - 300 g lavere vekt pÄ Staika og Tarra enn det Hilleberg gjÞr pÄ sine sider.

Endret av Terka
Skrevet

Jaggu! Ferietid er ikke grubletid, sĂ„ da er det telt pĂ„ vei til c/o adresse utpĂ„ en Ăžy pĂ„ vestlandet. Kajakktelt mĂ„ jo sjekkes ut i relevante forhold. 😄

God sommer! 🌞

Skrevet
On 7/6/2019 at 12:15 PM, Terka said:

er forÞvrig at Fjellsport oppgir lavere 200 - 300 g lavere vekt pÄ Staika og Tarra enn det Hilleberg gjÞr pÄ sine sider.

Jeg har kjÞpt bÄde Soulo nytt fra Hekta pÄ tur og Keron nytt fra Fjellsport. Begge gangene var det oppgitt 2-300g lavere hos nettbutikk enn produsent. Jeg har ikke lagt merke til samme hos andre produsenter. Nettbutikker kopierer ofte produsentene sine tekster, sÄ jeg tror at pÄ et eller annet punkt oppdaterte Hilleberg vekta pÄ teltene til hakket Êrligere vekt, eller gjorde vektÞkende endringer pÄ teltene, mens mange nettbutikker fortsatt har gammel tekst. Hekta pÄ tur oppdaterte i allefall vekt etter at jeg tipset de. 

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, Terka skrev:

Ferietid er ikke grubletid, sÄ da er det telt pÄ vei til c/o adresse utpÄ en Þy pÄ vestlandet.

Og det ble ? đŸ€”

Skrevet

Er ikke blitt noe som helst enda 😄 Sier i fra nĂ„r jeg har fĂ„tt sjekket ut alternativ hands-on.

(Forventer at postgangen tar dobbelt sÄ lang tid vestover som pÄ sentrale Þstlandet.)

Skrevet
2 minutter siden, Terka skrev:

Er ikke blitt noe som helst enda 😄 Sier i fra nĂ„r jeg har fĂ„tt sjekket ut alternativ hands-on.

(Forventer at postgangen tar dobbelt sÄ lang tid vestover som pÄ sentrale Þstlandet.)

Din luremus đŸ€Ł

• Hehe 1
Skrevet

@tubbs, jeg tok kraftig feil om postgangen pĂ„ vestlandet. 😁

20190709_163015.thumb.jpg.740aa2ea4ad516bb1d0d5e462005f89c.jpg

Under 19 timer fra innlevering i Stokke og klart til utlevering pÄ en Þy vestpÄ er rett og slett kjappere en jeg normalt fÄr levert ting hjemme (som ogsÄ delvis skyldes at butikken der er slapp med Ä registrere inn post)!

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Terka skrev:

@tubbs, jeg tok kraftig feil om postgangen pĂ„ vestlandet. 😁

Her tenker de: NÄr Þyas store sÞnn kommer pÄ hjembesÞk og Þker postens utlevering med 60% sÄ
fĂ„r vi fĂ„ opp farta đŸ€ŁÂ 

• Liker 3
Skrevet

Nja, er ikke sĂ„ stor @tubbs, heldigvis, for da passer mange telt mtp liggende. 😂 (Ikke er jeg fra Ăžya her heller men har tilbrakt mye tid her. 🙂)

Tilbake til telt, ikke lett Ä fÄ tid til Ä vurdere nÄr man er alene med to smÄtroll, men fikk kikket litt pÄ det.

Tarra utgikk etter en samtale med en kamerat som har hatt Saivo (3P utgaven av Tarra) og nÄ har Staika. Han vurderte ogsÄ Tarra men lovpriser de to forteltene pÄ siden av liggeretning. Litt kjappere Ä sette opp Staika ogsÄ ift Tarra.

Som sagt, fikk 10-15 minutter til Ä kikke litt pÄ det fÞr jeg pakket ned igjen i dag.

Sammenlignet med Orion II Extreme sÄ er forteltene en god del mindre. TakhÞyde og innvendig volum i inneteltet markant mindre ogsÄ. Men bredden pÄ gulvet i inneteltet er stÞrre i Staika, sÄ det bÞr gÄ greit Ä ligge to der uten Ä fÄ fnatt i barmarkssesongen. Vinterstid sÄ funker det fint for en person, og man kan vÊre to om man er gode venner.

Staika oppleves mer solid/robust mtp vĂŠrtoleranse.

20190709_160538.thumb.jpg.dc93a85260ac8bdd55837221ee8d21e5.jpg

Ang "smÄ" fortelt sÄ var det enkelt Ä hente ned to hemper pÄ innerteltet som er festet "midt" i forteltet. Forteltet fikk da en god del stÞrre volum mtp matlaging/romstering.

20190709_201737.thumb.jpg.fd08819573b63180761364cc86c69c8f.jpg

20190709_160148.thumb.jpg.615fb8e847e00b8287ef89eeb43e98a1.jpg

20190709_160034.thumb.jpg.6aab1d7700da033e6e05470cc7b87603.jpg

FĂ„r tenkte litt videre (og kikke litt mer oĂ„ det) fĂžr det evt tas i bruk. Hva med Allak 3, som er mer romslig, men tĂ„ler litt mindre vĂŠr? Evt. Orion II/III som rent kajakktelt? đŸ€”

Staika er ihvertfall solid og typisk "Hilleberg kvalitet" pĂ„ detaljene. 🙂 Er fristet til Ă„ ta det i bruk pĂ„ kombinert kajakk og fjelltur med jr her til helga! 😄

• Liker 3
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Terka skrev:

🙂 Hva med Allak 3, som er mer romslig, men tĂ„ler litt mindre vĂŠr? Evt. Orion II/III som rent kajakktelt? đŸ€”

Orion 2 har du jo erfaring med og Allak 3 tÄler jo en grei stÞyt med vÊr det ogsÄ :)
Staika er jo "nuke-proof".
3 knalltelt sÄ lykke til med valget. :D

Endret av tubbs
  • Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.